Full version: Glamis Castle
mollys_matte
Har en Glamis Castle som bott hos svärmor mot en vägg i typ zon 3-4?! (Katrineholm)
Den har klarat sig bra och vi har täckt den ordentligt på vintern, den kanske inte växt så mycket men har ändå överlevt.

Nu har jag flyttat hem den till vårt hus men har ingen rabatt vid husvägg här, så satte den vid ett staket (som är ganska glest) den har blommat endel men blivit av med nästan alla blad under sommaren, och inte alls växt nåt.

Nu funderar jag på om den kanske borde flyttas, för rabatten där den sitter är ganska dåligt dränerad, på gräsmattan intill står det ofta vatten vid mycket regn, och jag vill inte förlora den rosen.

Men i min nygrävda rosenrabatt är det ju inte direkt nåt skyddat läge, så jag vet inte om det är nåt alternativ, eller om jag helt enkelt ska sätta den i en stor kruka och sen ha den i min Lindesbergskruka (såndär frigolitkruka)
Hur känsliga är rötterna?
Kommer ju såklart täcka den ordentligt var den än hamnar, men nån annan som har den och vet hur känslig den är?

Bor i zon 2 i ett litet samhälle vid bråvikensmynning.
Ezereht
Jag läse att den ska vara ganska härdig för att vara en Austin, upp till zon 4.

Men dåligt dränerad och kanske lite sol (?) låter ju inte så kul. Jag skulle flyttat den till din rosenrabatt om den är bättre dränerad och har bra jord. Risken är väl bara att den har nån sjukdom som man kanske drar med sig? Känns som det är viktigare att rötterna har det bra än om det är lite blåsigt/oskyddat.
Kajsa
Skulle också tagit den nygrävda rosenrabatten och så kupar du rosen i nov. med jord eller kompost, i zon 2 går det säkert utmärkt övervintra den.
mollys_matte
Så ingen tror på frigolit krukan?!
har haft kaprifol och aronia i den tidigare som klarat sig bra.

har ju redan lyckats fylla den nya rabatten... whistling.gif
Hur tätt kan man sätta rosor?
Kajsa
Visst kan du kruka Austinrosor den blir inte så stor knappt 1 m, men i zon 2 det är ju där vi andra alltid vill bo för att kunna köpa fler Austinrosor. Hur tätt, ja det beror på varje ros, vilka mått dom får, men vackert om dom möts i grenarna tycker jag, oftast klämmer man in för många och får flytta runt efter fem år.
mollys_matte
Jag har ju grävt en rabatt, där jag fått ner ett antal ynkliga rosor. Samanlagt är det 8 st. Varav en är ganska stor, resten är ju något mindre.
Vet ju inte riktigt hur stora de blir, får leta fram rosboken kanske.
är 3 Europe (som bott i kruka, men höll på att drunkna så satte dem i rabatten) Pascali, Papageno, Gavnö och HC Andersen, + en rätt stor, som namnlappen försvunnit från.

Har nu ca 50 cm mellan plantorna eller så och har inte heller satt dem så långt ut i kanterna. Så man inte klipper dem med gräsklipparn innocent.gif

Men jag kanske kan klämma ner Glamis Castle där med, men flytta runt lite senare till våren eller nästa höst.
Är ju första året i trädgården, så det är mycket man får testa och sen ändra på!
Vill bara att den ska klara vintern!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon