|
Spikklubba
12-09-2008, 12:06
Jag har en jasminhäck (tror jag det är i alla fall) som växer runt en damm i min nya trädgård i Skåne, och som dum Dalmas utan jasminkunskaper så ser jag hur fåglarna med glädje verkar mumsa i sej av de röda jasminbären. Undrar därför om även jag (människor) kan äta dessa utan att kola vippen, och ifall dom är goda/sura/beska, och om man kan göra nåt gott av dom? Saft/Gelé/etc. Sockra/Torka/Frysa In? Eller ska man bara titta på dom och hålla sej undan? Bild på regnvåta jasmin-bär: [attachment=24047:ODLA_NU_..._640x480.jpg]
Aqvakul
12-09-2008, 12:26
Du kanske kan ta en bild så busken kommer med också. det är definitivt ingen jasmin och inte heller någon schersmin. Kan ev. vara någon try, men jag behöver en bättre bild av busken.
Åsa, mälardalen zon 2
12-09-2008, 12:34
Jag tycker också det påminner om try och de brukar inte ha ätliga bär (fåglar kan äta bär som är giftiga för människor så att fåglar äter bären är ingen indikation över om de är giftiga eller ej).
Spikklubba
12-09-2008, 12:42
Här kommer en bild på blommorna, ska se om jag kan hitta nån bild på hela busken/häcken, den är klippt till ca 1 meters höjd, och ser inte så rolig ut, mest spretiga stammar...
Blommorna (taget tidigare i somras): [attachment=24052:ODLA_NU_..._800x600.jpg]
Aqvakul
12-09-2008, 12:51
En kaprifolhäck - rätt fräckt, tycker jag.....
(try och kaprifol är släkt, så jag var inte helt fel ute.....)
Blev fundersam på att den växte som häck, och sökte lite på nätet. Tydligen finns det en odlingsform av vildkaprifol som heter " Sweet Sue" och som har buskformigt växtsätt. Antar att det är den odlingsformen vi ser här.
Aqvakul
12-09-2008, 20:08
CITAT (Azur @ 12-09-2008, 14:04)  Blev fundersam på att den växte som häck, och sökte lite på nätet. Tydligen finns det en odlingsform av vildkaprifol som heter " Sweet Sue" och som har buskformigt växtsätt. Antar att det är den odlingsformen vi ser här. Låter väldigt intressant - en kaprifolhäck kan inte vara fel!
Ingrid Zon3
12-09-2008, 20:22
Absolut inte fel! Vi behöver bilder, Spikklubba, och kanske sticklingar... Vad ska man tro om härdigheten? Doftar den som kaprifol?
Sommartorparn
12-09-2008, 20:23
CITAT (Spikklubba @ 12-09-2008, 13:42)  Här kommer en bild på blommorna, ska se om jag kan hitta nån bild på hela busken/häcken, den är klippt till ca 1 meters höjd, och ser inte så rolig ut, mest spretiga stammar...
Blommorna (taget tidigare i somras): [attachment=24052:ODLA_NU_..._800x600.jpg] Hur har den blivit sån' och vad kan det månne bli av en sån' beskärning?
Spikklubba
13-09-2008, 09:48
Well, häck kanske är för mycket sagt, tror inte den skulle klara att växa i "häck" form om den inte hade ett nätstaket att luta sej mot, och som syns på bilden så är den nu ganska spretig och gles, men den ser fin ut när den blommar i alla fall... Vet inte så mycket om den då jag tog över trädgården i juni i år, men det ser ut som om man ansat/klippt ner den i höjd med nätstaketet, fast nu har det växt ut långa skott som hänger ner i dammen som syns i förgrunden.... [attachment=24085:ODLA_NU_..._640x480.jpg]
Sommartorparn
13-09-2008, 19:37
OK, jag förstår. Det skulle kunna vara en vanlig kaprifol som växer på detta viset. Tanken är väl att den ska välla som en kaskad över staketet. Vet inte hur man ska beskära den för att den ska bli snygg som häck. Kanske någon annan som har erfarenhet av kaprifol på staket kan svara?
Egentligen är kaprifol ju en klätterväxt. Vilt växer den i skogen som markvegetation under träd, där den kan svinga sig högt upp i trädens toppar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|