A.J.
Hej.

Vi har fått problem med att något bökar upp hål i gräsmattan (se bifogade bilder). Jag har läst runt lite och tror att det kanske kan vara en grävling. En bekant sa att grävlingen letar efter ett speciellt djur i gräsmattan, vad är det för djur isåfall?

[attachment=23919:DSCN69521.jpg] [attachment=23920:DSCN69541.jpg]

Första gången vi såg detta var när vi kom hem efter en 2-veckors semester och sedan har det hänt ca en gång i veckan och alltid på kvällen/natten. Detta har nu pågått ca 3-4 veckor. Vi bor i ett kedjehusområde med många hus runt omkring men ingen annan verkar ha haft detta problem. Mina frågor:

-Kan det vara en grävling eller något annat?

-Vad kan vi göra åt detta? (Finns det någon annan metod än att kissa på gräset som jag redan läst om som ett förslag?)

Vi har tänkt att till våren fräsa upp hela gräsmattan och så nytt gräs eftersom gräsmattan är i dåligt skick. Kommer detta göra att grävlingen inte fortsätter böka hos oss?

Tacksam för tips och råd!

Mvh Andreas.
KURT
När det ser ut så brukar det vara grävling eller vildsvin (om det finns i närheten?). Det är förmodligen skalbaggslarver (pingborre, trädgårdborre) + daggmask de är intresserade av. Och den enda man egentligen kan göra är väl att sätta upp ett stabilt staket, eller få grävlingaen skjuten/fångad. Mängden skalbaggslarver varierar mycket, men det har varit ganska gott om dem de senaste två åren.
Aqvakul
Jag tror mest på grävling. Vildsvin brukar ställa till det ännu värre.
Andypandy
Det där känner man igen ja.. och precis i denna tiden.

http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...t=0#entry468844

Har du bara en anslutning till skog från tomten i närheten så kommer de traskandes precis efter mörkrets inbrott
Spikklubba
Typiskt Grävlingsbökande (Vildsvin ser mer ut som om en jordfräs gått lös på gräsmattan). Grävlingarna måste äta upp sej inför vinterdvalan så här på hösten och mumsar i sej allt från larver, maskar, sniglar, mm, som de kan hitta i din gräsmatta. Grävlingar är nattdjur, men om du har uppesittarnatt nån gång så ta och lys på gräsmattan med en stark strålkastare så får du kanske se hur den/dom bökar runt, dom brukar inte bry sej om ljuset alls, och man kan filma/fota dom utan problem, däremot blir dom ofta rädda om dom hör ljud, eller ser okända rörelser. Det är kul att titta på hur dom förser sej av godsakerna i trädgården. Se dom från den positiva sidan, dom gör mer nytta än skada! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon