anilin
Har köpt några fröer av blåregn och arabiskt kaffe på Tradera. Kan jag så nu eller är det bättre att vänta till i januari-februari? Ska de blötläggas och ev. filas?
Mvh anilin
KURT
Kaffe skall sås så fort som möjligt, men det verkar inte vara helt enkelt att lyckas.

Blåregn är nog inget problem att så, men det kommer ju att ta mycket lång tid om den någonsin ger blommor, skall man vara säker på att få samma blommor som moderplantan så bör man i stället ta stickling.
anilin
Tack för svaret! Då ska jag lägga kaffebönorna i blöt och sen leva på hoppet att de gror. Blåregnet är en chansning, blir det något av fröna är det bra, även om det tar tid. Kanske bättre att köpa en planta. Men roligt att prova själv.
Trevlig helg!
Mvh anilin
vanjalarsa
Min erfarenhet av att så kaffebönor är att så dem direkt i jord. Se till att ha bra undervärme. De gror ganska snabbt,

MVh vanjalarsa

Förutsatt att kaffebönorna är färska förståss...
mvh vanjalarsa
Scout
Är det någon som fortfarande vill ha kaffebönor om några månader så har jag en massa på gång på min kaffebuske. Fast de är väldigt små och väldigt gröna fortfarande. Sist tog det rätt lång tid innan de mognade till röda bär. Men de grodde bra förra gången.

Så det kan nog dröja ett bra tag. Kanske ett par månader, kanske till våren, vem vet. Men om någon har ett tålmodigt sinne och ett gott minne så säg till då.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon