Full version: Trädfunderingar igen
Söttok06
Har tittat på Klotkörsbär som ska få en rund krona, uppstammad Aronia, men den vet jag inte hur det kommer att bli när den är fullvuxen. Pärlrönn verkar också fin men hur blir kronan på den? Jag bor har odlingslott i Stockholm och vill ha ett lite träd i ena hörnet där jag också ska ha min sittplats. Framför en häck av troligtvis Smultronschersmin eller om jag väljer smalare så blir det Liguster just nära trädet.

sillamor
Jag skulle inte ha något emot att sitta under en Prunus sargentii Rosensky. 4m, rosa vårblom, röd höstfärg, lätt skugga. Bläddrade just i "Plantskolans bästa val" och blev väldigt sugen på detta träd.
Söttok06
Tyvärr är jag inte så förtjust i rosa blommor. Helst vill jag bara ha något grönt lövverk utan blommor, i alla fall inte så iögonfallande. Kan, om det måste vara blommor, tänka mig vita.
Cilla
Det finns mycket att välja emellan men det jag tänkte på med vita blommor i en kolonilott är prydnadsaplarna. Flera av dem håller små storlekar som passar för normalstora lotter men kan samtidigt uppstammas så att man kan sitta under dem. Vackra på våren med blommen och på hösten med gula, guloranga eller djupröda små frukter. Malus (apel) är enklare att hålla med beskärning som man vill, jämfört med Prunus (stenfrukt, körsbärssorter m fl) som inte gillar beskärning och gärna kvastar sig eller dör in.

Smultronschersmin är stor och är inte den bästa busken att formbeskära om du tänkt dig det. Liguster är bättre då. Men varför inte satsa på en riktigt smal häck av t ex äpple eller päron som spaljerats? Kan hållas så smal som 30-40 cm och ändå hålla täthet, lite blom och frukt.

Forsythia kan formbeskäras i många storlekar och ändå blomma i hela häcken förresten. Om du inte vill ha frukt.
Söttok06
Jag hoppas verkligen att jag kan hålla in mina tre Smultronschersminer som jag redan har planterat tillsammans med Smällspirea 'Diabolo'. Så att de inte blir gigantiska. Blev rekommenderad dessa på Zetas för att de hade god doft och att det var trevligt att ha på en plats där man ska sitta.
Men jag vet att det finns massor med fina buskar, häckplantor som kanske skulle varit bättre. Har varit inne på Aronia som häck. Tycker att den verkar ha intressant bär som man kan göra likör eller saft av. Det kanske blir en sådan buske någonstans också. Men inte som avskärmning.
Har planterat en Rosflockel "Riesenstirm" som blir typ 1.80 m på en sidan så Aronian skulle kanske inte passa så bra ihop med den. I så fall skulle jag köpt Liguster.

Liguster verkar växa så otroligt långsamt innan den når en höjd på 1,5 m. Typ om 10 år kanske den blir så hög. Stämmer det?

Prydnadsaplarna har jag också kollat på. Det kan kanske vara en idé.

Det är svårt med växtval eftersom det finns massor av växter som är vackra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon