Tompaz
Blev i en diskussion med grannen här i helgen om våra änglatrumpeter och så tyckte vi att mina hade helt olika blad från hennes, mina är mer "tandade" än hennes, mina påminner mest om dessa:

Så vad säger ni som vet? har odla skickat mig spikklubbor/daturor istället för änglar? eller finns det änglar med såna här blad med? och hur gör man med övervintringen av dessa?
Alexander-VG-zon3
tror det är en datura ,, kan övervintras som en krukväxt .
Tompaz
som en krukväxt? dvs jag släpar in den i lägenheten? eller ska den stå kallt osv? har en matkällare där den kan få husera isf, dock så finns det inge ljus där... tongue.gif
Sussie F-Flower
CITAT (Tompaz @ 09-09-2008, 21:44) *
som en krukväxt? dvs jag släpar in den i lägenheten? eller ska den stå kallt osv? har en matkällare där den kan få husera isf, dock så finns det inge ljus där... tongue.gif

Jag är nybörjare på det här men som jag har fattat så ska den stå svalt och ljust. Vet ej hur stort kravet på ljus egentligen är. ???

Jag såg ett tjugotal olika sorter av Brugmansior på blomsterlandet i våras. Det var alla möjliga sorters blad på dom. Släta, tandade, långa smala som vass-strån (ngn ny sort) m.m. m.m.

Jag har lärt mig att om blomman hänger nedåt är det en ängel, om blomman pekar uppåt är det en spikklubba. Jag har också läst att det finns undantag för varje sort. Skulle uppskatta att undantagen kanske är 1-2%

Är det din blomma på bilden? Den bör vara en spikklubba.

Min bifogade bild är en ängel som blommade i juli på pytteliten planta. Den har också vågade/taggade blad och blomknoppen hängde ner i krukan så att jag fick gräva bort jord och bygga en liten ställning som skulle hålla den uppe... ...tills den slog ut och fick "ligga på kanten"...
blomkronan
Spikklubba... tror jag, Änglen har som Sussie F-Flower "lilla goding" hängande blomma och din står upp!
Jag har oxå läst att man inte kan övervintra en spikklubba confused.gif Jag vill oxå veta om man kan övervintra den.

flaxss- Vet du hur man gör???? du kan så mycke... och du vet jag vill fylla mina trädgårdar... med dessa sköna växter sos.gif
Ska vi sköta spikklubban annolunda confused.gif
//Mari
Tompaz
inte min "ängel" på bild, får fotografera dem i helgen, dock så har jag ju inte fått någon blomma men det är ju lite slött om det är 6st spikklubbor man fått som folk säger inte går att övervintra när man beställt 6st änglar, kan ju säga att det är dessa som kom odla sålde i 3pack i våras, en dubbelvit, en gul och en röd om jag inte missminner mig, någon annan som nappade på det och har liknande blad på sina?
Gillan
CITAT (Tompaz @ 09-09-2008, 21:39) *
Så vad säger ni som vet? har odla skickat mig spikklubbor/daturor istället för änglar? eller finns det änglar med såna här blad med? och hur gör man med övervintringen av dessa?

Jag tror jag vågar slå vad om att det är Daturor du fått. Om dina ser ut som på bilden du visar så är det inte Brugmansia, det är Datura. Änglarnas blad ser inte ut så där och inte stammen heller vad det beträffar. Jättebra om du visar bild när du kan tummenupp.gif

Vad beträffar övervintring så är det möjligt, men inte helt enkelt efter vad jag har förstått. Däremot ska de vara ganska lätta att fröså.
Tompaz
Har mailat odla nu och får se vad de säger, måste ju vara flera som har fått fel tycker man... iofs... för min del så har det kommit väldigt mycket fel hittills i år men Göran har ju rett upp det snyggt hittills och det lär säkert lösa sig den här gången med smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (blomkronan @ 09-09-2008, 21:39) *
flaxss- Vet du hur man gör???? du kan så mycke... och du vet jag vill fylla mina trädgårdar... med dessa sköna växter sos.gif
Ska vi sköta spikklubban annolunda confused.gif
//Mari

dom är lite svåra ,, men vad jag vet så är det säkraste att ge dom extra ljuse på vintern och ha dom som vanliga krukväxter inne i ett soligt fönster . se upp mot ohyra och vattna bara när dom visar det . till våren igen tar man fram dom .

tar man in dom svalt tycker jag att det blir svårare . dom vissnar av för lite ljuse och dom ruttnar lättare . torrt och varmt och ljust funkar bättre . man kan ju testa sig fram så ser man vad som funkar bäst . plus ta tillvara fröna .
Tompaz
Här har ni då en bild på min "ängel"? så här ser samtliga ut, dock stämmer inte färgen riktigt, taget med mobilen så tongue.gif så vad säger ni som kan? ängel eller spikklubba? kände när jag luktade på dem att de var som en blandning av tomatplanta och kattpiss tongue.gif om det är till någon hjälp?

[attachment=24101:DSC00819.jpg]
embees
CITAT (Tompaz @ 09-09-2008, 21:39) *
Blev i en diskussion med grannen här i helgen om våra änglatrumpeter och så tyckte vi att mina hade helt olika blad från hennes, mina är mer "tandade" än hennes, mina påminner mest om dessa:

Ingen tvekan om att det är en Datura.
Har aldrig försökt övervintra men det kanske går, precis som flaxss säger.
blomkronan
Denna påminner om din
http://sv.wikipedia.org/wiki/Spikklubba
Där står det att den är ett årig. sad.gif
Bassam
Datura, Det är sällan lönt att försöka övervintra eftersom det går snabbt och lätt att få fram blommande exemplar från frö om man startar i februari-mars. det räknar som ett årig blomma, de är fler som försöka och lyckas inte.
H: Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (blomkronan @ 13-09-2008, 18:42) *
Denna påminner om din
http://sv.wikipedia.org/wiki/Spikklubba
Där står det att den är ett årig. sad.gif

alla Daturor är en kortvarig fleråriga buske i rätt klimat . gör som jag skrev det händer att det lyckas . och har den bara klarat första vintern blir det lättare nästa .
blomkronan
CITAT (flaxss @ 14-09-2008, 17:50) *
alla Daturor är en kortvarig fleråriga buske i rätt klimat . gör som jag skrev det händer att det lyckas . och har den bara klarat första vintern blir det lättare nästa .

Det glädjer mig att höra -Tompaz det är värt att försöka.
Jag vet inte om min är spikklubba?
Den har inte "klockorna"
[attachment=24171:DSC00734.JPG]
Men den ska vara släkt...
Moonbeam
Åh! HÄR var ju rätt tråd! Snälla nån, kolla mitt inlägg i den andra tråden om änglatrumpeter...La in lite foton och har frågor inför vintern. Pliiis flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon