Kan man plantera vårlökar med mögel på?
Jag har en påse med allium där det är mögelfläckar på två av tre lökar. Det är inte så mycket mögel (fläckar på någon centimeter) och lökarna känns ganska fasta. Leverantören säger att det inte är någon fara utan att dessa komer att ta sig. Är ändå lite orolig och vill gärna höra om det finns andra åsikter. Försvinner möglet eller kommer det att ligga som en smitta i jorden om man plnterar dem? Kommer lökarna över huvud taget att ta sig?
ingrids
11-09-2008, 07:54
Jag skulle ta risken, det finns så mycket sporer i jorden ändå. Sätt kanske dessa tre en bit från de andra om du vill vara extra säker.
Men du anser att det är en risk ändå?
Säljaren hävdar att det är helt ofarligt och alldeles säkert kommer att ta sig. Bör jag begära nya lökar istället, känns inte som att jag vill chansa om det inte verkligen är samma kvalitet som riktiga lökar utan mögel.
ingrids
11-09-2008, 12:24
Njäe, jag bedömer inte att det är en risk, däremot brukar det ibland kännas bättre att köra med både livrem och hängslen. D.v.s. det är onödigt att oroa sig för att möglet ställer till för fler än de redan mögliga lökarna. Om möglet bara gått i det redan döda skalet och själva löken inte är skadad är jag benägen att hålla med säljaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.