|
Myosotis
12-09-2008, 20:07
Tänk på att ta in/täcka över det ni vill rädda! Själv orkar jag inte, har plockat lite Cosmos och dahlior till en bukett och chansar på att det nog går bra. Bara min Cosmos atrosanguinea har jag täckt över.
Red Top
12-09-2008, 20:21
Hörde på vädret att det skulle bli frost. Hade inte tänkt rusa runt och täcka allt i år, men visst for jag runt och ställde upp en massa krukor på bron och täckte över allt jag kom på. Som tur var hade jag krukat om alla mina pelargoner och ställt in dem i växthuset. Får se hur det går. Det är holians kallt ute, bara 4 grader och nästan fullmåne.
Alexander-VG-zon3
12-09-2008, 20:21
trädgården i skåne är alla växter utom fara ,, dom visar ca +5c som lägst . värre verkar det bli i mark där jag nu har dom flesta krukväxter . enligt smhi ska det vara +2c här i natt . så jag tog upp det mest känsliga på balkongen om det ev skulle bli markfrost . har inte skaffat nåt skydd än så det som står där ute får klara sig . ca +10c ute nu .
Ingrid Zon3
12-09-2008, 20:50
Tackar för tipset! Här var det bara 6 grader så nu har jag plockat in det som inte sitter fast. Fick lov att snabbskörda chilin eftersom jag inte ville ta in hela blomlådorna. Men jag har så jag klarar mig hela vintern, över 20 frukter. Lite djungel här inne nu
8,3° här nu.Jag tror jag ta in fuchsiorna i garaget över natten och den stora krukan med bla Cordyline som inte tal frost.Mina små Hoyor fick kommer in i dag,hibiskusar står i uterummet så även alla pelargoner.Jag vill inte ranta runt med fiberduk.gar ut nu och ta in fuchsiorna som tur inte så stora krukor.
Alexander-VG-zon3
12-09-2008, 20:59
CITAT (renate @ 12-09-2008, 20:55)  8,3° här nu.Jag tror jag ta in fuchsiorna i garaget över natten och den stora krukan med bla Cordyline som inte tal frost.Mina små Hoyor fick kommer in i dag,hibiskusar står i uterummet så även alla pelargoner.Jag vill inte ranta runt med fiberduk.gar ut nu och ta in fuchsiorna som tur inte så stora krukor. fast cordylin klara sig nog rätt så bra .
Ingrid Zon3
12-09-2008, 21:00
Jag hade en jobbarkompis förut (hon har gått i pension nu) som sa att man alltid skulle ha extra koll på temperaturen runt fullmåne, både vår och höst. Menade att det skulle vara större risk för frost då. Och när jag trevade runt i chiliplantorna för att skörda så lyste en nästan full måne på mig.
Är det någon mer som har hört detta om koppling mellan frost och fullmåne? Finns det belägg för om det stämmer eller inte?
Chamomille
12-09-2008, 21:01
Tack för den varningen. Vi plockade just in alla inomhuskrukväxter, så nu får de göra vinter. Jaa, det blev llite djungel här också
Alexander-VG-zon3
12-09-2008, 21:25
CITAT (Ingrid Zon3 @ 12-09-2008, 21:00)  Jag hade en jobbarkompis förut (hon har gått i pension nu) som sa att man alltid skulle ha extra koll på temperaturen runt fullmåne, både vår och höst. Menade att det skulle vara större risk för frost då. Och när jag trevade runt i chiliplantorna för att skörda så lyste en nästan full måne på mig.
Är det någon mer som har hört detta om koppling mellan frost och fullmåne? Finns det belägg för om det stämmer eller inte? jag tycker inte att det gör någon skillnad fullmåne eller ej men där kanske finns nån teori . dock är det klart vid kvällen och natten(vår-höst-vinter) och det är under den kalla delen av året blir det nästan alltid frost under natten-morgonen . öppen klar himmel strålar ut värmen i rymden nere på ''oss'' blir det då frost . är det däremot mulet och regn bildas inte frost även om det är mitt i vintern då värmen inte strålar ut . så därför räcker det om det bara blir lätt frost att täcka växterna med ett svartparaply eller sätta dom under ett stortträd eller täcka dom med nåt mörkt tjock tyg .
blomkronan
12-09-2008, 21:55
Vilken tur ni nämde dahlier dom hade jag glömt... täckte över dom nu och får gräva upp dom i morgon när det blivigt ljust. tack//Mari
Alexander-VG-zon3
12-09-2008, 22:17
dahliorna låter jag vara kvar i marken tills frosten tat bladen . marken skyddar knölarna . denna vinter som var har även alla dahlior jag lämnade i marken övervintrat ute utan skydd .
Red Top
12-09-2008, 22:45
CITAT (Ingrid Zon3 @ 12-09-2008, 22:00)  Är det någon mer som har hört detta om koppling mellan frost och fullmåne? Finns det belägg för om det stämmer eller inte? Huruvida det finns något belägg för det eller inte vet jag inte, jag utgår bara från min egen erfarenhet. I nio fall av tio är det klart när det är fullmåne, och höst och vår får vi alltid markfrost då. Därav min kommentar i det tidigare inlägget
Monica M zon 4
13-09-2008, 06:31
I natt har vi bara haft 1,4 grader! Jag bor i Marks kommun, 2 mil söder om Borås. Nu är det definitivt höst. Igår började jag slänga sommarplantor. Har röjt färdigt på trappan. Idag ska jag fortsätta med resten. Borde nog ta in daliorna också. Pellisarna kan nog klara sig lite till. Blir det tid över borde jag göra ett land och gräva ner lite plantor jag köpte förra helgen. Får se hur långt jag hinner. Men först blir det ett besök på Skene Marten! Får se om jag gör några fynd!
Christer i Falköping
13-09-2008, 06:45
Enligt termometern var det 0,0grader som kallast i natt. Men tittar man på gräset en bit från huset ser man ett tjockt lager med rimfrost. Tror att det varit betydligt kallare där. Tog i alla fall in Babacon över natten. Christer.
Red Top
13-09-2008, 07:23
Det bidde ingen frost eftersom det mulnade på efter midnatt, men blommorna tackade ändå för täckena de fick i natt
CITAT (flaxss @ 12-09-2008, 21:59)  fast cordylin klara sig nog rätt så bra . Tror du det?jag har ingen erfarenhet av den,planterade den i kruka tillsammans med 'Diamont Frost* och några nejlikor.Har den vid entren.Den får vara där ett tag till innan jag tar in den.
CITAT (renate @ 13-09-2008, 11:38)  Tror du det?jag har ingen erfarenhet av den,planterade den i kruka tillsammans med 'Diamont Frost* och några nejlikor.Har den vid entren.Den får vara där ett tag till innan jag tar in den. Glömde att skriva ingen frost här.Strålande sol nu.Placerade ut alla plantor som ska planteras idag.Det där med paraplyet lät bra Flaxss,jag har ett stort som passa över Corydalisen.Daliorna täcker jag inte,naturen får ha sin gång.I oktober tar jag upp de.
Alexander-VG-zon3
14-09-2008, 17:04
CITAT (Monica M zon 4 @ 13-09-2008, 06:31)  I natt har vi bara haft 1,4 grader! Jag bor i Marks kommun, 2 mil söder om Borås. Nu är det definitivt höst. Igår började jag slänga sommarplantor. Har röjt färdigt på trappan. Idag ska jag fortsätta med resten. Borde nog ta in daliorna också. Pellisarna kan nog klara sig lite till. Blir det tid över borde jag göra ett land och gräva ner lite plantor jag köpte förra helgen. Får se hur långt jag hinner. Men först blir det ett besök på Skene Marten! Får se om jag gör några fynd!  i Kinna har det varit som lägst +4,5c . CITAT (renate @ 13-09-2008, 10:38)  Tror du det?jag har ingen erfarenhet av den,planterade den i kruka tillsammans med 'Diamont Frost* och några nejlikor.Har den vid entren.Den får vara där ett tag till innan jag tar in den. jag kan man säga hur det gick till på förra plantskolan där jag jobbade/hade praktik . alla Cordyline på plantskolan stod ute hela denna vinter som varit , lägst ca -10c -12c både gröna och röda sorter klarade sig bra . fast du behöver ju iförsig inte utsätta den för frost . men någon lätt frostnatt klara den nog om du skulle glömma den .
Myosotis
17-09-2008, 09:22
I natt kom så den första frosten här (nordvästra Skåne). Bara -0,5° och allting klarade sig fast jag hade glömt att täcka över. CITAT (flaxss @ 12-09-2008, 22:25)  ...täcka växterna med ett svartparaply eller sätta dom under ett stortträd eller täcka dom med nåt mörkt tjock tyg . varför ska det vara mörkt?
Red Top
17-09-2008, 09:34
Vi har fortfarande inte fått någon frost. Det är igenmulet och temperaturen går inte under 5 grader på nätterna.
Jag undrar oxå varför det ska vara mörkt. Själv använder jag vanlig fiberduk, vit, och det brukar gå jättebra.
Alexander-VG-zon3
17-09-2008, 09:36
CITAT (Myosotis @ 17-09-2008, 09:22)  I natt kom så den första frosten här (nordvästra Skåne). Bara -0,5° och allting klarade sig fast jag hade glömt att täcka över. varför ska det vara mörkt? mörkt tyg blir varmare än ljust . lyser solen mot ett varmt tyg eller ett ljust tyg så märker man skillnad . samma gäller även stenar,väggar,murar i trädgården . i trädgården har vi en svart målad grund . så alla ''låga'' buskar på södersidan får nästan medelhavsklimat nära inpå väggen även under vintern är där sällan under -10c -5c medan det i övriga är -18c -15c och på sommaren värms det upp till hög temperatur . har du en vitvägg istället ( som vi har på södersidan ovanför grunden ) så alstarr den mycket ljuse . svart = varmt vit = ljust tar du en sopsäck och lägger den på södersidan en rätt så kylig men solig vårdag , sedan tar du in handen där efter dagen och då är det varmt där inne .
Alexander-VG-zon3
17-09-2008, 09:41
CITAT (Myosotis @ 17-09-2008, 09:22)  I natt kom så den första frosten här (nordvästra Skåne). Bara -0,5° och allting klarade sig fast jag hade glömt att täcka över. varför ska det vara mörkt? tur att allt klarade sig !! det verkar vara nåt konstig med vädret . för skåne är kallare på nätterna än vad jag har det här i mark i zon 3 . enligt smhi där jag har trädgården ska det vara +2c en natt - samma natt i Mark +6c istället .
Myosotis
17-09-2008, 09:45
Ja det så klart. Men bara när solen skiner. Men då menar du att det värms upp snabbare på morgonen alltså? Det var ju en bra tanke, fast oftast är det ju som kallast strax innan solen börjar värma. Eller så kan man täcka med svart innan solen har gått ner. Jag får i alla fall ta det jag har, för när jag täcker över på allvar går det åt stora mängder lakan och grejor och de flesta är vita eller ljusa.
(svarade på ditt första inlägg, jag är inte så snabb.) Jag vet inte riktigt var Mark ligger? Just nu är det väl den nordostliga luftströmmen som för med sig den kalla luften.
Alexander-VG-zon3
17-09-2008, 10:29
CITAT (Myosotis @ 17-09-2008, 09:45)  Ja det så klart. Men bara när solen skiner. Men då menar du att det värms upp snabbare på morgonen alltså? Det var ju en bra tanke, fast oftast är det ju som kallast strax innan solen börjar värma. Eller så kan man täcka med svart innan solen har gått ner. Jag får i alla fall ta det jag har, för när jag täcker över på allvar går det åt stora mängder lakan och grejor och de flesta är vita eller ljusa. jo visst är det som kallast vid 5-7tiden . men det är ju bara om solen skiner som det hjälper dock. regnar det och är mulet blir det lika kallt . täcker man mot nåt mörkt så blir det dels varmare på dagen som sedan håller kvar värmen och det värms upp snabbare . plus är tjocklek viktigt . har du ett lager av lakan,gardin,handduk,odlingsväv så hjälper inte det mycket . har du istället nåt som är mörkt och tjockt som grön vinterväv,tjock fiberduk,annat material så skyddar du ca 5c varmare . jag själv använder vad som helst både mörkt och ljust tunt och tjockt när jag skyddar ( brukar bli panikartat ) . men jag tycker att tjockt och mörkt skyddar bäst . CITAT (Myosotis @ 17-09-2008, 09:45)  Ja det så klart. Men bara när solen skiner. Men då menar du att det värms upp snabbare på morgonen alltså? Det var ju en bra tanke, fast oftast är det ju som kallast strax innan solen börjar värma. Eller så kan man täcka med svart innan solen har gått ner. Jag får i alla fall ta det jag har, för när jag täcker över på allvar går det åt stora mängder lakan och grejor och de flesta är vita eller ljusa.
(svarade på ditt första inlägg, jag är inte så snabb.) Jag vet inte riktigt var Mark ligger? Just nu är det väl den nordostliga luftströmmen som för med sig den kalla luften. kolla på smhi ,, jag kan inte heller förklara så bra var det ligger .
Hoppas att frosten dröjer minst några veckor till här i södra Skåne. Mina föräldrar är bortresta och jag får passa deras två stora kamelior som är fulla med knoppar. De får stå ute, för det finns ingen annan förvaring här. Mina föräldrar har däremot ett stort uterum där de står hela vintrarna.
Känner ansvaret...
Myosotis
17-09-2008, 13:15
CITAT (Thé @ 17-09-2008, 11:47)  Mina föräldrar har däremot ett stort uterum där de står hela vintrarna.  Förlåt. Kunde inte låta bli att skratta åt syftningen som blev lite tokig. Det måste ju bli tråkigt att stå där hela vintern, stackars föräldrar.
skogstroll
17-09-2008, 13:21
 stackars människor Nåja, jag hade i alla fall en kamelia förra hösten som klarade sig fint i uteväxthus ända tills det blev ett bakslag på ett gäng minus... annars hade den nog klarat sig
Chamomille
17-09-2008, 14:50
CITAT (Myosotis @ 17-09-2008, 14:15)   Förlåt. Kunde inte låta bli att skratta åt syftningen som blev lite tokig. Det måste ju bli tråkigt att stå där hela vintern, stackars föräldrar.   Förlåt, men det var kul...
Det bjuder jag på
Myosotis
17-09-2008, 22:35
CITAT (Thé @ 17-09-2008, 15:57)  Det bjuder jag på 
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|