Red Top
I eftermiddags hittade jag en trollslända i en av våra regntunnor. Skyddet hade blåst av.
Jag lyfte försiktigt upp den med pipen på vattenkannan för att inte förstöra vingarna.
Den höll sig snällt kvar när jag ställde kannan i solen , men så småningom trillade den ner.
Passade på att ta ngr bilder. Upptäckte då att det satt ett annat litet flygfä på ena vingen.
Någon som vet vad det är för slända och vad det andra krypet är?
[attachment=24067:b_001.JPG]
[attachment=24069:b_004.JPG]
[attachment=24070:b_003.JPG]
Piccante
det lilla krypet "fripassageraren" ser ut som en stekel av något slag.
Red Top
Tack för svaret!
Vet någon vad det är för trollslända. Jag googlade, men hittade inte någon som såg ut så=)
amaira
Har du inte fått svar? ohmy.gif

Svaret är Blågrön trollslända, Aeshna cyanea. smile.gif
Red Top
Hej amaira!
Nej, ingen verkade bry sig om min kunskapstörst =)
Ingen utom du. Tack snälla för svaret. blomma.gif
Piccante
CITAT (Red Top @ 22-09-2008, 10:50) *
Hej amaira!
Nej, ingen verkade bry sig om min kunskapstörst =)
Ingen utom du. Tack snälla för svaret. blomma.gif

Det var nog inte så många andra som kunde. Trollsländor är vackra men jag tycker de är svåra att känna igen och så har jag inga bra böcker med bilder på dem.
amaira
Jag kan inte heller säga på rak arm, men har en utmärkt liten bok med bilder på alla Sveriges trollsändor.
Utgiven av Länsstyrelsen i Sörmland, i samarbete med "min" förening Sörmlandentomologerna.

Det är en utmärkt och behändig liten bok, nästan "skamlöst" billig!! Länsstyrelsen ska nämligen inte tjäna pengar på boken, så 30:- får man ge för den!!

Beställ här.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon