Jag funderar på att plantera en buskpion, Feng Dan Bai, framför komposten för att dölja den, men den har ett något skuggigt läge. Där är väl sol kanske ett par timmar om dagen, väldigt tidigt på morgonen och någon gång på eftermiddagen. Kan buskpionen tänkas gilla det? Jag har bara läst att de ska stå i sol men blommar längre i halvskugga. Kan någon definiera vad halvskugga innebär?
Aqvakul
11-09-2008, 13:51
Jag definierar halvskugga som sol ungefär halva dagen, kanske 4-7 timmar
Oj, det var mycket sol. Det här med att välja och placera ut växter är inte lätt...
Aqvakul
11-09-2008, 14:21
Men varför inte prova, funkar det inte så har du säkert någon annan plats.
Plantan trivs säkert minst lika bra i halvskugga, men det krävs lite sol för att få fin blomning
Järfälla
20-09-2008, 15:28
Fast en växt som har "sol" som ståndortskrav på beskrivningen kräver 6 timmars sol/per dag. Halvskuggeväxter vill oftast ha skugga mitt på dan, eller vandrande/silande sol.
Peter Korn rekommenderade mig så mycket sol som möjligt för buskpionerna, det är nu den skapar nästa års knoppanlag sa han och det gör dom genom att suga åt sig så mycket sol och värme som möjligt. Även vanliga örtartade pioner har nästa års knoppar redan (delade en 50 år gammal pion för några veckor sedan).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.