Full version: Purjplök
Pia L
Jag har en fundering om purjolöken, den är klenare i år än andra år, kan det bero på att jag inte har klippt ner den eller spelar det ingen roll?
varför klipper man ner, är det för att den ska bli mindre sladdrig eller för att den ska bli kraftigare?
rosita
Vad menar du med att klippa ner? Jag brukar korta in mina just när jag planterar dem, men inte annars. Och mina purjolökar är ganska grova, men det varierar ju lite under åren.
Om den är klenare än du brukar få de, kan det kanske bero på gödningsbrist?
Pia L
Mmm...jag har nog varit lite snål på det, jaja, det får bli som medprimörer, små och goda, jag har ialla fall 50 stycken så man får väl ta några stycken per recept.
tack för svaret
KURT
Man kan ju gärna låta dem stå kvar ute, de tål bra med frost.
Pia L
Kurt: Jag vet, men det kanske är bra att andra vet också, jag brukar gå ut på vintern och krafsa bort snön när jag ska ha purjolök, sen kan man även äta dom på våren, man tar bara bort dom två yttersta lagren som är lite sladdriga så är den fast och fin innanför.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon