Carro på Långslätten
Hej

Jag har fått 5 kg gröna körsbärstomater. Jag bor norr över och räddade dom undan frosten men nu har jag läst någon annan tråd om att man kan ha tomater ända fram till jul och få dem röda eftersom om man lindar in dem i tidningspapper och ställer svalt.

Mitt dilemma är nu att de är just körsbärstomater och det känns lite tugnt att börja linda in alla styckevis. Är det någon som har något bra förslag på hur jag kan göra istället.

Vill helst inte att det ska bli tomatmarmelad av allt sammans...smile.gif
KURT
Om man halverar dem och sedan lägger dem på bakpapper i ugnen och koncentrerar dem i ugnen. Skall man torka dem så bör man ha varmluftsugn och köra flera timmar på 50-70 grader. Men i stället kan man ta högre värme och bara koncentrera dem och sedan frysa dem. Man får något som påminner om soltorkade tomater i smaken.
Jenny1972
Min mamma brukar kapa av hela grenarna och hänga upp och ned i matkällaren så mognar tomaterna där. Själv brukar jag lägga dem på ett fat i köket, men då får det inte vara för många, då mognar de också. Linda in dem i papper har jag aldrig hört, men det kanske är jättebra?

Lycka till!
Red Top
Om du inte absolut vill fortsätta att äta dem råa, kan du ju göra tomatmarmelad eller gammaldags inlagda tomater av ngr kilo =).
*Stintan*
Syltade gröna tomater är jättegott.

Kanske inte så kul att göra av alla. Men som sagt, Kapa och häng upp hela grenarna så mognar dom vartefter.
uno
Gör en maffig tomatsås och frys i portioner. Kom ihåg att dra av skalet.
Ingegerd.F
Syltade gröna tomater är supergott till all typ av kött och kött grytor. Min mamma brukade beställa gröna tomater på affären. Jag kan lämna recept i morgon om du vill?
uno
CITAT (Ingegerd.F @ 11-09-2008, 08:53) *
Syltade gröna tomater är supergott till all typ av kött och kött grytor. Min mamma brukade beställa gröna tomater på affären. Jag kan lämna recept i morgon om du vill?

Gott, gott i gottgottgott, men gör dem inte för söta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon