malinsimo
10-09-2008, 12:17
Mina växter har fått något i jorden som jag tror är svamp, dom växterna som har det luktar lite svamp, men det är stora klumpar i jorden som består av små gula kulor om man tittar riktigt nära, nästan som små ägg, som ser lite ludna ut. Jag har letat som tusan för att hitta vad det kan vara, jag har testat med att byta jord, och då tvättade jag rent rötterna så det inte fanns nån jord kvar, men nu har det kommit tillbaka och det verkar sprida sig, för nu är det åtminstone 5 olika växter som har det, vad det nu kan vara? jag har även sprutat jorden med pyrex men det biter inte heller!
det var väldigt svårt att fotografera, men här är ett försök.
väldigt tacksam för tips om vad det kan vara eller ännu bättre hur man får bort det?
Åsa, mälardalen zon 2
10-09-2008, 14:53
Det ÄR svamp (och kan inte tas bort med insektsmedel). Det är inte så mycket man kan göra konidier/sporer sprids med luften, vatten, kan finnas även i jorden många svampar är nedbrytare av dött organiskt material och är för det mesta inte farliga för växten.
malinsimo
10-09-2008, 15:46
okey, jag hade hoppats på att man kunde få bort det på något vis. =(
jag har bara två fönster hemma och vill inte ha svampen i alla mina växter, jag har 24 växter som nu trängs i ett fönster, och de som har den konstiga svampen får va i det andra. det är ju lite orättvist.
kan ju inte heller ge bort växter till nån om dom har svamp...
så om nån mer har nåt tips om hur man får bort svamp så är det varmt välkommet!
[attachment=23965:svamp_1.jpg]
det är Svamp sjukdom som attackera växter ut ifrån och inne från rötter, Det är svårt om de attackera rötter.
Svamp medel hjälper inte under jorden.
obs: ut ifrån kan du spreja växter med bikarbonat som blandad med vatten, men under jorden det är svårt , men försöka att vattna med vatten som blandad med bikarbonat.
H: Bassam
CITAT (Bassam @ 11-09-2008, 00:05)

[attachment=23965:svamp_1.jpg]
det är Svamp sjukdom som attackera växter ut ifrån och inne från rötter, Det är svårt om de attackera rötter.
Svamp medel hjälper inte under jorden.
obs: ut ifrån kan du spreja växter med bikarbonat som blandad med vatten, men under jorden det är svårt , men försöka att vattna med vatten som blandad med bikarbonat.
H: Bassam
Det allra flesta växter är helt beroende av att leva i symbios med svampar, hur kan du beta att just denna skulle vara skadlig????
Philippa
01-10-2008, 09:01
Jag har samma problem med alla mina växter. har aldrig varit med om det tidigare, men sedan vi flyttade in i vår nya lägenhet för en månad sedan så har ALLA krukväxterna drabbats av mögel på jorden, har tagit in dem i duschen och duschat av dem ordentligt och hittills har det inte dykt upp igen på någon, men har fått för mig att det är något i luften som gör detta då jag som sagt inte drabbats tidigare
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.