Hej
Jag har två Kornettblommor, som blommat glatt hela sommarn ute på ett bord under tak på altanen. Dessa ska nog inte stå kyligt på vintern, utan in i köksfönstret igen. Är det dags nu, när vi har 5-10 plusgrader på nätterna ? Bor i zon 3-4. Ska man omplantera nu ? Har hört att de kan drabbas av bacillusker när dom varit ute.
Sen har jag några andra krukväxter, som stått ute under tak, men de ska övervintras i plusgradiga rummet i garaget. Dessa är Mårbackapelargon, Novemberkaktus, Påskkaktus, Amaryllis, Hibiskus och Krinium. Kan dom vara ute tills det blir närmare noll på nätterna ? Tack på förhand.
Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
10-09-2008, 12:04
CITAT (tepa @ 10-09-2008, 07:56)

Hej
Jag har två Kornettblommor, som blommat glatt hela sommarn ute på ett bord under tak på altanen. Dessa ska nog inte stå kyligt på vintern, utan in i köksfönstret igen. Är det dags nu, när vi har 5-10 plusgrader på nätterna ? Bor i zon 3-4. Ska man omplantera nu ? Har hört att de kan drabbas av bacillusker när dom varit ute.
Sen har jag några andra krukväxter, som stått ute under tak, men de ska övervintras i plusgradiga rummet i garaget. Dessa är Mårbackapelargon, Novemberkaktus, Påskkaktus, Amaryllis, Hibiskus och Krinium. Kan dom vara ute tills det blir närmare noll på nätterna ? Tack på förhand.
Hälsn Tepa
alla dom du skirver upp kan övervintras i en temp på +1c +10c och stå ute tills det blir runt 0c ,, men ta in innan frosten kommer .
Tack, Flaxx. Visste inte att Kornettblommorna också ska stå så där svalt på vintern. Kan man inte ha dom i köksfönstret ? Där stod de i våras och blommade glatt då med.
Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
10-09-2008, 13:21
det funkar säkert att ha dom där med i köksfönstert .. mina övervintrade jag innan i ett källare fönster som håller mellan +5c +10c och torrt . dom blommade vackert till våren-sommaren .
Hej
Kanske bäst att ha dom i rummet i garaget då. Synd att sätta dit dom så länge dom blommar. Har ett fönster där, så ljus får dom, om dom nu ska ha det. Endel växter behöver ju den där kallperioden. Men det tar väl nån vecka ännu innan frosten är här.
Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
10-09-2008, 13:42
mina blommade även med några blommor under sen vinter .
Kornettblomman /Streptocarpus vill övervintra svalt som pelargonen .
Hej
Okej okej, jag ger mig. Övervintra svalt alltså. Klippas ner före eller först till våren ? Ska Pelargonen också klippas ner före övervintringen ? Tror mig ha hört det. Krångligt för en nybörjare att hålla reda på vilka som ska klippas ner före övervintringen och vilka först till våren. Men det kanske inte är nån skillnad ?
Hälsn Tepa
Hej
Nu måste jag bara berätta, vilken effekt det har varit på Novemberkaktusen, att ha den ute i halvskugga på sommarn. Har haft den några år, aldrig stått annanstans än i rumstemperatur, och blommat bara mindre och mindre för varje gång. Ifjol i november fick det två blommor. Nu är det första gången jag har haft den ute, har varit plus fyra grader en natt för nån vecka sen. Kylan triggar igång blomningen, var det någon som sa här på forumet. Kollade den närmare igår och såg att den var FULL MED KNOPPAR !!! Och jag blev sååå glad !
Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.