koja72
Hej !
Har en kaffeplanta som växer på höjden bara tycker jag. Ska jag klippa ner den eller bara låta den vara ?
/koja72
Stefan P
Är den enstammig eller flerstammig? Jag har en ca 50 cm hög flerstammig planta med tätt bladverk, så även om den bara växer på höjden ser jag ingen anledning att börja klippa. Förresten, vet någon hur man får en kaffeplanta att växa och eventuellt ge frukt?

/Stefan
Alexander-VG-zon3
ställs den svalt och ljust under vintern så kan den börja blomma .
koja72
Stefan P...det ser ut som att det är flera stammar i en och samma kruka, varav 2 har växt iväg ganska rejält.
/koja72
MariaS
Förvänta er ingaa blommor och frukter på plantorna om de inte är minst 7 år gamla. Kaffe har den åldern (inte storleksbetingat) för att komma i blom.
clivia
CITAT (Stefan P @ 10-09-2008, 12:22) *
Är den enstammig eller flerstammig? Jag har en ca 50 cm hög flerstammig planta med tätt bladverk, så även om den bara växer på höjden ser jag ingen anledning att börja klippa. Förresten, vet någon hur man får en kaffeplanta att växa och eventuellt ge frukt?

/Stefan

Det finns inte flerstammig planta i din kruka, det finns fler plantor i den. Kaffeplanta formar sig själv den behövs inte klippa. Den börjar blomma den tredje året (en meter höjd cca) men blomningen kan dröja om kaffeplantan inte trivs.

MVH/clivia
Scout
CITAT (MariaS @ 10-09-2008, 21:28) *
Förvänta er ingaa blommor och frukter på plantorna om de inte är minst 7 år gamla. Kaffe har den åldern (inte storleksbetingat) för att komma i blom.

Min kaffeplanta blommade efter två-tre år (var två decimeter vid inköp) och fick 18st röda bär. Några planterade jag och fick upp nya små plantor av. Nu har moderplantan blommat om igen. och satt nya bär som dock bara är gröna ännu. Den började faktiskt blomma om innan de sista röda bären plockats.

Jag har inte gett den nån sval vinterbehandling eller pysslat särskillt väl om den, den får vanligt kalkhaltigt Uppsalavatten. Den har bott i sovrumsfönstret (Norr) och verkar väl trivas rätt okej, dricker mycket, men tappar endel blad, men det har jag hört att kaffebuskar lätt gör.

Efter 3dm började den skicka ut sidogrenar vid varje bladfäste. jag har tre (en stor och två mindre) plantor i samma kruka så den ser lite tätare ut än de enskilda plantorna är. Vore den ensam i krukan skulle jag nog klippt den rätt hårt för att få den mer buskig. Det är bara den största av de tre som blommat.

Så jag vet inte vad som är bästa tipset för att få den att blomma. Det är nog bara att vänta och se. Tids nog så kommer den nog igång.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon