Krokodilen
[attachment=24116:Bild016Kanskemalva.jpg]

Skulle vilja veta om det här är nåt jag ska jaga med blåslampa eller inte. Har dykt upp på två ställen i gräsmattan.

På ett annat ställe finns likadana blad men då kring fötterna på ett par malvor som nu är vissna, men som såg ut så här när dom blommade.

[attachment=24118:Bild016K...emalva_2.jpg]

Har bladen i gräsmattan på första fotot nåt med malvorna att göra? Annars råkar det väl bara växa likadana blad runt malvorna som i gräsmattan.
Ingrid Zon3
Påminner starkt om malva. Om det är gräs eller prydnad får du avgöra själv smile.gif
Sommartorparn
Är den översta bilden verkligen malva? Tycker det ser ut som ett vanligt ogräs som jag inte vet namnet på.
zaaritha
Kattost?
Avgör själv!
blomkronan
Om dom inte kväver gräsmattan och sitter olämligt tilll kan du väll spara dom, blommar fint... men visst vore det kul om du kunde hitta namnet på dom. //Mari
Red Top
Eftersom jag har likadana själv, som poppar upp lite varstans så vill jag påstå att det är myskmalva. De gör ingen skada. Blommar bara jättefint och vissnar sedan ner för att återkomma där eller någon annan stans.

Kattost? Ja precis som alla malvor, stockrosor etc yes.gif

Om du inte vill ha något annat än gräs i i gräsmattan kan du ju flytta på den. Den gillar inte att bli flyttad, men tar sig igen efter ett tag.=)
Eva 33c
Jag tror också på myskmalva (malva moschata) och bladen på den övre bilden hör mycket riktigt ihop med malvan. Den ser ut så först. Malvan sprider sig med frön, inte utlöpare. Dessutom tror jag inte den gillar att bli klippt regelbundet som den blir i en gräsmatta. Så det är nog ingen risk att den skulle ta över just där. Däremot hittar fröna säkert fram till öppen jord och gror fort och lätt. Men något problem utgör den aldrig tycker jag. Nu vet du ju hur den ser ut som ungplanta (din övre bild) och kan spara eller ta bort på ett tidigt stadium. Jag gillar den i allafall.
Pia L
Visst är det en myskmalva, två av bladen på den första bilden börjar få den slutliga formen med flikiga blad, jag har både vita och rosa och dom går utmärkt att flytta, ta bara en stor spade och tryck ner en liten bit ifrån stammen och knäck till, sen är det bara att dra upp den ur gräsmattan då den växer med en liten pålrot.
Sen är det bara att plantera på lämpligare ställe och dom fortsätter att växa bra, det är när man har råkat gräva för grunt som pålroten kan gå av och den blir lite ledsen ett tag efter omplanteringen.
Krokodilen
Kul att det är en malva. Vi tycker dom är fina så dom får stå kvar. Gräsmattan blir bara finare av att det växer blommor i den, tycker vi.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon