Ipomoea, man kan ju driva blomman för dagen som krukväxt och få många blommor inne, jag köpte en rödbladig variant (utan namn) som stått ute nu, kan jag ta in den och ha som krukväxt tills man kan sätta ut den i vår igen?
Praktlysing, jag ropade in en rödbladig sådan på Tradera, men när dom kom så var det två avklippta exemplar, alltså bara korta pinnar, men hon hade skickat med avklippet för att jag skulle se vad det var, finns det frön där blommorna suttit som man kan så? När sår man och ska det vara ute eller drivas inne?
Riddarsporre, några av mina riddarsporrar har fått svarta blad, det ser ut som att man har eldat på dom, är dom sjuka, eller blir dom så på hösten?
Om dom är sjuka, vad kan jag göra för att det inte ska återkomma nästa år?
Riddarsporre - de är troligen sjuka- Ta bort sjuka bladen omedelbart och förstör dem
Lillith: Jag har tagit bort dom svarta bladen så fort jag har sett dom, du vet inte VAD det är för sjukdom eller hur jag får bort det?
FInns det ingen som vet om jag kan ta in Ipomoean? Eller om det finns frön i praktlysingen och när, var, hur dom ska sås?
Om det finns frö i praktlysingen, är det ett frö eller ett fröhus med flera som man ska ta sönder?
IPOMOEA: Ja, du kan göra bredvid vanligt fönster.
Praktlysning Ska du så dem ut under MARS månad ut, när de blir lite stor skolar de till krukor, till sensommar och hösten , de blir store så du skulle plantera de i jorden i trädgården, då ska ge de skyddad under frost tiden och vårsolen och får vatten.
Det finns olika orsaker till svarta blad:
1 om växter fik extrem med frosten.
2 svampar och bladlöss –
3 om man använda högdoser bekämpning medel, tillex om man använda bikarbonat måste använda blandning som 0,5 till 1 procent bikarbonat och 99,5 till 99 vatten om man använda höga doser bladen ska bränna.
H:Bassam
Jag tror att ipomoean var ettårig, åtminstone just den sort vi odlar. Men det är kanske möjligt att ta in den för övervintring. När man tar in blommor som stått ute får man vara lite uppmärksam på ohyra och hos mig älskar lössen blomman för dagen.
Lysingen tror jag inte har kvar några frön efter den behandlingen men helt omöjligt är det väl inte.
Här är en länk där du kan se kapsel och fröer. Sen är det bara att leta likadana på din kvist.
Riddarsporren har jag inte en susning om (det har jag kanske inte om resten heller

) men jag vet att den lätt får mjöldagg och att mina har svartgula blad nu som jag skyller på hösten.
/Åsa
Tack för svaren Åsa, jag tror nog att jag skyller på hösten jag med när det gäller riddarsporrarna
Praktlysingen har ungefär likadana efterlämningar där det var blommor som dom vanliga grönbladiga som jag har.....fast mycket små, det behövs nog en lupp för att hitta frön i dom, men jag ska göra vad jag kan för att hitta dom.
Blomman för dagen vet jag ju att man kan dra upp som fönsterväxt, men hur det är att ta in dom som redan har fått vara ute var jag lite osäkrare på, jag får behandla den innan jag tar in den så att jag inte drar in ohyra bara, men det måste jag ju iofs med pelargonerna också.
Eva 33c
22-09-2008, 08:07
När det gäller din Ipomoea så skriver du att den är rödbladig. Då är det kanske en sån där "ny" variant som odlas för sina vackra blad, dvs Ipomoea batatas (sötpotatis)? Enligt "skud" är det en flerårig växt även om den inte är härdig hos oss. Så du kan ju prova att ta in den. Möjligen kommer den att behöva extra ljus? Annars kanske man kan låta den vissna ner och ta rätt på knölarna (sötpotatisen) och förvara dem på lämpligt ställe för att sedan plantera på nytt till våren, ungefär som en dahlia. Men jag har ingen aning om hur lätt eller svårt det kan vara.
Även fler av de "vanliga" ipomoeorna verkar vara flerårig i sig själv och borde åtminstone teoretiskt kunna fortleva om de slipper vintern ute. Dock inte alla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.