matskarlstrom
Hejsan
Vi har några rosenbuskar i vår trädgård. Nu har det flyttat in en massa små svampar som växer runt rötterna. finns det någon risk att rosenbuskarna tar skada av dem?
Aqvakul
Kan inte tänka mig att de kan skada rosorna. Om du vill plocka bort dem är det väl mest en estetisk fråga.
Chamomille
Mumindalen... laugh.gif
Undrar just vilken svamp det är? Bläcksvamp (glitter-)?
Aqvakul
Visst är det bläcksvamp, men vilken....lite väl brun för att vara grå bläcksvamp....
Chamomille
CITAT (Aqvakul @ 13-09-2008, 12:24) *
Visst är det bläcksvamp, men vilken....lite väl brun för att vara grå bläcksvamp....

Glitterbläcksvamp?
Aqvakul
CITAT (Chamomille @ 13-09-2008, 12:49) *
Glitterbläcksvamp?

Du har varit duktig och vunnit en gissningstävling idag, kanske får du nöja dig med det... flirting.gif
Chamomille
CITAT (Aqvakul @ 13-09-2008, 12:52) *
Du har varit duktig och vunnit en gissningstävling idag, kanske får du nöja dig med det... flirting.gif

Okej [attachment=24099:skamsen.gif]
tepa
Hej

Jag tror också jag har sådana svampar i min trädgård. Dom är väl inte ätliga ?

Hälsn Tepa
Chamomille
Nää. Både Grå bläcksvamp och Glitterbläcksvamp är oätliga. Grå bläcksvamp i synnerhet tillsammans med alkohol - innehåller antabusliknande ämne [attachment=24225:Sjuk.gif]
tepa
Oooh, fy f... Nej, har nog inte tänkt äta dom ändå. Fast jag älskar svamp. Varför kan det inte växa kantareller på min gård istället !? Eller kremlor, kantareller och soppar, som jag känner igen.

Hälsn Tepa
Chamomille
CITAT (tepa @ 16-09-2008, 07:59) *
Oooh, fy f... Nej, har nog inte tänkt äta dom ändå. Fast jag älskar svamp. Varför kan det inte växa kantareller på min gård istället !? Eller kremlor, kantareller och soppar, som jag känner igen.

Hälsn Tepa

Ja, dumt är det. Vi har bara oätliga svampar (massor) i gräsmattan och i de små skogssnåren på tomten. Men så fort man kommer utanför tomten så kryllar det av ätliga svampar g.gif
Aqvakul
Får be om ursäkt att jag skojade om dina Glitterbläcksvampar. Trodde att det var något du hittat på.
Nu har jag lärt mig något nytt. Tack!
Chamomille
Jaså... giggle.gif Jag tog inte illa upp, tog det som skoj smile.gif
skogstroll
CITAT (Chamomille @ 15-09-2008, 10:30) *
Nää. Både Grå bläcksvamp och Glitterbläcksvamp är oätliga. Grå bläcksvamp i synnerhet tillsammans med alkohol - innehåller antabusliknande ämne [attachment=24225:Sjuk.gif]

tjosan i mössan alltså? giggle.gif
Chamomille
CITAT (skogstroll @ 16-09-2008, 13:45) *
tjosan i mössan alltså? giggle.gif

Jooru.... [attachment=24275:roll.gif] Skåla ska man inte göra när man äter bläcksvamp då kan det gå illa [attachment=24274:party.gif] .

Jag vet någons föräldrar som har provat sick.gif
Thé
Vi har både nejlikebroskskivling och soppar i vår gräsmatta, så där kan man få sig en god svampmacka om man vill. Men i häcken till grannen växer det en stor och ståtlig flugsvamp...
Snöflinga
Är bläcksvampen fjällig så är det en utmärkt matsvamp (helst unga ex.) Och går alldeles utmärkt att kombinera med vin ... Heter fjällig bläcksvamp, läs i svampboken smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon