Full version: stroller. ja el ej?
fröhamstern
Hej hej i höst-``stöket``. Nu har ja äntligen inhandlat medlet som ska göra min gräsmatta grönare ``än på 2a sidan häcken. tummenupp.gif Men....så enkelt är de ju aldrig.Ja köpte :Stroller 3i1 fr Bayer Garden, utplånar nästan allt ogräs. men när ja kom hem o läste d finstilta så verkar det kunna utplåna även mina buskar o blommor. -cry-.gif D står att det tar död på TVÅKIMBLADIGA växter??????? Vad är det för något?????? Jättetacksam om någon vet, annars vågar ja inte srö ut de.....
Ingrid Zon3
Det går vilda diskussioner om stroller på den här siten. Om du inte vill söka på stroller får du ett exempel här.
Åsa, mälardalen zon 2
tvåkimbladiga växter = tvåhjärtbladiga växter. De två hjärtbladen hänvisar till hur fröplantan ser ut då den kommer upp, de flesta buskar, träd och blommor (+ogräs) har 2 hjärtblad på fröplantan som kommer upp ur fröet, gräsväxter har bara ett hjärtblad.
Aqvakul
Personligen hade jag ALDRIG använt Stroller Combi eller motsvarande preparat i en trädgård där det finns buskar och blommor. Möjligen är det något för en fotbollsplan....
Snigelhatare
Stroller combi går alldeles utmärkt att använda på gräsmattan, men bara där och ingen annanstans. Har du planterat någon buske i gräsmattan så får du inte gödsla för nära den. Däremot så tycker inte jag det är rätt årstid för den nu i september. Jag vill inte använda den alltför tidigt på våren heller utan vänta tills gräset kommit igång att växa och man har klippt den ett par gånger.

Sköter du sedan gräsmattan med att regelbundet ge annan gödning så kanske du inte behöver ge combin fler gånger eller också bara med flera års mellanrum.
fröhamstern
CITAT (Ingrid Zon3 @ 13-09-2008, 00:11) *
Det går vilda diskussioner om stroller på den här siten. Om du inte vill söka på stroller får du ett exempel här.

tack för stroller-tippset Ingrid zon 3. Huu!! man blir ju mörkrädd!! ja köpte `gift`-påsen på Bauhouse(el hur de stavas)- trädgård,trodde dom hade bra grejer?! de va ju inte så billigt heller. Hoppar nog den påsen.fyyyyyyyyyyyyy!!!!

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 13-09-2008, 09:36) *
tvåkim bladiga växter = tvåhjärtbladiga växter. De två hjärtbladen hänvisar till hur fröplantan ser ut då den kommer upp, de flesta buskar, träd och blommor (+ogräs) har 2 hjärtblad på fröplantan som kommer upp ur fröet, gräsväxter har bara ett hjärtblad.

tack för hjälpen. då gäller de ju nästan ALLA mina Växter!!!! de blir nog att glömma stroller behandlingen.
fröhamstern
CITAT (Snigelhatare @ 14-09-2008, 09:17) *
Stroller combi går alldeles utmärkt att använda på gräsmattan, men bara där och ingen annanstans. Har du planterat någon buske i gräsmattan så får du inte gödsla för nära den. Däremot så tycker inte jag det är rätt årstid för den nu i september. Jag vill inte använda den alltför tidigt på våren heller utan vänta tills gräset kommit igång att växa och man har klippt den ett par gånger.

Sköter du sedan gräsmattan med att regelbundet ge annan gödning så kanske du inte behöver ge combin fler gånger eller också bara med flera års mellanrum.

tack för ditt svar o tipps.
-men vad är för-nära träd,buskar o rabatter? för de måste ju följa vattnet i marken överallt?! confused.gif

CITAT (Aqvakul @ 13-09-2008, 09:39) *
Personligen hade jag ALDRIG använt Stroller Combi eller motsvarande preparat i en trädgård där det finns buskar och blommor. Möjligen är det något för en fotbollsplan....

ja börjar förstå vilken s..t ja köpt, förstår att du vägrar....
Solstorm
Längs ena kanten på min gräsmatta brukar det komma in kirskål. Jag tar stroller combi längs den kanten. Precis vid sidan om växer det buska och barrväxter. De har inte tagit någon skada utav det. Jag vågar inte säga att det fungerar att ta så nära alla växter, det beror nog på vad växterna har för rotsystem. Misstänker man att växterna har rötter som växer in under gräsmattan så ska man kanske vara lite försiktig, men jag har bl a jätteekar som växer precis brevid gräsmattan och som borde ha rötter där, de har inte tagit skada.

Jag förstår inte den stora rädslan för combin. Jag har använt det i många år fast inte varje år. Jag tycker att det är jättebra. Men eftersom det är ett gift så ska man ju inte använda det slentrianmässigt utan bara när det verkligen behövs.

fröhamstern
CITAT (Solstorm @ 15-09-2008, 09:41) *
Längs ena kanten på min gräsmatta brukar det komma in kirskål. Jag tar stroller combi längs den kanten. Precis vid sidan om växer det buska och barrväxter. De har inte tagit någon skada utav det. Jag vågar inte säga att det fungerar att ta så nära alla växter, det beror nog på vad växterna har för rotsystem. Misstänker man att växterna har rötter som växer in under gräsmattan så ska man kanske vara lite försiktig, men jag har bl a jätteekar som växer precis brevid gräsmattan och som borde ha rötter där, de har inte tagit skada.

Jag förstår inte den stora rädslan för combin. Jag har använt det i många år fast inte varje år. Jag tycker att det är jättebra. Men eftersom det är ett gift så ska man ju inte använda det slentrianmässigt utan bara när det verkligen behövs.
tack för svar. jag vågar kanske pröva en liten sträng mitt på min lilla ogräs-matta o se vad som händer. jag blev verkligen rädd för stroller när ja läste om missväxt o mycket annat illa. men vågar du så ska ja pröva lite lite o ha koll vad som händer.....
björnen
Jag tycker att man skall tänka på vad man själv kan stå för, är det vettigt att medvetet hälla ut gift i vår natur/trädgård?

Många gifter har genom åren ansetts som "ofarliga" innan de bevisats farliga och förbjudits, troligen kommer detta även omfatta dagens sk ofarliga gifter och hur mår man då om man förgiftat sin egen trädgård och kanske sig själv o sina barn via frukt, bär o grönsaker?
Gunilla T
CITAT (björnen @ 07-10-2008, 16:12) *
Jag tycker att man skall tänka på vad man själv kan stå för, är det vettigt att medvetet hälla ut gift i vår natur/trädgård?

Många gifter har genom åren ansetts som "ofarliga" innan de bevisats farliga och förbjudits, troligen kommer detta även omfatta dagens sk ofarliga gifter och hur mår man då om man förgiftat sin egen trädgård och kanske sig själv o sina barn via frukt, bär o grönsaker?

Så bra skrivet Björnen! Jag delar din uppfattning - vi kan alla göra ett val!

Stroller dödar, kanske inte enbart det som avses!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon