[attachment=24013:ID_please_004.JPG]
Jag hittade denna idag i Göteborg. Är det någon som sett denna någon annanstans? Det är en Sansevieria av okänt slag.
Det skulle vara häftigt ifall den fanns hos några av de stora blomkedjorna!
Ingen av er som tittat har tydligen sett denna i nån butik. Synd för det hade varit jättekul om den funnits på fler ställen. Jag hittade och köpte den i Göteborgs Botaniska trädgård, där visste dom inte om det var deras egen eller om en var inköpt.
Den heter sansevieria sp 'Ed Eby'. Tidigare känd som Sansevieria Patens.
Den är riktigt söt o fräck, och inte så stor - ännu.
Namnbytet beror på att patens är namn på en vild planta insamlad i början av 1900-talet, den planta vi ser odlad skiljer sig så mycket från hur den vilda beskrivits att den odlade fått ett eget namn.
Annars har plantan en intressant historia. På 40-50 talet hade USA provodlingar i Florida där man odlade sansevieria - svärmorstungor - för att ha till fibrer - rep tror jag. När sedan nylonet kom lades dessa ned. En del av dessa plantor flyttades då till en odling i en vulkankrater på Hawai. Den föll i glömska eller växte igen. Många år senare återupptäcktes odlingen i Koko-kratern och de som överlevt var till stor del olika sorters sansevierior. Mannen bakom dettavar:Ed Eby.
Han hittade en planta han som han sedan förökade under namnet patens. Tydligen härstammar alla patensplantor från denna enda. Fast numera under namnet Ed Eby.
Oj, jag glömde tala om hur jag fick reda på allt detta. Jag tog en bild av plantan - som jag inte kunde känna igen- och skickade till ett gäng sansevieriasamlare. De kände så gott som genast igen den.
Historien om Provodlingarna och Kokokratern är välkända- kan hittas i böcker om sansevieria.

, Evaisa, för intressant information.
MVH/clivia
Nu är jag verkligen jättedålig på att se skillnader mellan olika besläktade plantor, speciellt dessa, men jag var på plantagen i lördags och tyckte mig se ett gäng såna plantor. Men minnet kan ju svika och de inte alls är lika...
Kee!
Tack, jag skall försöka hinna dit och se efter.
De här har 10-15 cm långa blad som spretar åt alla håll. De understa bladen är kortare och mer platta medan de övre är smalare och längre. Spetsarna är ganska vassa - påsen jag fick dem i gick sönder med en gång.
Blader ser blanka, vaxiga ut men känns lite skrovliga när man klappar den. De är enfärgat mörkgröna.
De jag såg hade mer "spjutformade" blad. Kände aldrig på dem så jag vet inte hur de kändes att ta i. Kom att tänka på att Plantagen lokalt kan ha skillnader i sortimentet så den kanske inte finns där du bor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.