Tompaz
Blev i en diskussion med grannen här i helgen om våra änglatrumpeter och så tyckte vi att mina hade helt olika blad från hennes, mina är mer "tandade" än hennes, mina påminner mest om dessa:

Så vad säger ni som vet? har odla skickat mig spikklubbor/daturor istället för änglar? eller finns det änglar med såna här blad med? och hur gör man med övervintringen av dessa?
Alexander-VG-zon3
tror det är en datura ,, kan övervintras som en krukväxt .
Tompaz
som en krukväxt? dvs jag släpar in den i lägenheten? eller ska den stå kallt osv? har en matkällare där den kan få husera isf, dock så finns det inge ljus där... tongue.gif
Sussie F-Flower
CITAT (Tompaz @ 09-09-2008, 21:44) *
som en krukväxt? dvs jag släpar in den i lägenheten? eller ska den stå kallt osv? har en matkällare där den kan få husera isf, dock så finns det inge ljus där... tongue.gif

Jag är nybörjare på det här men som jag har fattat så ska den stå svalt och ljust. Vet ej hur stort kravet på ljus egentligen är. ???

Jag såg ett tjugotal olika sorter av Brugmansior på blomsterlandet i våras. Det var alla möjliga sorters blad på dom. Släta, tandade, långa smala som vass-strån (ngn ny sort) m.m. m.m.

Jag har lärt mig att om blomman hänger nedåt är det en ängel, om blomman pekar uppåt är det en spikklubba. Jag har också läst att det finns undantag för varje sort. Skulle uppskatta att undantagen kanske är 1-2%

Är det din blomma på bilden? Den bör vara en spikklubba.

Min bifogade bild är en ängel som blommade i juli på pytteliten planta. Den har också vågade/taggade blad och blomknoppen hängde ner i krukan så att jag fick gräva bort jord och bygga en liten ställning som skulle hålla den uppe... ...tills den slog ut och fick "ligga på kanten"...
blomkronan
Spikklubba... tror jag, Änglen har som Sussie F-Flower "lilla goding" hängande blomma och din står upp!
Jag har oxå läst att man inte kan övervintra en spikklubba confused.gif Jag vill oxå veta om man kan övervintra den.