blomkronan
Hur gör gör ni?????????????
Ljus, temperatur, Ventilaiton

Olika växter, olika sätt. BERÄTTA....

Nyfiken på hur ni gör, alla gör så olika.
Gillan
Det är kanske lättare om du specifierar vilka växter du vill ha info om, men generellt sett kan man kanske säga att de flesta växter som man tar in vill ha mörkt och svalt, pellisar och änglatrumpeter mm tex. Samtidigt så går det faktiskt att övervintra både pellisar och änglar i "normal" rumstemperatur utan att de tar någon större skada. Man får göra så gott man kan i förhållande till utrymme och temperatur. Själv har jag en jordkällare som skulle vara guld värd att förvara de flesta växter i, om det inte vore för att det är alldeles för fuktigt och växterna riskerar att mögla....tyvärr ( använder den ändå, men på egen risk )
Alexander-VG-zon3
ska jag berätta om alla växter så blir det ett väldigt långt inlägg !!
Irene_L
Så här gör jag med änglatrumpeter, pelargoner och fuchsior:

Eftersom jag inte har något svalt rum så tar jag in dom i min övre hall i rumstemperatur. Hallen har 4 fönster längst ena sidan. Jag har ingen tilläggsbelysning utan blommorna får nöja sig med ljuset som kommer genom fönstren. Jag ställer så många som får rum på fönsterbrädan och resten får stå på bord och golv. Här har jag inga andra blommor bara de övervintrade och det blir fullt ....det kan jag lova giggle.gif Jag brukar ta bort mycket blad på blommorna för dom gulnar ändå och ramlar av. I vintras fick dom flesta löss men de verkade inte lida av det. Jag försökte spruta med såplösning men det är svårt att få bukt med det när man har så många blommor.

Det brukar alltid vara en del som inte överlever vintern men ändå är det många som klarar sig. tummenupp.gif
blomkronan
CITAT (Irene_L @ 10-09-2008, 14:09) *
Så här gör jag med änglatrumpeter, pelargoner och fuchsior:

Eftersom jag inte har något svalt rum så tar jag in dom i min övre hall i rumstemperatur. Hallen har 4 fönster längst ena sidan. Jag har ingen tilläggsbelysning utan blommorna får nöja sig med ljuset som kommer genom fönstren. Jag ställer så många som får rum på fönsterbrädan och resten får stå på bord och golv. Här har jag inga andra blommor bara de övervintrade och det blir fullt ....det kan jag lova giggle.gif Jag brukar ta bort mycket blad på blommorna för dom gulnar ändå och ramlar av. I vintras fick dom flesta löss men de verkade inte lida av det. Jag försökte spruta med såplösning men det är svårt att få bukt med det när man har så många blommor.

Det brukar alltid vara en del som inte överlever vintern men ändå är det många som klarar sig. tummenupp.gif

Kul att hör att man kan övervintra änglar i rumstemperatur, jag ska prova med det. Jag har två som är lika gamla och lika stora (små). En får bo i boden ca + 5-10 grader och en får bo i vardagsrummet +20 grader. Så får vi se till våren vilken som mår bäst...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon