malinsimo
jag fick den här växten av min bästa vän en gång för flera år sedan när jag mådde dåligt. den skulle tydligen vara en överlevare. stark och tålig.
nästan det första som hände var att den nästan dog, och sen har den gjort det två gånger till, men den har lyckats överleva ändå... så jag antar att den faktiskt var en överlevare.
men den har nån slags vitt lager på sig, som nåt slags pulver, först tänkte jag att den nog bara är sån den här sorten, men nu har jag börjat fundera på om det kanske ändå är nåt som är fel.
det var när jag skulle börja leta efter vad som kunde tänkas va fel på den som jag kom på att jag inte vet vad den heter... =)
är det nån som vet vad den heter?
och om det är nåt som är fel,.. mjöldagg kanske?
och isåfall skulle jag gärna vilja ha tips på hur man kan få bort det?
Red Top
Det ser ut som någon variant av crassula.
Vad som drabbat den kan jag inte ens gissa. Själva bladen ser inte så konstiga ut, men stammen är ju lite märklig.
Den bör stå mycket ljust och varmt för att trivas =).
aldo
Det blir ju 2 st av den om du inte kapar den .

Ge den en större lerkruka så den inte ramlar ;-) den var ju helfräck i formatet .
Åsa, mälardalen zon 2
Den är INTE sjuk många fetbladsväxter har en vitaktig hinna, hår el dyl. som skydd mot starkt solsken. Många av den typ av växt du verkar ha har inte så lång livslängd när de börjar se risiga ut gör man nya plantor från de skott som sitter i toppen på grenarna.
malinsimo
tack så mycket för svaren.. skönt att höra att den inte är sjuk! =)
Alexander-VG-zon3
den har torkat ,, det vita/gråa lagret tyder på att den är utsatt för torka eller väldigt hög värme ,, får den rikligt med vatten under tillväxten kommer den dels växa mer och dels så försvinner den beläggningen .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon