Full version: Varning för frost!
Digger
Dom varnade för frost på tv så jag sprang precis ut och stängde av vattnet till växthuset! fear.gif
Grönberg
CITAT (Digger @ 11-09-2008, 20:14) *
Dom varnade för frost på tv så jag sprang precis ut och stängde av vattnet till växthuset! fear.gif

Var bor du då?
Här i nordvästskåne så är det 13-14 grader på natten, hade 34 grader i växthuset idag och 22 grader ute.
uno
Jaha bara det inte blev som, tror jag, förra året 1 st. nattfrost som slog ut en del växter därefter kanonfint väder med ödelagda trädgårdsrabatter.

I bland blir jag irriterad på Kungen.

Bore alltså.:-)
MariaS
Frostvarningen ligger ända ner till sydsvenska höglandet för hela helgen! med några få plusgrader ner i skåne. Kanon för olivträdet!
ingrids
Hm, jag tog inte ens in dahliorna och de har klarat sig bra. Kanske jag skulle börja tänka höst här i zon 5 ...
Malvia

Ja vi hade bara 2 grader i natt!! Växterna såg lite tagna ut imorse, men som tur är så är det sol i dag,

Får fundera om jag ska ta in några i kväll.
polecat
Hos mig var marken täckt av frost i morse och det var bara att plocka fram is-skrapan till bilrutorna........ fear.gif
Alexander-VG-zon3
var läser ni om denna varning ? hittar inget på smhi .

här i Mark har det hos mig bara varit +7c som kallast .

läste nys under ''prognoser'' Mark +2c , Borås +1c och Gislaved -1c och Jönköping -2c . kanske dags att ta in lite tropiska orkidéer och passionblommor !!
pleximaster
Lägsta temperaturen hittils har varit 14° grader på natten (Bor i Lund). Kanske går det ner under 10° i helgen då.

plexi
Grönberg
Hade faktiskt 3,8 grader i natt, dock 7,9 i växthuset (tack vare allt tegel), har inhandlat en väderstation som mäter temp, luftfuktighet, lufttryck, etc...4 st trådlösa enheter sänder till inomhusdelen, mäter ute, i växthuset, på glasverandan och 1 i källaren, skitbra! köpte på Claes Ohlsson för 498:-
Digger
Idag tömde jag alla slangar. Det visade sig som förväntat att den nedgrävda vattenslangen till växthuset lutade åt rätt håll och vattnet rann ut utan problem. Jag tog en gammal manuell luftpump avsedd för madrasser osv och blåste ut slangen lite extra. Rören med droppbevattningen tömde jag också med pumpen, det gick över förväntan och jag behöver nog bara låta dom ligga kvar där dom ligger. Antagligen funkar det med en vanlig cykelpump också. Jag tog in några melonplantor med meloner som inte är klara, kanske mognar dom inomhus. Tomaterna får stå kvar så länge det går, räknar med att vattna dom manuellt.

Det där med väderstation verkar väldigt spännande. Jag har kollat vid flera tillfällen på nätet efter något liknande men jag vill kunna spara alla mätvärden i datorn. Kan du göra det med din station? Här är en sajt som säljer såna prylar: http://www.safecast.se/. Dom har väderminnen, alltså en pryl som samlar in data och som man sen kan tömma i datorn men tror inte man kan ha online-kontroll med dom. Letar vidare efter den ultimata väderstationen till bra pris!
Grönberg
CITAT (Digger @ 13-09-2008, 16:19) *
Det där med väderstation verkar väldigt spännande. Jag har kollat vid flera tillfällen på nätet efter något liknande men jag vill kunna spara alla mätvärden i datorn. Kan du göra det med din station? Här är en sajt som säljer såna prylar: http://www.safecast.se/. Dom har väderminnen, alltså en pryl som samlar in data och som man sen kan tömma i datorn men tror inte man kan ha online-kontroll med dom. Letar vidare efter den ultimata väderstationen till bra pris!

Nä, detta är ju en budgetvariant, klart det hade varit bra om man kunde kolla den i datorn, eller mobilen, jag har en mobil som talar om när jag får mail, etc... vet direkt när någon svarat i nån av mina trådar på nätet, kollar in min kalender osv... den blippar på inställt värde (tid) innan möten etc....men jag anväder aldrig den till att surfa med - för segt....
Men väderstationen gör ju faktiskt det jag vill - luftfuktighet och temp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon