Margith
13-09-2008, 17:02
Att det är dags att ta in Dahliorna när det gröna frusit, det vet jag.
Men gäller detsamma för Begonior och Himmelsblomman?
Jag hinner inte riktigt med nu, tänk att hösten och första frosten, kommer lika plötsligt vartenda år
Törs jag lämna Begoniorna och Himmelsblomman ute tills frosten tagit "det gröna"??
Hej
Jag undrar också. Har Begonior och Anemoner i krukor ute. Har varit 1 grad plus som kallast en natt nu i helgen.
Bor på Åland. Sen har jag ju Gladiolus ute också, i land. Dom har just börjat blomma ? Snöpligt att dom var så sena. Nästa år måste jag nog plantera i några lådor och ha i garaget före jag sätter ut dom i landet. När är det dags att ta in Gladiolus ? När det gröna frusit ? Inte så lätt att täcka, har ca 40 stycken.
Hälsn Tepa
ingrids
15-09-2008, 10:29
Jag kör på lämna ute och låt frosten ta, men jag måste be att få återkomma när jag grävt upp knölarna för att säkert veta om de mjuknat eller inte.
Hej
Tack, Ingrid. Så mjuka lökar är ett tecken på att dom är döda, bara att slänga ?
Hälsn Tepa
ingrids
15-09-2008, 18:29
Mja, det beror sig liksom lite på hur och var och sådär de liksom mjuknat (och gud vad vettigt det lät då ....). Lökar och knölar som blivit frostskadade mjuknar, men alla lökar och knölar som mjuknat lite är inte nödvändigtvis frostskadade. Den kan ju mjukna lite av att vara lite väl torr också. I mitt fall handlar det om att jag låter den vara ute men ser till att vattna så då är jag ganska säker på varför den är mjuk.
En lök eller knöl som känns fast är dock alltid den som mår bäst.
Alexander-VG-zon3
15-09-2008, 18:34
är knölar och lökar frostskadade så brukar dom dels bli slibbiga och mjuka och dels bli genomskinliga eller svarta i färgen .
Tack Flaxxs och Ingrids, då vet jag det.
Hälsn Tepa
ingrids
16-09-2008, 08:08
Tack flaxss, du sa det mycket bättre än jag (jag vet hur det ser ut och känns, men att sätt ord på det var inte lätt)
knölar Dahlior och Begonior tål ut bara pass+5 till +10, när gradar ska bli +5 ute ,det är dags att ta de inne,
H:Bassam
Alexander-VG-zon3
16-09-2008, 19:56
mina dahlior har denna vinter övervintrat ute . jordytan har varit frusen och barmark ner till -10c .
annars kan man lugnt ha dom kvar ute i jorden tills frosten tar bladen . dahliorna tar jag upp i nov-dec och sedan övervintras dom torrt inne ca +10c .
kannor likadant tar in när frosten tat bladen .
Begonia odlar jag inte så där vet jag inte .
alla växter som synd har varit utsatta för -3c ,, alla lever idag .

hälften av alla dessa övervintrade ute . resten tog jag in i +10c .

även änglatrumpet klarade sig bra .

icke härdig oxalis kan man också låta frosten ta bladen .
Mina dahlior har också övervintrat ute den senaste vintern... Inga problem. Och jisses vad de blommar nu.

Ciczi
Jag tycker inte att man ska chansa, om man har plats och möjlighets att övervintra dem , ska man övervintra dem före frosten attackera dem, på den tiden ordet ( OM ) hjälper inte.
OBS: övervintra dem när blir gradar nära +5.
H:bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.