Eva i Höga
Den 20 september kl 11-15 är det trädgårdsfest i Bergfeltska trädgården i Kungälv. Kaffeservering, lotterier, biodlarföreningen säljer honung och färska ägg, lite övrig försäljning, korvgrillning, pinnbrödsbakning, vi utser Årets trädgård i Kungälv, musik mm. Och så har vi VÄXTLOPPIS där man kan sälja, köpa, byta växter. Det kostar inget att stå och sälja. Så har du växter över eller vill ha något nytt är du välkommen till Bergfeltska trädgården den 20/9.
Kontaka Eva i Höga vid frågor.
Dito Verde
Hej Eva
Jag har just blivit med 1000 prima tulpanlökar. Tänkte stoppa dem i fina påsar med kanske 25 st i varje.
Kan man sälja det tror du? Jag har en hel del perenner som behöver delas också.
Jag kommer gärna.
/p
Lars-Olof Arvids
Jag vill väldigt gärna ha ett bord och sälja! smile.gif
Jag har bl a kinesisk kärleksört, röd astilbe, irisar, dagliljor, isop, sibiriskt fetblad och pelargoner.

Olle
Eva i Höga
CITAT (Dito Verde @ 10-09-2008, 22:12) *
Hej Eva
Jag har just blivit med 1000 prima tulpanlökar.
/p

Kanon Peggy! Jag kommer att köpa tulpanlökar av dig. Det är alltid populärt, vi börjar ju redan tänka på vårens blommor. Och perenner, toppen! Hoppas på fint väder den 20:e. Välkommen!

CITAT (Lars-Olof Arvids @ 11-09-2008, 08:13) *
Jag vill väldigt gärna ha ett bord och sälja! smile.gif

Olle

Olle, kul att du kommer, ska försöka fixa ett bord till dig. Är dina liljor såna man kallar gammaldags? I så fall har du redan köpare till dem.
Ska bli roligt att träffas igen! Välkommen!
*Ulrica*
Jag kommer kanske en stund med Simon för att träffa er andra lite, det är ju alltid trevligt. Tulpanlökar är det ingen idé jag sätter här...
Eva i Höga
CITAT (*Ulrica* @ 12-09-2008, 10:26) *
Jag kommer kanske en stund

Du är välkommen Ulrica! Ta med dig några växter, det kommer köpare!
ingrid fuxwall
Jag kommer gärna och är spekulant på tulpanlökar.

Min trädgård har vuxit mig över huvudet i år - hundvalp och sjuk sambo och så bra väder när allt förökat sig så jag tar gärna med mig växter men vad är "önskvärt" Vill inte behöva gräva upp och sedan ta med hem igen och slänga i komposten
Eva i Höga
CITAT (ingrid fuxwall @ 14-09-2008, 00:12) *
Jag kommer gärna och är spekulant på tulpanlökar.

Det ska blir roligt att träffa dig igen, det var ett tag sen nu. Det är inte lätt att säga vad du ska ta med dig, vet ju inte riktigt vad du har. Och vad som är önskvärt beror ju på kunderna. Jag tror att du har många växter som är roliga, kardvädden jag fick av dig har varit kanonfin.
Om vi får växter över brukar vi rea dem innan vi åker hem. Då blir man av med dem, inget kul att bära hem växterna igen.
Välkommen!
*Ulrica*
CITAT (Eva i Höga @ 12-09-2008, 10:33) *
Du är välkommen Ulrica! Ta med dig några växter, det kommer köpare!
Ska se om jag har något. Antagligen inte. Det jag inte har hunnit plantera ännu ser väldigt tråkigt ut och passar snarare i komposten...
Eva i Höga
Ulrica, det vet vi ju alla växtälskare att även om perennerna ser jättetråkiga ut så är det bara att gräva ner dem i rabatten och de tar sig fint till våren. Jag vet ju sen tidigare att du har så fina växter! Plocka med dig lite!
Eva i Höga
Olle, jag köpte solbrud av dig i våras, vill gärna ha mer, har du?

CITAT (Lars-Olof Arvids @ 11-09-2008, 08:13) *
Jag har bl a kinesisk kärleksört, röd astilbe, irisar, dagliljor, isop, sibiriskt fetblad och pelargoner.

Olle

Lars-Olof Arvids
Solbrud har jag tyvärr inga kvar. Mina dagliljor är i lite blandade färger, och eftersom de inte blommar nu blir det lite av ett lotteri att köpa dem. De kommer från en som har haft dem ganska länge, så det är mycket troligt att det är någon äldre sort.

Olle
Eva i Höga
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 16-09-2008, 13:16) *
Solbrud har jag tyvärr inga kvar. Mina dagliljor är i lite blandade färger, och eftersom de inte blommar nu blir det lite av ett lotteri att köpa dem. De kommer från en som har haft dem ganska länge, så det är mycket troligt att det är någon äldre sort.

Olle

Katten också att du inte har nån solbrud, hoppas det är någon annan av säljarna som har. Ska bli kul på lördag.
ingrid fuxwall
CITAT (Eva i Höga @ 16-09-2008, 13:37) *
Katten också att du inte har nån solbrud, hoppas det är någon annan av säljarna som har. Ska bli kul på lördag.

Vad är solbrud för växt?

Själv tänker jag bara komma för att titta och hälsa på Er andra - när är då bästa tiden?

ingrid
Eva i Höga
Ingrid, solbrud (Helenium) är en jättefin höstblomma och den blommar länge. Finns lite olika nyanser men den jag har är lite orange. Blir ca 1 m hög.
Har du kanske någon solbrud eller några andra höstblommande växter? Jag är på jakt efter lite mer höstfägring i min trädgård.
Vet inte riktigt vilken tid som är bäst att komma till Bergfeltska, kanske 12-13 men är du ute efter fina växter får du nog komma lite tidigare. Kom när du kan, det ska bli roligt att träffas. Det kommer ju en del från Odla.
Dito Verde
Är det någon som har en garanterat god jordgubbssort?
Ta med revor till mig då är ni snälla. Jag har slängt mina plantor som jag inte visste vad det var för sorter och inte var de särskilt goda heller. En planta hade goda gubbar, den står kvar och revar sig men jag vet inte vad det är för sort som sagt.

Jag har tulpanlökar för 1 kr st och jag ska gräva lite i perennerna i kväll eller morgon bitti.
Tänkte sälja tvättnötter oxå. Det är ju oxå en växt..... (jag har fått några nötter att gro, det tar 12 år innan plantan får bär, undar om det är ett klokt pensionssparande)

Vi ses

/p
ingrid fuxwall
CITAT (Dito Verde @ 19-09-2008, 13:29) *
Är det någon som har en garanterat god jordgubbssort?
Ta med revor till mig då är ni snälla. Jag har slängt mina plantor som jag inte visste vad det var för sorter och inte var de särskilt goda heller. En planta hade goda gubbar, den står kvar och revar sig men jag vet inte vad det är för sort som sagt.

Jag har tulpanlökar för 1 kr st och jag ska gräva lite i perennerna i kväll eller morgon bitti.
Tänkte sälja tvättnötter oxå. Det är ju oxå en växt..... (jag har fått några nötter att gro, det tar 12 år innan plantan får bär, undar om det är ett klokt pensionssparande)

Vi ses

/p

Jag har pegasus och så Corona men om de är goda beror ju på den som äter gubbarna.

Sådde jordgubbar och smultron i år och smultronen ger mängder av bär jordgubbana blommar ännu bara vackert - ett tips inför nästa år
*Ulrica*
Vi har ombestämt oss och gör en utflykt hela familjen istället. Ni får ha det så bra!
ingrid fuxwall
Det var så trevligt - valpen fick träffa sin stora kärlek - Olle kompiskram.gif

Jag fick tag i Hosta, tulpanlökar och tvättnötter så jag blev nöjd men jag undrar om de andra uppskattade att valpen sjöng med när de spelade dragspel och ännu värre när man klappade händerna och hon fick för sig att alla ville leka med henne flirting.gif
blomkronan
ÅÅÅÅ jag hade velat komma, men det är för långt...
Är det någon som vet om det finns något liknande i stockholmsormådet?
//Mari
ingrid fuxwall
CITAT (blomkronan @ 20-09-2008, 21:54) *
ÅÅÅÅ jag hade velat komma, men det är för långt...
Är det någon som vet om det finns något liknande i stockholmsormådet?
//Mari

Det finns om någon tar tag i det och organiserar - vi har tur här nere att det finns så många som orkar ta tag i saken

ingrid
Dito Verde
CITAT (ingrid fuxwall @ 20-09-2008, 21:33) *
Det var så trevligt - valpen fick träffa sin stora kärlek - Olle kompiskram.gif

Jag fick tag i Hosta, tulpanlökar och tvättnötter så jag blev nöjd men jag undrar om de andra uppskattade att valpen sjöng med när de spelade dragspel och ännu värre när man klappade händerna och hon fick för sig att alla ville leka med henne flirting.gif

Det uppskattades, var så säker. Den hunden kan charma vem som helst. Hon är ljuvlig.
Solstorm
Tack Eva för att du knuffade på mig så jag kom med. Verkligen tur med vädret, en strålande dag. Det var många besökare som kom dit. Träffade en del gamla bekanta och nya trevliga människor. För att inte tala om hur mycket fina växter där var som såldes för nästan ingenting. Man får hålla i sig för att inte köpa för mycket. Den här gången lyckades jag i alla fall sälja mer än jag köpte.

Och valpen är verkligen något extra. Glad och trevlig mot alla men när hon träffade Olle trodde jag nästan hon skulle försöka krypa in i honom så glad blev hon.
Eva i Höga
Tack alla ni som kom och besökte oss i Bergfeltska trädgården, det var jättekul att träffa er igen även man inte hann att prata så mycket med alla, det kom ju många andra besökare också som ville ha en pratstund.
Vilken kärlek mellan Olle och din hund, Ingrid! Det är kul!
Vädret var underbart och det kändes härligt med alla människor som strövade omkring och fikade och pratade, riktigt mysigt.
Repris till våren igen!
Lars-Olof Arvids
Ja, tänk att man är så omtyckt av en sådan gosevovve! wub.gif wub.gif wub.gif
Jag håller med om att det blev en väldigt lyckad dag. Härligt väder och massor av trevligt folk. Dessutom gick det bra att sälja. Av sex fulla påsar med växter jag släpade dit hade jag bara två med mig hem. Trots att jag fick gullvivor av Eva, tulpanlökar av Peggy, hornsärv av Solstorm... Klart att vi gör om detta till våren! smile.gif

Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon