Krokodilen
Hej
Nu är jag här och behöver hjälp med artbestämning igen. Den här gången gäller det två buskar. Anledningen till att jag undrar är att vi funderar på om det går att göra nåt med dem. Jättetacksam för hjälp och råd.

Den första har blad som liknar rönnen. Inga blommor och inga bär. Röda stammar. Växer som en buske.

[attachment=24112:Rönnliknande_1.jpg][attachment=24113:Rönnliknande_2.jpg]

Den andra är en spretig sak. Bladen är rätt vackra och det ser ut som om det blir fin höstfärg (bilderna är tagna idag). I maj-juni hade den en enda blomklase i rosa som stod rätt ut från stammen ca 1,5 dm lång med småblommor på, tyvärr tog jag inget kort då.

Ska den vara kvar eller flyttas skulle jag vilja klippa ner den så den blir tätare. Om det går. Annars blir den nog kastad på soptippen och utbytt mot nåt tätare.
[attachment=24114:tanig_buske_1.jpg][attachment=24115:tanig_buske_2.jpg]

Tack för hjälpen på förhand!
Krokodilen
Lyfter upp frågan. Är det ingen som känner igen någon av buskarna? ohmy.gif help.gif
Cilla
Av någon anledning tycker jag att det är bus-svårt att artbestämma också de vanligaste träd- och buskslagen per bild, men gissningarna här kommer igång snabbare om någon gissar lite fel först så här har du mina:

1. Någon slags rönn. Att den inte bär frukt är för att den helt enkelt är för ung.
2. Perukbuske av någon sort som har dålig jordmån och därför inte utvecklar sina balla bladfärger, en av sorterna Cotinus. Kanske.
Krokodilen
CITAT (Cilla @ 16-09-2008, 01:30) *
Av någon anledning tycker jag att det är bus-svårt att artbestämma också de vanligaste träd- och buskslagen per bild, men gissningarna här kommer igång snabbare om någon gissar lite fel först så här har du mina:

1. Någon slags rönn. Att den inte bär frukt är för att den helt enkelt är för ung.
2. Perukbuske av någon sort som har dålig jordmån och därför inte utvecklar sina balla bladfärger, en av sorterna Cotinus. Kanske.

1. Aha, ja det kanske är nån rönnsort i alla fall.

2. Nej nån perukbuske är det inte, såvitt jag kunnat utröna. Har ett mycket glesare växtsätt och blomman påminde inte alls om perukbuskarnas skira blomning. Dels växte inte blomklasen uppåt utan rakt åt sidan. Och så var den mycket mer kraftfull. Om du tänker dig en syrenblomsklase, fast fastare så att den stack rakt ut från stammen och blommorna satt glesare. Rosa var dom.
Anders zon 1
Håller med Cilla om att nr 1 är någon sort rönn. Jag skulle tippa på att det är en helt vanlig svensk rönn och inget exotiskt.

Nr 2 är säkerligen någon sorts Prunus. Bladen ser ut som hägg i formen och deras röda färg och de rosa blommorna gör att jag är tämligen säker på att det är blodhägg (Prunus padus 'Colorata'). Kolla länken: http://images.google.se/images?sourceid=na...sa=N&tab=wi

Hägg är ju ett träd eller en stor buske och min erfarenhet är att den sällan blir fin om man klipper den. Snarare riskerar den att bli ännu risigare - särskilt om det är ett större exemplar. Klipper man den regelbundet blommar den dessutom dåligt eller inte alls. Ditt exemplar verkar dock ännu vara ganska litet så en försiktig och genomtänkt beskärning i uppbyggnadsfasen skulle kanske kunna få den att växa finare och grena sig bättre. Fast jag tror att huvudproblemet är att den är felplacerad. Det är ju lite svårt att se hur den är placerad utifrån bilden men den förefaller att stå alldeles för trångt och kanske även för mörkt. Om du vill ha den kvar så skulle den nog behöva flyttas eller få mer utrymme genom att det som ser ut som en rönn bredvid tas bort. Cilla har kanske mer tips om vad du kan göra?
Cilla
Anders har säkert rätt i att det är någon slags prunus. Oavsett vad det är så kommer nog ingen buske att kunna bli hög och tät här om jordmånen ser ut att vara så grund som den gör. Beskärning för att få något fylligare tror jag inte på. Snarare att man flyttar den till annat ställe, fyller upp med jord på stället där den stått och sätter något torktåligt. Om man vill ha en tät buske här alltså.
Krokodilen
CITAT (Anders zon 1 @ 17-09-2008, 00:37) *
Håller med Cilla om att nr 1 är någon sort rönn. Jag skulle tippa på att det är en helt vanlig svensk rönn och inget exotiskt.

Nr 2 är säkerligen någon sorts Prunus. Bladen ser ut som hägg i formen och deras röda färg och de rosa blommorna gör att jag är tämligen säker på att det är blodhägg (Prunus padus 'Colorata'). Kolla länken: http://images.google.se/images?sourceid=na...sa=N&tab=wi

Hägg är ju ett träd eller en stor buske och min erfarenhet är att den sällan blir fin om man klipper den. Snarare riskerar den att bli ännu risigare - särskilt om det är ett större exemplar. Klipper man den regelbundet blommar den dessutom dåligt eller inte alls. Ditt exemplar verkar dock ännu vara ganska litet så en försiktig och genomtänkt beskärning i uppbyggnadsfasen skulle kanske kunna få den att växa finare och grena sig bättre. Fast jag tror att huvudproblemet är att den är felplacerad. Det är ju lite svårt att se hur den är placerad utifrån bilden men den förefaller att stå alldeles för trångt och kanske även för mörkt. Om du vill ha den kvar så skulle den nog behöva flyttas eller få mer utrymme genom att det som ser ut som en rönn bredvid tas bort. Cilla har kanske mer tips om vad du kan göra?

Aha! Prunus padus Colorata är det absolut, det ser jag på bilderna. Dessutom läser jag att den ska stå i full sol - inte så konstigt då att den inte trivs längst in i woodlandet (förra ägarna som planterade den). Det som står bredvid är en rönnspirea.

Cilla: Andra buskar har blivit redigt stora så det är nog inte så grund jord som det ser ut. Rönnspireorna och hasselbuskarna är kraftfulla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon