Christoffer
Jag funderar på att köpa en bänkdiskmaskin, men undrar...
Vad bör man tänka på?
Aqvakul
Att den är så tyst som möjligt, särskilt om ni är mkt i köket eller har öppen planlösning.
Anma
Instämmer, och att den är energiklass A+.
blomkronan
Att den får plats på bänken... angel_not.gif

Skämt och sido.
Jag jobbar med vitvaror så jag kan nog svara på din fråga, men du behöver nog utveckla din fråga...
Vad vill du? det finns diskmaskiner som får plats p ett utrymme av 45 cm, det finns "bänkmaskiner som du kan sätta in i ett skåp. Möjlighet till vatten koppling...vad har du nu?
Visst finns det olika kvaliteter, och olika pris, olika storlekar. När det gäller bänkdiskmaskiner så är kvalitén inte så stor mellan dom "kända" märkerna. Electrolux OK, Bosch OK välj inget okänt märke...
Sedan har du storleken, välj efter inredning, så du får plats med dina tallrikar...

Fråga mera... //Mari
Chamomille
Jämför spolarmarna (om det finns i bänkdiskmaskiner?). Vi har problem med matrester, allra helst små äggskalsbitar som fastnar och proppar igen hålen så vattnet inte spolar. Diskmaskinen på jobbet har större hål lade jag märke till.
Annars rekomenderar jag du ska ha en stor diskmaskin under bänken om du har möjlighet. Jag har haft en liten bänkdisk, men jag gillade den inte. För liten samt de låter mer än inbyggnadsmaskiner (och tar plats). smile.gif
Aqvakul
Hade inte heller valt bänkmaskin om det finns alternativ. Ljud, utrymme och storlek talar emot.
blomkronan
Visst har ljudet betydelse, samt en bänkmaskin tvättar endast 4 kyvär åt gången... g.gif är det värt tiden och ljudet?? Man kan lika gärna diska själv...
Som jag sa det finns diskmaskiner som bara tar 45 cm, då menar jag under bänk full höjd, höj och sänkbara 81-87 cm, dom tar betydligt mera disk och låter mindre och man har bänkskivan kvar att bereda mat på...
*Stintan*
Jag har en som jag allvarligt funderar på att slänga ut. Disktiden, ljudet och utrymmet den tar är det som stör mej.
Christoffer
Det jag hade i tankarna är en liten som får plats där jag placerar min disk nu, i diskstället.
Helst så liten bänkdiskmaskin som möjligt, men kan även tänka mig en med 6 kuvert, som
det tydligen ska finnas.

Det jag undrar är om man ska tänka på någon speciell disk- och torkeffet, om det är krångligt
att ansluta den till vattenkranen och om det behövs uppvärmning av vatten i själva maskinen, om det blir matrester kvar i maskinen efter disk eller om det spolas ut ordentligt.

Ja, den typen av frågor har jag.
blomkronan
När det gäller bänkdiskamskiner så finns det inte så många att välja på! diskeffekten är den samma på alla.
A+ i energi finns ej på bänkmaskiner, om man väljer en golv 60 bred kan man ställa dom kraven. Utbudet på bänkmodeller är begränsade. Jag ska kolla upp mera på jobbet i morgon, 6 kuvert finns men dom tar ganska stor plats. Maskinen värmer vattnet själv. Att koppla på med varmvatten försämrar diskeffekten. Disken ska sköljas i kallvatten, proteinerna släpper i kallvatten! det blir mera ekonomiskt att koppla på med kallvatten. Electrolux har en mycket bra maskin, beprövad modell i många år, med minst reklamationer genom åren. (Det finns måndags exemplar inom alla produkter.) den tar 6 kuvert trots sin lilla storlek utvändigt. Kolla på deras hemsida dom har bara en. www.electrolux.se Om jag inte missminer mig så är den 55 cm bred och 55 cm djup och 45 hög???//Mari
Ramred
CITAT (blomkronan @ 09-09-2008, 22:54) *
Visst har ljudet betydelse, samt en bänkmaskin tvättar endast 4 kyvär åt gången... g.gif är det värt tiden och ljudet?? Man kan lika gärna diska själv...
Som jag sa det finns diskmaskiner som bara tar 45 cm, då menar jag under bänk full höjd, höj och sänkbara 81-87 cm, dom tar betydligt mera disk och låter mindre och man har bänkskivan kvar att bereda mat på...

För egen del tycker jag absolut det är värt ljudet, istället för att diska för hand. Dom väsnas ju inte alls så mycket nu som förr, när det oftast bara var en tunn plastlucka. Valde att köpa en bänkmaskin för några år sedan, men placerade den i ett vanligt 60-skåp under bänken. Bodde då i lägenhet och det var en klar fördel att göra så mot att behöva riva bort ett helt skåp för en stor maskin. När vi flyttade hit till huset placerade vi den på liknande vis. Det att tänka på då är ju att det är en ok pump för avloppsvattnet.
Ingrid Zon3
Jag har en bänkdiskmaskin som fanns i huset när jag flyttade in för 4,5 år sen. Den har fungerat prickfritt sen dess. Har ingen aning om hur gammal den är men jag skulle absolut inte vilja vara utan den. Visst hörs det när den är igång, men den behöver bara 35-40 minuter på sig att bli klar. Skulle bli tokig om jag hade en maskin som behövde 2-3 timmar på sig.

Sen upplever jag att det blir renare, kanske för att jag kör med såna där tabletter och min maskin är ju mindre än de vanliga. Den enda nackdelen jag ser är att man inte får in riktigt stora saker, som ugnsplåtar, spisfläktfilter etc. Mycket gäster är inga problem, man får köra flera gånger bara.
Netha
CITAT (Christoffer @ 10-09-2008, 00:48) *
Det jag hade i tankarna är en liten som får plats där jag placerar min disk nu, i diskstället.
Helst så liten bänkdiskmaskin som möjligt, men kan även tänka mig en med 6 kuvert, som
det tydligen ska finnas.

Det jag undrar är om man ska tänka på någon speciell disk- och torkeffet, om det är krångligt
att ansluta den till vattenkranen och om det behövs uppvärmning av vatten i själva maskinen, om det blir matrester kvar i maskinen efter disk eller om det spolas ut ordentligt.

Ja, den typen av frågor har jag.

Du får absolut inte ansluta vattenintaget i vattenkranen. Det kan ..
om det vill sig illa ... skapa kaos i hela området som har samma vattenledning som du.

Diskmaskin ska ha eget vattenintag från kallvatten-/varmvattenenröret och du ska ha "kran" uppe vid diskbänken elller nere i skåpet där du kan stänga av/sätta på vattnet till diskmaskinen.
Bee
CITAT (Netha @ 10-09-2008, 21:36) *
Du får absolut inte ansluta vattenintaget i vattenkranen. Det kan ..
om det vill sig illa ... skapa kaos i hela området som har samma vattenledning som du.

Diskmaskin ska ha eget vattenintag från kallvatten-/varmvattenenröret och du ska ha "kran" uppe vid diskbänken elller nere i skåpet där du kan stänga av/sätta på vattnet till diskmaskinen.

Det här som Netha skriver är JÄTTEVIKTIGT! Du kan råka riktigt illa ut om installationen inte är korrekt gjord.
En hängsle- och livremsmodell är att du byter kökskranen till en med diskmaskinsavstängning på, plus att du sätter en Ballofix (en extra vattenavstängning) på röret under bänken.
Jag lovar - det är värt de extra pengar det kostar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon