Krokodilen
Äpplena börjar bli mogna och det är nog dags plocka ner de flesta i helgen. Hur förvarar jag dom bäst för att dom ska hålla länge?

Vi har ett förråd som är isolerat men ingen värme, bara den som sipprar ut från huset. Där har jag tänkt förvara äpplena. Äpplena räcker bara någon månad (trädet är inte stort) så det är ingen risk att det hinner frysa.

Ska jag slå in varje äpple i tidningspapper t ex för att de ska må bra? Och lägga i lådor kanske.
zaaritha
Tidningspapper är bra!
Och att ha dem i ett "kyligt" utrymme!
Sussie F-Flower
Min pappa var, när han levde, den försiktigaste och snålaste person jag någonsin känt.
Inte så att han inte var givmild, för det var han, men in i det sista så skulle allt som redan fanns, ta tillvara... (tror faktiskt att jag har "ärvt" dessa beteenden) shy.gif

När det gällde äpplen så lindade han alltid in ett och ett i tidningspapper och lade alla äpplen i en stor låda, med "papperskrysset" vänt nedåt så att ingen luft kom in. Inga äpplen nuddade vid varandra. Därefter staplade han låda på låda och jag minns att vi hade alltid fina "färska" äpplen, ända in i februari-mars. ibland till april. Fanns det äpplen kvar efter det, så fick hästarna dessa.

Ja, givetvis så förvarades dom i jordkällaren där det var mörkt och svalt...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon