Ska gräva rätt mycket och jorden som blir över tänkte jag använda till en lite kulle som ska bli rabatt, helst med någon trappavsats.
Jag antar att jorden kommer att rinna ut om jag bara tippar den utan stöd.
Funderar vad jag enklast kan sätta som stöd under, funderade lite på pallkragar som jag har över, och fylla jorden inuti och runtomkring och sen får blommor täcka alltihop.
Nån som har nån åsikt om detta eller bättre förslag som en icke-snickare kan få till med enkla medel?
Det är väl åtminstone två problem som behöver lösas.
Det ena är att hålla fast ytlagret så att det inte sköljs bort av regn och hamnar över marken runt kullens fot. Växtrötter är det naturliga sättet att binda ytlagret - plantera snart, plantera mycket och välj på de mest utsatta ställena sånt som brer ut och rotar sig fort. Terrassering är ett annat gammalt beprövat sätt och det kan du antingen göra stelt/formellt med slipers, murstenar o.dyl. eller mer mjukt/naturligt med t.ex. torvblock och natursten.
Det andra är att om man bara vräker upp en hög jord så kommer tyngdlagen efter hand att få den att sjunka ihop och plattas ut. Ju mer vattenhållande jord det är, desto fortare kommer det att gå, bland annat på grund av tjälrörelser. Man kan förebygga eller dämpa detta genom att ge kullen en kärna av stadigare och mindre tjälskjutningsbenäget material som morän eller samkross.
Ser man på riktigt stora "högar" som t.ex. vägbankar så byggs de upp med mycket grov bergkross underst, sedan flera lager av gradvis finare stenmaterial.
På nedre sidan av vårt hus (ett suterrängparhus) har entreprenören gjort en plan terrass som avslutas med ett ganska brant fall ner mot den naturliga sluttningen. När jag har grävt där har det verkat som att de har använt mycket sten, rätt stora stenar, i terrassens kant - som om de har byggt en vall av sten eller stenrik fyllnadsjord för att hålla terrassen på plats och hindra "knixen" från att sjunka och rundas av.
Det var mina idéer men jag är ingen expert.
Eva Swahn
10-09-2003, 08:37
Jag befinner mig i samma situation att vilja ha "kulle" eller rättare: en upphöjd rabatt i ett något sluttnade plan.
Jag tänker göra så att lägga ett jättestort traktordäck där mest jord ska ligga = högsta punkten, vanliga bildäck ska ligga där det sluttar neråt. Jord kommer att fyllas i däcken och kommer att täckas helt. Längs kanterna (till en plattlagd gång) kommer jag att använda armeringsmatta som jag kommer att klippa till i höjd så att det kan fungera som stöd. "Pinnarna" som ska stickas ner i jorden kommer jag att klippa rent så att det ser ut som en kam med långa pinnar - om du förstår. Fördelen - tror jag - är att ha ett sånt staketstöd i rabatthöjd är att armeringsjärnet kan böjas och följa en böljande linje.
Innanför denna armeringskant - mot jorden till - måste jag lägga nått. Jag har inte riktigt beslutat vad. Kanske hönsnät, eller nått mera finmaskigt nät, eller marktäckduk, helst torvblock, men de är så dyra. Ja, som sagt har inte löst det än. Jag kommer att ha större natursten i rabatten för tanken är att den ska se "naturlig" ut. Jag inbillar mig att stenarna också hindrar jorden att flytta på sig. Min tanke är att ha murgröna som marktäckare och plantera träd här.
Kanske kan mina tips hjälpa dig, jag vet inte om det kommer att fungera än.
Däck låter ju fiffigt - mer lätthanterligt än sten, mer beständigt än trä!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.