Full version: snyggt av stubbe ?
Kia i Norr
Vi har tagit bort ett högt träd som hade 3 stammar. Nu har vi en stubbe som är drygt en halvmeter hög. Vill göra något kul av det. Den är i blickfånget från köksfönstret och från vägen. Har mina tankar men vill kolla med er om det är någon som har tips och ideer om det. Vad behöver jag tänka på för att stubben ska bevaras/åldras vackert? Zon 6.
Tack på förhand/Kia
Spikklubba
Hej!
Har också haft en stubbe, det är viktigt att man inpregnerar sågytan ordentligt med nåt bra medel (typ Cuprinol, tjära, etc.) samt petar bort ev. bark som finns kvar annars vill det gärna börja ruttna i fukt som samlas bakom barken (samt insekter som gillar att bo och äta där).

Sen kan man ev. klä in toppytan med en plåt/stenplatta el. dyligt för att skydda mot fukten. Själv satt jag ett solur på min stubbe, men i zon 6 kanske det passar bättre med en renstaty i sten? rolleyes.gif Lycka till!
Red Top
Det hjälper inte i längden att vidta de åtgärder, som Spikklubba föreslår. Stubben är ju död, eftersom ni huggit av "huvudet" på trädet. När rötterna är kvar i marken, kommer den att förmultna underifrån. Men man ju glädjas åt den så länge den finns kvar.=)

Själv brukar jag använda stubbar, bitar av stam, till att ställa hängväxter i krukor på.
T ex snöflinga som bildar ett härligt "vattenfall" nedför stubben.
Bifogar en bild, men det har inte blivit mkt av snöflingan i år. Mellan 10-15 grader och ett ihållande vattenfall från skyn sedan 2 augusti.

Den här "stubben" har hängt med i sju år utan åtgärder. Och den lär säkert hålla i sju år till.smile.gif
[attachment=23933:b_001.JPG]
Lycka till
Cilla
Hur snabbt nedbrytningen går och vad man kan göra med dem beror en hel del på vilken trädart det var. Är det ask eller sälg kommer säkerligen stubbskott att skjuta i höjden och tilL och med peta bort ev krukor som ställs på dem t ex, och är det björk blir stubben mindre långlivad än andra trädslag.

Men oavsett det så kan man ju knipsa bort ev stubbskott (om det är en stubbskottssort) och sedan kan man göra en massa roligt av dem. Lite svårt att fantisera när man inte sett hur grova de tre stammarna är och hur de står i förhållande till varandra, men roliga saker jag sett är

- stubbar som yxats till som fåtöljer
- stubbar som yxats som vingprofiler, propellerbladsform (men då är det högre) eller totempålar
. stubbar som man karvat ut som svampar
- stubbar som man gjort landskap emellan med minihängmattor för tomtar mm
- stubbar som man gröper ur och gör dräneringshål i och planterar smultron mm i
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon