|
[attachment=23969:IMG_1521.JPG] Hej! Blev så glad då jag av en slump bara råkade se en bild på nätet där en växt som påminner om min barndom fanns med. Jag vet att den här växten är ganska så vanligt och mina mor-föräldrar hade alltid såna här hemma. Idag verkar de inte vara lika vanliga i hemmen som på 70-talet  men...  om jag bara visste vad den heter, så skall jag skaffa en bums. Blir kanonglad om någon ser på bilden vad växten heter (eller påminner om för växt). Jag kommer vara dig evigt tacksam för ditt svar, tro mig.
Kan det kanske vara doftpelargonen Dr Westerlund
Aqvakul
11-09-2008, 07:58
 Javisst, kallas också Doktor Westerlunds hälsoblomma...
Red Top
11-09-2008, 09:08
Visst är det Dr Westerlunds hälsoblomma! Egentligen heter den rosengeranium. För lite mer info om denna doktor se bifogad länk=) RosengeraniumSå här söta blommor får den om den får stå ute på sommaren. Små och lite oansenliga men underbart söta! [attachment=23988:Rosengeranium.JPG] Den är otroligt lätt att föröka. Man tar bara en topp och sticker ner i en kruka med jord. För att få den kompakt och fin måste man toppa den hela tiden. Eftersom jag har svårt att slänga levande växter blir det rätt många varje sommar, som jag plågar mina vänner och bekanta med att prack på dem. =) Ett ex. [attachment=23989:Rosengeranium.JPG]
Ja.... Oj oj oj... Om ni bara visste hur glad jag blir för era svar och för att ni tog er tid... Aqvakul, Flower och ett speciellt tack till Red Top för det utförliga svaret med bilder och allt... Tänk så vänliga människor det finns. Jag har tänkt på den här växten så många, många gånger. Mormor och morfar hade dem både i vardagsrummet, sovrummet och t om köket har jag för mig.  Jag har sökt tidigare på "läkarväxt" då jag någonstans mindes något kring tal kring dr och medicin kring denna växt - men aldrig hittat den. -Nu glömmer jag det aldrig i alla fall. Tänk vad märkligt att en liten växt kan stanna kvar så i ens minne. En växt jag inte ens visste blommade!  Det har jag faktiskt inga minnen av. Men varje gång jag tänker på Dr Westerlund (rosengeranium) så fylls jag av en känsla av trygghet och hemtrevnad i all enkelhet. Så märkligt att det tycks gå mode i alla slags växter. Är det någon som vet ifall Dr Westerlund var extra populär på 70-talet och liknande..?  Tyckte jag såg såna lite överallt då.  Idag tycks de vara utrotade ur hemmen, förutom de som har dem för att de verkligen tycker om dem förstås! Oavsett mode eller ej så måste jag försöka finna en butik som säljer dessa idag. Kanske finns det inte. Funderar nästan på om det kanske finns någon jag skulle kunna få skicka porton till och kanske få ett litet skott tillbaka från någons dr Westerlund?  haha  Åh vad glad jag blev... Vet någon om denna växt är vanligt förekommande i handeln (har aldrig sett den) eller om de är mera svåra att finna just detta årtionde (modeväxlingarna)? Återigen... Ett stort och hjärtligt tack för svaren till denna fråga och växt jag tänkt på såå länge. Äntligen fick jag svar. Som bomull runt hjärtat. Sonny
Red Top
11-09-2008, 18:55
Hej Sonny! De är inte så vanligt förekommande i affärerna, men du kan alltid be dem ta hem. Synd att du inte bor i närheten annars hade du kunnat komma och hämta hos mig. Ska fundera  över om jag kan skicka till dig utan att de dör på vägen, Återkommer.=)
blomkronan
11-09-2008, 20:14
Jag har inte prövat men jag har en ide. Jag tänkte att man kan skicka växter i petflaskor, små 50 cl flaskor bara sticklingen går ner i hålet, då finns ingen risk för att den blir krossad och flaskan håller fukten. Bara en liten  /Mari
Hej! Ja; idag var det verkligen synd att man inte bodde i Sthlm; då hade jag kilat över bums å hämtat ett skott. Visste inte ens att det var/är en sort av Pelargon - men det gör ju faktiskt det hela bättre för jag har inte de grönaste av fingrar - ännu.  Nej, jag har märkt detta de gånger jag varit runt på olika trädgårdsmarknader och handlat balkongväxter på våren; alla möjliga Pelargonsorter - men just denna saknas i sortimenten av någon anledning. Kanske beror det på att den inte blommar lika kraftfullt - men å andra sidan; funkar ju inomhus och året om. Men det kanske gör det ännu mindre lönsamt för handeln att sälja dem alls. Inte undra på att man aldrig ser dem nu för tiden. Hur som helst så har jag läst allt kring sorten (och den du bifogade på bilderna Red Top, det är precis den sorten det skall vara). Tittade och såg att det (tack och lov) också verkar vara den mest vanliga förekommande sorten också. Små, lite "taggiga" blad till utseendet. Tycks även kunna bli ganska så buskig och hög också även om jag inte har några direkta minnen av just det... har för mig att de blev sådär 50-60 cm höga. Synd att inte handeln säljer dem mera frekvent, är ju t ex en perfekt "kontorsväxt". Inte speciellt krävande, tycks växa så det knakar och allmänt luftrenande. Bladfärg åt det lite ljusare och mera friskt gröna hållet också. Lite synd faktiskt. Jag har ingen koll alls på om det ö.h taget går att skicka några sticklingar t ex inplastade..? Växter behöver ju både syre och fukt? Men annars är det bara att säga till, så mailar jag min adress. Självklart returnerar jag utlägg för porto osv - skall självklart inte behöva kosta någon annan någonting för att jag har fått denna växten på hjärnan!  . Troligtvis är det bästa att ta ett par så färska skott som möjligt, så jag skall höra med någon välsorterad blomsteraffär (tycker även att de blir mer och mer sällsynta) och be dem ta in ett fint litet exemplar. Borde ju funka nu på hösten, även om det kanske är lite ovanligt med Pelargon då. Jag lär återkomma i ämnet igen! Stort tack till er allihopa för hjälpen!! Sonny
Red Top
11-09-2008, 21:58
CITAT (Sonny @ 11-09-2008, 21:57)  Hej! Ja; idag var det verkligen synd att man inte bodde i Sthlm; då hade jag kilat över bums å hämtat ett skott.  Jag bor inte heller i Stockholm, jag har mitt vinteride där  CITAT (blomkronan @ 11-09-2008, 21:14)  Jag har inte prövat men jag har en ide. Jag tänkte att man kan skicka växter i petflaskor, små 50 cl flaskor bara sticklingen går ner i hålet, då finns ingen risk för att den blir krossad och flaskan håller fukten. Bara en liten  /Mari Tål att tänka på. Tack för idén =) Red Top
Christoffer
13-09-2008, 20:34
Här i Göteborg har man kunnat köpa plantor av den på Blomsterlandet (Hisingen). Då och då har man sett de på vagnar utanför blomsteraffärer, och vill man ha olika lukter på dem, så har vi http://www.multikult.se/ som för övrig säljer krav-odlat. Om du inte skulle få tag i det, så kan du alltid få orotade sticklingar av oss, eftersom du ändåså bor i Göteborg.
Hej Christoffer! Tipset var uppskattat! Jag hittade faktiskt av en ren slump en tant som sålde sticklingar av Dr Westerlund på tradera.se Så jag beställde tre st å hoppas de dimper ner i brevlådan i veckan. Skall bli väldigt intressant med färska sticklingar med posten... haha  Hoppas hon bara skär av dem kl 17 och postar senast 18. Har läst på lite; tänkte först att man bara kunde sätta dem i ett glas vatten - men sedan såg jag att det bästa är att bara sätta dem i en mörk plastkruka och nära kanten, hålla sticklingarna fuktiga i ett par veckor och hoppas på det bästa. Kanske tar de sig nu på hösten - eller så gör de väl inte det... skall i alla fall göra mitt yttersta. Hade varit så kul att ha växten man vuxit upp med; dofter och sådant sätter ju sig lätt i minnet... Hur som helst Christoffer; kul att du hörde av dig! Jättebra förslag; vissnar mina sticklingar eller om jag behöver expertråd, ja då skall jag vända mig till er (bor i Majorna). Vad jag har förstått så skall man börja beskära Dr Westling redan på ett tidigt stadie för att få den riktigt tät och buskig. Där vet jag redan nu att jag behöver riktiga tips kring hur man gör för jag kan inget om sådant. Det här med sticklingar (för övrigt) är faktiskt väldigt roligt. Av någon anledning tänker man aldrig på det. Är ju så lätt att bara ta på vårkanten å förbereda till balkongen, istället för att (som jag brukar göra), åka ut till Blomsterlandet vid Ekens Center i Kållered och handla allt. De har en undanskymd men kanonfin uteträdgård på baksidan - om man går igenom hela butiken. Men tar man sticklingar så kan man ju halvera kostnaden; vågar inte säga vad jag lade ut nu i våras på balkongväxter - men när jag tänker efter så är det egentligen vansinne, även om det är otroligt kul. Sticklingar och et voila: mindre att kånka hem om inte annat. Dessutom antagligen roligare att även driva upp det, jämfört med köpe-plantor. Har dock frösått endel tidigare; tomater, solrosor mm och med 100%-igt resultat; rena explosionen av liv och grönska, dignande grenar fulla med cocktailtomater och solrosor som var hur lätta att få kanonfina. -Är faktiskt ett tips tillbaka från mig till den som läser och vill ha solrosor på sin balkong nästa år, funkar både i stor kruka och i balkonglådan - sort "Zebulon" (Helianthus Annuus). Är en av de finaste solrossorter jag sett. Behöver inget särskilt stöd, sol till halvskugga på em men klarar säkert sol från morgon till kväll. I stor kruka (30-40 diameter) eller balkonglåda blir den ca 60 cm hög. Max 70 cm. Bifogar en bild på sorten hämtad fr nätet. Grymt imponerande i verkligheten och som sagt; perfekt på balkong/altan i kruka. Varar hela sommaren. Återigen Christoffer: kanonbra. Misslyckas jag med de här av Rosengeranium så vet jag att du har ett par sticklingar.  Jätteschysst av dig! Vänliga hälsningar - Sonny
blomkronan
14-09-2008, 06:11
Vilket bra tips att plantera solros i kruka, jag sate några tidigare år men dom fick ett så stort rotsystem!! jag fick gräva upp en heldel till våren och deras rötter kvävde nästan allt det jag hade planterat brevid. Nästa år sätter jag dom i kruka (ijorden) då blir det lättare att ta bort dom. //Mari
Hej Mari! Men vad roligt!  Vad glad jag att också jag kunde dela med mig av ett litet tips till någon! Glömde bara skriva att jag blandade upp jorden (vanlig plantjord av medelkvalitet) med leca-kulor. -Tror det gjorde den där extra kryddan åt dem för att bli riktigt fina. Och jag kan lova dig; jag har inga gröna fingrar annars. Just den här sorten verkade dock väldigt tacksam. Satte bara lite frön i små plastkrukor i fönstret på våren med lite plast över. Rätt som det var hade små 3-4 cm höga, taniga skott/plantor bildats och då satte jag bara ut dem helt bastant i en stor kruka med diameter ca 40 cm (alltså en ganska så stor kruka och som sagt; jorden uppblandad med leca-kulor och ett litet lager leca ovanpå som slutfinish). Där fick de stå sedan och växte så det knakade. Samma för balkonglådan - så alla borde kunna lyckas med dessa. Perfekt som lite avskärmning också. Sedan just det att sätta dem i kruka för dig som kanske har trädgård annars; javisst, är ju hur fint som helst på t ex en uteplats, altan osv. Skall se om jag har ngn bild fr balkongen på dem och kan scanna in och lägga ut (om man vill se hur de blir i kruka). Mvh - Sonny
Eller kom hem till mej i Västra frölunda och hämta ett färskt skott.
Jag är inte så god vän med dessa - de blir alldeles för rangliga. Kan bero på att jag vattnar för mycket..........
För att hålla dem i form skall de ju skottas titt som tätt - det känns ju bättre att ge bort dem än att slänga dem!
Eva
blomkronan
14-09-2008, 19:12
CITAT (evaisa @ 14-09-2008, 19:54)  Eller kom hem till mej i Västra frölunda och hämta ett färskt skott.
Jag är inte så god vän med dessa - de blir alldeles för rangliga. Kan bero på att jag vattnar för mycket..........
För att hålla dem i form skall de ju skottas titt som tätt - det känns ju bättre att ge bort dem än att slänga dem!
Eva vem är vän med vem...??? [attachment=24186:DSC00763.JPG] Jag skäms... är det någon som ser dom rangliga sakerna
blomkronan
14-09-2008, 19:19
CITAT (evaisa @ 14-09-2008, 19:54)  Eller kom hem till mej i Västra frölunda och hämta ett färskt skott. Glömde säga... Jag kommer! det är inte långt... bara ca 40 mil. Till er som har dårlig syn  vill jag informera att en av två solroser FAKTIST BLOMMAR! [attachment=24188:DSC00764.JPG]
Fniss...... Jo jag skrev ju om dr westerlund...... hade missat att det blev en solrostråd - men om någon vill ha fd välväxta solrosor så har jag några sönderblåsta på odlingslotten!
Hej igen Här kommer utlovad bild på solros "Zebulon" (Helianthus Annuus), som jag planterade i kruka. Bilden är från balkongen. Jag var bortrest väldigt mycket den sommaren och fotot gör inte solrosorna rättvisa på något sätt (taget ur fel vinkel, inte rätt ljus osv). Fotot togs mot slutet av sommaren och blomningen, annars höll det på hela tiden, nya blommor hela tiden. Faktum är att det var dubbelt så många under ett par veckor - men jag bara knipsade av och gav bort... Växte så det knakade! :-) Trots att de vuxit upp i en kruka, inte fick någon omvårdnad mera än ett par skvättar vatten per vecka, så tycker jag att resultetet blev bra förutsättningarna. Kruka, jord av medelkvalitét, lecakulor i jorden och i med skotten då de blivit en 3-4 cm höga. Går att sätta betydligt tätare än vad jag gjorde. Som en stor vas, enkel att placera på trappan, altanen eller balkongen. Lyser i verkligheten som stora solar. Jag älskar dem, man slutar aldrig fascineras. Bra som present till någon man vill glädja med en stor sol! :-) Svarta solrosor har jag aldrig förstått vitsen med. Men... personlighet och smak är ju olika. Sonny
blomkronan
14-09-2008, 22:44
Svart... nja det är nog bara kvällsljuset i hop med att det är med mobilen jag tar kortet. Den ska vara typ vinröd. Jag håller med solroser ska vara gula och stora, men iår tänkte jag att det skulle bli en vinröd rabatt. I den rabbatten hade jag planterat. Vinröda solroser- Blev klena och uppätna av tvestjärtar Röda dahlior- TOTALT uppätna av tvestjärtar Röda Stockroser-har inte hunnit blomma än kommer nästa år vinröd Krasse- blev oxå klen rosa/vinröda Nejlikor- blev uppätna av tvestjärtar Fick invasion av tvestjärt  så inget ville växa Nästa år blir det en rabatt med "kärlek". //Mari
blomkronan
14-09-2008, 22:50
[attachment=24210:DSC00762.JPG] Här äe min vinröda rabatt upp äten av tveskjärt JA, ja, nya tag nästa år MED tveskjärtfällor...
Sussie F-Flower
14-09-2008, 22:54
CITAT (blomkronan @ 14-09-2008, 23:44)  Svart... nja det är nog bara kvällsljuset i hop med att det är med mobilen jag tar kortet. Den ska vara typ vinröd. Jag håller med solroser ska vara gula och stora, men iår tänkte jag att det skulle bli en vinröd rabatt. I den rabbatten hade jag planterat. Vinröda solroser- Blev klena och uppätna av tvestjärtar Röda dahlior- TOTALT uppätna av tvestjärtar Röda Stockroser-har inte hunnit blomma än kommer nästa år vinröd Krasse- blev oxå klen rosa/vinröda Nejlikor- blev uppätna av tvestjärtar Fick invasion av tvestjärt  så inget ville växa Nästa år blir det en rabatt med "kärlek". //Mari Jäkla tvestjärtar! Dom bara förstör och förstör..... Tycker att man sprutar och sprutar för att bli fri dom men eftersom dom är överallt så missar man ju alltid några.... ...som förökar sig hejvilt.... Finns det någon nytta som tvestjärtar gör, över huvud taget...? Jag har fått bort ca 80-90% av dessa men de som är kvar ger mig fortfarande "myror i skallen"...
blomkronan
14-09-2008, 23:04
CITAT (Sussie F-Flower @ 14-09-2008, 23:54)  Jäkla tvestjärtar! Dom bara förstör och förstör..... Tycker att man sprutar och sprutar för att bli fri dom men eftersom dom är överallt så missar man ju alltid några.... ...som förökar sig hejvilt....
Finns det någon nytta som tvestjärtar gör, över huvud taget...?
Jag har fått bort ca 80-90% av dessa men de som är kvar ger mig fortfarande "myror i skallen"... Hej Sussie Har du något du kan spruta med??? Har inte hittat något medel, bara att man ska fånga dom i "fuktiga pappersrullar" Vad sprutar du med???? sopa?? //Mari
Vinröd solros kanske är skitsnyggt i verkligheten! Synd dock att det inte riktigt framgick av bilden. Vad heter sorten??
I övrigt vad det gäller tvestjärtar *brrr* Otäcka små djur, speciellt om man tältar och sover i sovsäck. Rätt som det är upptäcker man tvestjärtar överallt... Redo att knipsa till. :-)
Har ingen erfarenhet av tvestjärtar, så jag vet inte vad man skall spruta på dem.
Chamomille
16-09-2008, 07:00
Återgår till doftpelargoner  . Har du kollat här? http://www.rockdala.com/A_-_Doftpelargoner.asp Det går inte att beställa nu, men till våren. Sen har (hade i alla fall) Trädgårdshuset i Skarpnäck massvis av Pelargon och Fuchsiasticklingar i våras - billigt! Även Plantagen i Farsta hade en hel del
haha  Ja, tråden svängde visst hit och dit, bort från Pelargoner och Rosengeranium till solrosor och tvestjärtar istället.  Bra att du rätade upp den igen. Kollade som snabbast på Rockdala nu; var ett riktigt bra tips! Har du handlat där själv något och har erfarenhet av vad de brukar skicka..? Om man t ex skulle beställa ett paket? Jag brukar köra allt möjligt i en enda stor blandning  och inte enbart just Pelargoner men lyckas jag driva upp de här sticklingarna med Rosengeranium (som borde komma imorgon med posten) så hade jag tänkt ta ytterligare sticklingar på den plantan och använda även till balkongen nästa år - hade varit fantastiskt skoj... Apropå Pelargoner... Jag har faktiskt en röd sort varenda sommar, just för att den hör sommaren till för mig och väldigt många andra, fast jag har aldrig sett vad den egentligen heter. Det är en illröd, "uttjatad" (enligt många) sort med riktigt stora fina blommor.... ja, du vet säkert vilken jag menar... Är verkligen sommar för mig. Aldrig vetat vad den heter och den tycks säljas i olika sorter (med skillnader i livsbärighet!!). Nu i somras köpte jag (som vanligt) röda pelargonplantor men de var inte alls lika glada och villiga att växa till sig som sorten året dessförinnan. Den sorten jag lyckades bäst med och som var så imponerande växtkraftig och vacker i färg (blomvillig som tusan) det var en sort som hade ett snyggt, nästan svagt melerat mönster på bladen. Skiftade från gröna till lite mörkgröna med fläckvisa, svagt, nästan silverfärgade partier på bladen (var snyggt). -En rejäl sort som inte var så "tunn" i växtsättet, såsom t ex den jag haft i nu i sommar (trodde inte det var så stor skillnad på röda pelargoner från stormarknader  ). Det roliga var att den fina sorten förra sommaren såldes ut för 5.- spänn plantan (de hade så många småplantor kvar... och det förstår jag nu, så bra som de växte upp, bara från pytteplantor) - medans de jag köpte nu i somras gick på 25.- spänn planta; knappt vuxit någonting och ändå såldes dubbelt så stora. -Nej, det var inte så roligt förresten - en väldig skillnad både i pris och växtsätt  bara konstatera att man blev lite blåst på konfekten den här gången... Därför skulle jag faktiskt hellre t.om beställa den andra kanonsorten via nätet, så man är försäkrad om att ha hittat rätt sort redan innan sommaren kommit. Om den går att hitta och känna igen på t ex bladen. Men jag skall titta ögna igenom röda pelargonsorter på nätet tills nästa vår och försöka hitta den "riktiga" sorten igen, för den var... ja, bara så kanonbra...  Tycker helt enkelt väldigt mycket om växter som gillar att växa i sig själva. -Bra jord, sol/skugga, lite vatten och blomstra växtnäring och et voila - en djungel. Börjar inse vikten av att man skall lära sig (eller i alla fall spara) namnen på de sorter man lyckas bäst med. En djungel av olika namn och sorter - och ändå ser de så lika ut där de står i rullvagn på stormarknaden...  Hmm...
Chamomille
16-09-2008, 11:37
Jo, jag har beställt därifrån. De kommer som små rotade sticklingar ca 10 cm (eller lite mer kanske). Fuchsior kan man bara beställa i ett eller flera 6-pack. Pelargoner har en minimiorder på 130 kr. Jag har bara positivt att säga. Alla sticklingar var jättefina när de kom och har vuxit till sig rejält i sommar  Jag ångrar att jag inte köpte en doftpelargon, de doftar ju så gott... Bara att ta flugsmällan eller nåt å daska till dom i förbifarten så sprider sig doften  Jag ska kanske ta en tur till Trädgårdshuset och kolla ifall de har nån planta. Jag har faktiskt också 2 illröda pelagoner, som jag iofs tycker är vackra  . Fast de blåste åt helsefyr när det stormade på här i somras, och namnlapparna har jag inte hittat än  Bladen på mina påminner om det du beskrev. De är gröna i mitten för att sedan övergå i en röd eller mörkgrön nyans och i kanten ljusgrön. Vackra blad...Så här ser den ut [attachment=24271:Röd_pelargon.jpg] Jag får nog bläddra igenom Rockdalas hemsida och försöka namnbestämma alla mina blommor som blåste iväg...
Red Top
18-09-2008, 15:56
CITAT (Sonny @ 16-09-2008, 11:49)  haha giggle.gif Ja, tråden svängde visst hit och dit, bort från Pelargoner och Rosengeranium till solrosor och tvestjärtar istället. smile.gif Bra att du rätade upp den igen. yes.gif På tal om rosengeranium: Har du fått dina plantor? Hur verkar de. =)
Hej Red Top! :-9 De är beställda och betalda men igår bad jag damen som säljer dem att eventuellt skicka dem på söndag eller måndag istället. Messade henne igår då jag kom på att det ju är torsdag idag och så kanske skotten inte hinner fram tills imorgon (fre 19 sept 08). Bad henne därför själv avgöra vilket hon tror blir bäst (jag tycker om att lita på andra haha...  och 40 spänn inkl frakt... ja, det är inte så mycket att dividera kring om de inte skulle komma. Men... hon är seriös. Så eventuellt dimper de inte ner förrens på tisdag i nästa vecka. Känner hon sig säker på att de hinner fram tills imorgon, ja...  då åker skotten direkt ner i ett glas vatten ett par timmar först.  Därefter tänkte jag sätta dem i en mörk liten plastkruka med vanlig jord (i ljust fönster) samt ev en plastpåse med hål i hörnen över den första tiden. Jag tror det blir bästa metoden. Men som jag sa till säljaren; Skall bli oerhört roligt att se dem växa upp till en planta jag inte sett på många år nu.  Hoppas de tar sig nu på hösten bara - men annars får man väl återvända och köpa nya till våren istället.  Skall ta ett litet foto på skotten i jord sedan, så får vi se hur det utvecklar sig nu på hösten...  Antingen får jag fart på dem - eller så slutar det med en bild på tre små gula och bortvissnande skott... Av någon anledning så har jag bara fått för mig att alla Pelargon-sorter bara skall vissna ner och gå i vila på vintern... Men det stämmer alltså inte alls, inte det minsta när det gäller den här sorten? -Är ju fantastiskt om det är så. Växer dina rosengeranium och frodas året om? Jag har för mig att mina morföräldrar brukade ta nya skott med jämna mellanrum - eller så är det bara något jag fått för mig. Men jag har bestämt för mig att deras rosengeranium dog med jämna mellanrum... med nya skott i fönsterkarmen som följd... Hmm...
Red Top
18-09-2008, 18:43
Hej Sonny! Mina växer året om, men på vintern vill jag inte påstå att de frodas. De blir lite bleka och gängliga. Men när ljuset återvänder i februari, bruka jag börja ta nya skott. Så frodiga, som på bilden jag la in, är de bara på sommaren och en bit in på hösten. Just nu får de bo i växthuset tillsammans med alla andra pelargoner. Det är en verklig doftupplevelse att kliva in i växthuset. När jag har dem inomhus måste jag dra handen över dem för att känna doften. Ser fram emot bild på dina "bäbisar" Red Top
 ...ja, det återstår att se hur det går med de små "bebisarna".  Blir en liten kuvös åt dem först tror jag. Har en gammal ljuslykta här med plan botten. Kom på att en sådan kan man ju faktiskt använda som ett litet mini-växthus i fönsterkarmen?! Är inte det en schysst idé, så säg?! haha Låter som han Ernst nu... han på Sommartorpet (eller vad det heter...) MEN är ju som två fåglar i en smäll: både snyggt och praktiskt. Kanske...
Dr Westerlund i kuvös!
Skott med Dr Westerlund åkte direkt ner i ett glas vatten, därefter ett hopp över till kruka med såjord - och sedan in i "kuvösen"... :) Så förhoppningsvis skall de ta sig även nu på hösten - även om det nog är lite risk att de inte växer till så mycket... De blir nog precis som du säger Red Top; lite bleka och gängliga kanske... men huvudsaken är att de klarar sig nu över vintern.
Det MÄRKS verkligen att de är effektiva luftrenare. *PUH* De doftar starkt men det är okej om man inte har näsan i dem. :) Fick genast "flashbacks" med en gång jag kände doften. Man kan nog bara ha max en planta i ett rum; annars luktar det nästan för starkt - eller hur luktar/doftar era? :)
Jag vill i alla fall varmt rekommendera den som vill ha Dr Westerlund att köpa ett par skott på Tradera. Säljaren hittar du där (annars är det bara att fråga). Riktigt fina och rejäla sticklingar. Doften... ja, där ser man vad sånt ligger lagrat i ens minne... :) Fick genast flashbacks... De kommer vårdas mycket ömt... :)
Red Top
26-09-2008, 10:20
Hej Sonny! Skotten ser verkligen jättefina ut.  Roligt att du äntligen fick dem. Lycka till fortsättningen!=)
Hallå Red Top! :-) Tackar... :-) Och TACK för ditt goda råd. Utan det hade jag aldrig hittat den...!  Ser lite vissen ut men men... tar väl sin tid innan de får rötter. Säkert ett par veckor till. Men det märker man väl när de väl sticklingarna börjar få nya blad....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|