Full version: Magnolia
JanaZ
Hej,

Jag beslutångest, fick en Magnolia Ricky i födelsepresent här om dagen och nu ska den ner i jorden men vart?
Hoppas ni har massor av goda råd att ge mig, vad bör jag tänka på.

Bor i Stockholm (Årsta Havsbad), tomten består av alla mycket tall och gran och några björkar, samt att jag bor på ett berg.
Öser mägder av jord på tomten varje år. Det mesta lutar neråt men det finns lite yta framför huset som är ganska platt om man jämför baksidan.
Halvskugga är det nog överallt. Vad jag har märkt så trivs det mesta förutom rabarbern, så den får jag nog flytta på den till nästa år.

Mvh
Jana
Bassam

---Magnoliorna trivs i väldränerad jord med lågt ph-värde. Beskär inte magnolian, utan placera istället trädet från början så att det får plats. Den mår inte bra om jorden torkat. övervinter behöver inte eftersom rötterna är ömtåliga. Naturgödsel eller lövkompost på jorden tidig vår.
H:Bassam

ingrids
Om du bor på ett berg behöver du nog tänka på att magnolior inte gillar att stå blåsigt utan vill ha vindskyddat.
Jan af Lisö
När jag läser din fråga så låter det på mig mest som problem:
- Magnolior skall främst planteras på våren, men det borde nog gå bra även nu i september
- Björkrötter i närheten är ett stort problem, de är ytliga som hos magnolia och suger i sig stora mängder vatten. Du skúlle behöva en rotbariärr mot björkarna. Granens rötter lär inte orsaka några stora problem, tall vet jag inte
- Halvskugga låter inte så bra heller, sieboldii och 'Pegasus' lär föredra halvskugga, men troligen inte Ricky
- Vindskydd är också viktigt, vet inte hur mycket är din tomt utsatt för vind. Ricky är ingen storbladig magnolia, men blåst har även uttorkande verkan
- Berget är inget större problem, magnolias rötter behöver inngen djup jord, snarare bra att berget värms upp snabbt på våren, men risken är stor för vattenbrist i ett tunnt jordlager.

Sök gärna på magnolia mm här på forum så har det skrivits mycket om magnoliaplantering tidigare...
JanaZ
Tack för alla råd.
Björkarna är inga problem de står längst ner av berget det är säkert över 100 m till närmaste björk.
Eftersom min kära make är trädkramare så har vi massor av tallar och granar som även fungerar som vindskydd.
Äppelträdet knappt rör sig när det blåser, fast det kan friska i ordentligt.
Just nu håller jag på kika på vart det är mest soltimmar och läste att Magnolian inte gillar morgonsol så den måste vara släkt med min man som vill helst dra sig hela förmiddagen.
Fast jag har ångest fortfarande jag vill att den ska ha det bra.

Massa hälsningar
Jana
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon