Full version: Edinburgh
Ophelia
Har under en längre tid suktat efter att åka till Edinburgh och har nu äntligen varit där med en kompis. Jag måste säga att det är en charmig stad med mycket sevärt. Toppenbra kommunikationer som gör att man kan resa runt i staden utan att ruinera sig och hamna vilse. Det allra bästa besöket (förutom "whiskyskolan") var på botaniska trädgården där det, förrutom växter, fanns en hel skock med urgulliga Piff och Puff wub.gif

Kan verkligen rekommendera Edinburgh då det är lätt att själv ta sig runt i hela staden samt att människorna är mycket hjälpsamma. En nackdel är att det i Old Town och speciellt The Royal Mile är mycket/bara inriktat på turism men de ska väl ha något att leva av yes.gif
Aqvakul
Finns där någon fräck gammal borg eller slott?l
Bettis
Härlig stad har varit där,Tattot på kvällen var helt underbart , sedan bilade vi runt i landet vilket var en upplevelse. tummenupp.gif
Ophelia
CITAT (Aqvakul @ 12-09-2008, 17:27) *
Finns där någon fräck gammal borg eller slott?l

Javars...det finns ett och annat tummenupp.gif

Mitt i city om man står på exempelvis Princess Street har man en underbar vy över Edinburgh Castle. Om man åker upp dit så kan man följa The Royal Mile nästintill rakt på och komma till Holyrood House (där brukar drottningen husera och dela ut lite utmärkelser).

Om du gillar gamla byggnader som inte betecknas som slott eller borg finns det massor i Edinburgh. Att gå längs en "Close" eller "Wynd" i Old Town och se byggnadernas grunder som är riktigt gamla och som ibland får ge vika för lite mer moderna konstruktioner (typ 1700-tal) högre upp av byggnaden.
Aqvakul
Det verkar jätteintressant, verkligen en stad i min smak. Möjligen avskräcker det berömda skottska blötvädret....
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 12-09-2008, 19:56) *
Det verkar jätteintressant, verkligen en stad i min smak. Möjligen avskräcker det berömda skottska blötvädret....

Som är en myt. Edinburgh har en genomsnittlig årsnederbörd på 668mm, att jämföra med Stockholms 539mm eller Göteborgs 759mm. Det är i högländerna i västra Skottlnad det regnar mycket, där kan det röra sig om runt 3000mm. Edinburgh ligger i östra Skottland, och där är det rätt så torrt

Jag vill också till Skottland och hela Storbrittanien för den delen, det ligger bland alla andra intressanta platser på öskelistan
AstLar
Då blev det ett nytt resmål på önskelistan happy.gif
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 12-09-2008, 20:39) *
Som är en myt. Edinburgh har en genomsnittlig årsnederbörd på 668mm, att jämföra med Stockholms 539mm eller Göteborgs 759mm. Det är i högländerna i västra Skottlnad det regnar mycket, där kan det röra sig om runt 3000mm. Edinburgh ligger i östra Skottland, och där är det rätt så torrt

Jag vill också till Skottland och hela Storbrittanien för den delen, det ligger bland alla andra intressanta platser på öskelistan

OK, Östra Skottland var det! tummenupp.gif
zaaritha
Var i Skottland för många år se´n!
Det var fantastiskt!
Såg mina första highland cattle--bl.a. en tjur som satt! under ett träd, precis som Ferdinand!
Såg också en enormt stor Shirehäst.
Och hunden--vad kallas den nu?--som vaktade vid sin husses grav, tills hunden dog!
Var även på kyrkogården, där en del berömdheter är begravda....
För övrigt åkte vi runt på landsbygden o besökte slott o borgar.
Naturligtvis kollade vi in Loch Ness-också!
HelenJ
På min bröllopsresa för många herrans år sen åkte vi MC runt Skottland (början av juni). Det regnade non stop. När vi kom till Loch Ness såg jag inte ens sjön i regnet o dimman - ännu mindre nåt odjur. Så mitt enda bestående minne av den resan var genomblöta skinnställ, dimmigt och grått. Men trevliga människor! tummenupp.gif
DragonLady
Kan också rekomendera scotland.. har varit där mååånga gånger och har faktiskt inget direkt minne av att det är regnigt.. det är nog som sagt i highlands som det regnar mer.
Tidvattnet är väldigt intressant med en enorm skillnad i vattennivåer..
Aqvakul
Är det också en myt att whiskyn är dyrare än i Sverige?
DragonLady
Ingen aning.. dricker inte whisky happy.gif
Ophelia
Jag kan inte påstå att whiskyn var billig men med tanke på att de har så enormt många fler sorter att välja på så är ju prisklasserna väldigt varierande (såg f.ö en whisky som de skulle ha mer än 7700 pund för tummenupp.gif ). Skulle nog säga att man säkert hittar riktigt schyssta whiskyn för en billigare slant än här.

Hunden hette Bobby, Greyfriar Bobby och det finns en pub med det namnet som ligger strax nedanför kyrkogården där han är begravd.

HelenJ: Meeeeen inte hade väl du tid att titta på vädret. Du hade väl bara ögonen för din nyblivne make. Men visst är det väl så att om du tänker tillbaka så såg du väl nåt hastigt i dimman och regnet, nåt i vattnet vid Loch Ness? Du såg säkert inte så bra och det var en hastig glimt men visst var det någon skepnad där i dimman! yes.gif
*Stintan*
Skottland skulle jag vilja åka till!
Azur
CITAT (Huggorm @ 12-09-2008, 20:39) *
Som är en myt.

Sommaren är fin, fast vintervädret är verkligen vidrigt. Fem minuter regnblandad snö, fem minuter sol, fem minuter regnblandad snö, fem minuter sol, fem minuter... Och konstant blåst.
HelenJ
CITAT (Ophelia @ 15-09-2008, 10:25) *
Men visst är det väl så att om du tänker tillbaka så såg du väl nåt hastigt i dimman och regnet, nåt i vattnet vid Loch Ness? Du såg säkert inte så bra och det var en hastig glimt men visst var det någon skepnad där i dimman! yes.gif

Jo, jag såg nog något skymta fram någon gång ur det grå som kan ha varit en sjö.... whist.gif
DragonLady
CITAT (Azur @ 15-09-2008, 17:37) *
Sommaren är fin, fast vintervädret är verkligen vidrigt. Fem minuter regnblandad snö, fem minuter sol, fem minuter regnblandad snö, fem minuter sol, fem minuter... Och konstant blåst.

Som här hemma då giggle.gif
Azur
Nej. Mycket, mycket, mer omväxlande. Inte ens Göteborg är i närheten.
DragonLady
Kan inte påminna mig om att det var sådant busväder jämt men nu är det väl 15 år sedan jag var där så klimatet kanske har ändrats där med happy.gif
Det jag vet med säkerhet är att vädret är värre på västsidan.. å då pratar jag sjöväder.. var ju sjökvinna på den tiden.. giggle.gif
Uppe i highland kan det nog vara ganska blött, blåsigt o bistert på vintern..brr
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon