Full version: Björnbärsfråga
Mattsson
Hej alla!

Har björnbär i min trädgård som stått på tok för skuggigt sedan förra ägaren. Förra året klippte jag ned den till ca 1 m och flyttade plantan tillfälligt. Den har knappt vuxit men överlevt. Först nu har jag kunnat flytta den till sin slutliga (hoppas jag) plats med mer sol. Vad gör jag nu? Klipper ner den helt? Låter den vara? Råd önskas, tack!!
ingrids
Vad jag förstått ska man inte beskära årsskotten utan bara de skott som burit frukt, att skära ner helt låter därmed inte helt lyckat.
Aqvakul
Beskär tvåårsskott (de har normalt burit frukt)
Led upp ettårsskott för blomning och bär nästa år.
RibesRubusVitis
Har årsskotten långa revor, kan du prova den här varianten: Stoppa ner skottspetsarna i marken (med toppen först) eller ännu hellre i en stor kruka med jord. Efter ett tag växer en ny rotad planta upp och kan skiljas från moderplantan och placeras i maximalt solsken.
Chamomille
Konstigt. Vi har en buske som i våras vräkte ut sig över en jätte stor yta med flera meter revor.
Jag klippte ner den så det återstod 1/3 del. Sambon sa att nu får vi inte ett bär i år. Jaså, vi plockar flera liter varje vecka. Han har aldrig sett så mycket björnbär på den busken så länge han har bott här. Det kom nya skott med blommor som gav bär. Hur kommer det sig då?
KURT
Det är många som fått bär på årsskotten, men precis som hallon så skall björnbär i huvudsak ge frukt på två-årsskotten:

http://www.o.lst.se/NR/rdonlyres/C64B1097-...30/Bjornbar.pdf
Mattsson
Oki... alltså plantan har inte vuxit på hela denna säsongen, utan har 1 m revor sen jag kapade den för flytt. Någon reva har jag sett har blommat och satt några bär. Tror jag klipper ner hälften helt och låter hälften stå....
ingrid fuxwall
Mina plantor ville inte ta sig, då kliptes de ner och sedan började de växa.

ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon