Full version: Nystädat växthus
rosita
[attachment=24019:Nystädat...thus_001.JPG] Nu är mitt växthus nästan tomt och alldeles rent! bravo.gif

Nu ska här byggas ihop ett övervintringsrum, där jag ska ha sallat, grönkål och broccoli senare i höst / vinter.

Hur gör ni andra? Städar ni ur växthuset på hösten eller våren? Har ni något som växer under höst /vinter?
Övervintring?
uno
Jag är i det närmaste klar med vinterisoleringen av växthuset. De takrutor som inte är öppningsbara täckte jag med bubbelplast (20:-/m2 Classicum) Därefter spände jag trådar i höjd med ståndfönstren ca 2 meter upp och klädde detta med bubbelplast liksom sidorna. Tack för tipset att vid skjutdörren använda kardborrband, kanonbra lösning. Hela växthuset är inplastat med nersänkt tak. Nu är det endast 29 m3 att värma upp.

Tidigare har jag använt växthuset som vinterförvaringsplats åt bl.a. hamoken (det kan jag inte stava till)
Nu får själva sittdelen bli bänk i växthuset åt övervintrade växter. Fortfarande växer gurka och paprika. Undrar just om de kan växa hela vinter under en 400W högtrycksnatriumlampa med så där en 15 grader i växthuset.

Nu skall jag så de kålfröer, som jag skulle sått utomhus i slutet av augusti, men det får bli i växthuset.

Oj vad spännande det skall bli att ha huset uppvärmt. Två saker att se fram emot. Vad kan jag odla för ätbart och vad kommer dessa att kosta mig.

På ett sätt riktigt längtar jag efter vintern, men endast när jag är inne i växthuset.
rosita
Det låter väldigt spännande! yes.gif Vad tänker du odla förutom kål?

19m3 låter mycket att värma upp, i synnerhet om du tänker hålla 15 grader i vinter coolgleam.gif ! Själv har jag tänkt klara mig med 5 - 7 grader, men det beror väl på att jag är snål giggle.gif Och jag ska inte ha något värmekrävande, utan bara kål och sallat. Fast...nu har jag ju en självsådd tomatplanta planterad i 12 l hink slap.gif .... så det vore kanske synd om den inte får växa färdigt...kanske ska försöka hålla minst 10 grader i alla fall g.gif ...
uno
CITAT (rosita @ 12-09-2008, 08:42) *
Det låter väldigt spännande! yes.gif Vad tänker du odla förutom kål?

19m3 låter mycket att värma upp, i synnerhet om du tänker hålla 15 grader i vinter coolgleam.gif ! Själv har jag tänkt klara mig med 5 - 7 grader, men det beror väl på att jag är snål giggle.gif Och jag ska inte ha något värmekrävande, utan bara kål och sallat. Fast...nu har jag ju en självsådd tomatplanta planterad i 12 l hink slap.gif .... så det vore kanske synd om den inte får växa färdigt...kanske ska försöka hålla minst 10 grader i alla fall g.gif ...

Jag hade räknat fel, det är 29 m3 att värma upp. Kanske jag måste sänka värmen i vinter?
Chamomille
CITAT (rosita @ 11-09-2008, 13:06) *
[attachment=24019:Nystädat...thus_001.JPG] Nu är mitt växthus nästan tomt och alldeles rent! bravo.gif

Nu ska här byggas ihop ett övervintringsrum, där jag ska ha sallat, grönkål och broccoli senare i höst / vinter.

Hur gör ni andra? Städar ni ur växthuset på hösten eller våren? Har ni något som växer under höst /vinter?
Övervintring?

Hur ska du bygga övervintringsrummet (jag är själv i behov av ett till alla miljarder pelargoner och fuchsior)?
rosita
CITAT (Chamomille @ 12-09-2008, 09:16) *
Hur ska du bygga övervintringsrummet (jag är själv i behov av ett till alla miljarder pelargoner och fuchsior)?

Jag har köpt ett övervintringsrum på Willab. Det är en stabil stomme av järnrör och en hel huva att trä över, som är gjord av bubbelplast. Det finns 2 eller 3 integrerade hyllor också.

www.willabgarden.se
Chamomille
Aha.

[attachment=24043:Övervintringsrum.jpg]

Smart wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon