Krokodilen
10-09-2008, 21:00
Vi har en handgräsklippare (utan motor alltså) som vi fick med huset. Maken tycker den klipper alldeles för mycket, nedanför tillväxtzonen säger han och det ska man tydligen inte. Även när han ställer in den på högsta. Han kollade på en Gardena handgräsklippare i affären men sa att den skulle också klippa för mycket.
Var hittar vi bästa gräsklipparen som är snäll mot gräset?
Ingrid Zon3
10-09-2008, 21:06
Jag har en 4 år gammal handjagare från Gardena som man kan ställa klipphöjd på. Tror det är 25-45 mm.
Om det är nedanför tillväxtzonen så har mitt gräs inte hört talas om det, växer som tusan!! Jag kör med 30 mm just nu, får ändå klippa 2 ggr/vecka, rätt less...
Krokodilen
10-09-2008, 21:11
Maken säger att det ska vara 50 mm.
Jag har en Stiga,köpte i år.Den klipper inte för kort om det är det du menar med nedanför tillväxtzonen.Gräset växer som bara den,fick ta motorklipparen i måndags.
Ingrid Zon3
10-09-2008, 21:39
Har inte koll på tillväxtzoner på gräs men nog måste den vara lägre än 50 mm, annars skulle ju ingenting växa här längre när jag klippt på 30 mm sen i augusti. Och det växer minst 100 mm på en vecka nu. Egentligen borde man väl klippa varanna dag...
Kollade Gardenas hemsida och maxhöjden de har är 42 mm, gäller alla modellerna.
Gudrun i Göteborg
10-09-2008, 22:23
CITAT (Krokodilen @ 10-09-2008, 22:11)

Maken säger att det ska vara 50 mm.
Undrar varifrån han fått den informationen. Tillväxtzon varierar mycket beroende på vilket slags gräs det är.
Tänker mig en golfgreen med en halv decimeter högt gräs
Wimbledons tennisgräsmatta klipps varje dag till 12 mm höjd...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.