Lindiz3
12-09-2008, 20:31
Vågar jag plantera en pelarasp 3-4 meter från huset, 1.5-2.5 meter från gatan?
Hur stor grop skall jag gräva, det är makadam 30cm ner, sedan lerjord.
Vilken sorts jord skall jag hälla i hålet?
Någon som vet var man kan köpa hyffsat stora i Helsingborgs området, helst 3-4meter höga till rimligt pris.
Tacksam för svar.
//Daniel
ingrids
13-09-2008, 17:56
Platsen låter ok. Du behöver en rätt rejäl grop, ca 1x1 meter (jepp, fyrkantig, hjälper rötterna att ta sig utanför planteringsgropen) med tanke på den rätt usla jordmånen. Lägg jord och makadam åt sidan och gräv ner ytterligare en bit i leran, bottna med makadamen. Det låter som att det är viktigt med dränering. Jag brukar sällan köpa jord, jag skulle nog återanvända det du har, kanske till och med leran om du tillsätter mull eller fint grus.
Lindiz3
13-09-2008, 19:46
Ok, låter ju perfekt, Men tror du att det är omöjligt med en rund grop?? Tänkte ha en rostfri ring på 1.5m i diameter och plattor runt.....
Skulle FORMEN på växtbädden ha betydelse för röttenernas penetrering? Här får du gärna utveckla om du vill Ingrids, för det har jag inte hört talas om.
Hur växtbäddens storlek ska se ut går inte att säga, åtminstone inte för mig. Det finns flera sorters pelaraspar, några blir mycket stora och behöver därför ett markområde som är bra för att finna näring och vatten. Ett träd som har lite ålder från början behöver en större planteringsbädd än ett yngre, men återigen är markförhållandena i hela området där trädet ska utveckla rötter viktigt och avgör hur stort trädet kommer att bli och om det kommer att utvecklas.
Sällan tycker jag att jag haft nytta av djupa växtbäddar, förutom på platser där det behöver dräneras för att vattnet inte rinner undan i den växtbädd/planteringsbädd jag gjort (detta testar man när det grävts). Där kan man få gräva så djupt som en meter eller till och med djupare. Och dessutom göra dränering ut från växtbädden. Däremot har man stor nytta av vida växtbäddar. I vissa grönytor kan man behöva gräva brett som 3 meter i diameter men bara 50 cm djupt. Generellt gäller att det är viktigt att gräva brett. Inga hål eller smala gropar för träd!
Och inga köpejordar längst ned i växtbädden. De består av för mycket organiskt material som bryts ned på fel nivå, bildar gaser som inte kommer ut som kan skada trädet. Längst ned i växtbäddarna ska den jord vara som låg där, men som under grävningenkommer ned i luckrad form. Sedan den jord som låg på mellannivå. Och till slut och överst ev köpejord.
Grundtipsen för trädplantering är:
- Gräv brett, allra minst 1 diameter för ett träd. Gräv djupare i ett område i bädden ca 4 gånger rotbredden där trädet ska stå, men utanför detta område gräv lite djupare än ett spadtag djupt i en viiiiiid bädd som du sedan håller gräsfri.
- Om du befarar att vatten kommer att stå i bädden - testa hur lång tid det tar för vatten att rinna ur bädden. Ett grovt generellt sätt att kolla är att fylla den djupare delen av växtbädden helt med vatten, ta tid och räkna. Om det tar mer än en timme för vattnet att rinna undan måste för många arter någon slags dränering göras, och detta kan ske på enkla och mindre enkla sätt.
- Sätt i stödpålar innan du börjar fylla.
- Fyll bädden med jord i samma ordning som du grävde upp den. Den djupaste jorden ska tillbaka där det är som djupast. Där får den bara blandas ut med sten och grovt grus. Fyll sedan resten av den uppgrävda jorden. Vattna rejält. Fyll ÖVERST med köpejord, köpegödsel, kompost.
- Ställ trädet HÖGRE ön marknivå. Ofta är det bra att stälal trädet 15-20 cm högre än marknivån, dvs så att du sedan fyller på med jord så att det bildas en kulle som är ca 20 cm högre än omkringliggande mark. Då undviker du en av de vanligaste dödsorsakerna för nyplanterade träd - att den luckrade jorden under plantan sjunker samman och trädet kommer att stå i en svacka och därmed drunknar.
- Vattna ordentligt de första säsongerna som trädet har gröna blad. Det tar normalt tre år innan ett träd utvecklats så att det kan klara sig med den ofta för lilla och oregelbundna vattning som regnen ger.
ingrids
16-09-2008, 08:15
Det här med fyrkantiga planteringsbäddar: jag minns inte var jag läste det hela men det stod att rötterna har lättare att kila sig in i hörnen och ta sig vidare ut ur planteringsgropen än om gropen inte har hörn. Jag tänkte helt enkelt att det kunde vara värt att testa tipset i en lerjord, som ju är kompakt. Jag gräver såna gropar själv, men har inte kollat vart rötterna tar vägen. Sedan måste jag ju villigt erkänna att det där med att HJÄLPA trädrötter att ta sig in i rabatter och annat kan kännas lite onödigt
Ja, rötterna har lättare att få kontakt och penetrera och förgrena sig och utvecklas i all luckrad jord, oavsett vilken form växtbädden har. Men att ett hörn skulle göra det lättare utanför hörnet än en annan form måste tillskrivas myterna. Om inte författaren menat något helt annat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.