Krokodilen
Efter första sommaren i vår trädgård kan vi konstatera att dom som byggde huset och planerade trädgården gjorde en miss. Det finns massor av buskar och blommor som blommar på våren och på sommaren fram till och med juli. Sen tar det slut.

I augusti blommar en sammetshortensia. Men i övrigt är allt bara grönt, väldigt enfärgat och tråkigt.

Har tänkt plantera rudbeckia Magnus för att få in färg i augusti. Vilka är dina favoritblommor (eller buskar) som blommar i augusti? Gärna med mycket färg.

(På framsidan är det i alla fall praktfullt - där har vi en häck av ölandstok som blommar överdådigt just nu.)

Hälsningar Lena
renate
Rudbeckia 'Magnus' är ett bra val,här är det massor som blommar.Sedan får en del buskar och träd lysande höstfärger.Höstanemonerna blommar länge nu på hösten.Du får ta en promenat och kollar vad som blommar nu i dein omgivning eller en park.Många nävor blommar ännu.
De här blommar för andra gången här och mycket mer.

[attachment=24122:2008_09_...__Large_.JPG] Vit kapaterklocka
[attachment=24123:2008_09_...__Large_.JPG] Blå kapaterklocka
[attachment=24124:2008_09_...__Large_.JPG] Blodnäva
[attachment=24125:2008_09_...__Large_.JPG] Rödbladig näva och kashmirnäva bredvid
Ingrid Zon3
Så himla mycket färg är det inte hos mig, mest för att jag gillar vita blommor. Det som blommar nu är buddleja, rudbeckia, höstanemon, kantnepeta, pyramidklocka kärleksört (egentligen inte utslagen än men knopparna har skiftat färg), tok och rosor. Stäppsalvian är också igång igen.

Färg får jag också från äpplena, och hagtornet har vackra röda bär.

Hoppas att min grenaster hinner blomma i år, om inte får jag skicka den söderut...
Åsa, mälardalen zon 2
Höstanemoner, kan kanske sprida sig lite väl mycket ibland men de blommar så vackert just nu.
blomkronan
Jag har gjort samma tabbe.Inget blommar i augusti och september vill oxå ha tips.
Men jag hitta något jag glömt bort att jag satt...
Den har växt som sjutton på sista tiden men inga blommor confused.gif
Först tänkte jag fråga er om ni kunde klura ut vad det var, men jag hitta "lappen"
den hette Oktoberraster, och är nu ca 40-50 cm hög den kommer att blomma i oktober flirting.gif
framför växer en gamal murgröna, vit och grön bladig.

Så här ser den ut nu...
[attachment=24127:DSC00724.JPG]
den är bara grön nu men det skall komma vita blommor sen.

Det var mitt oktober tips.
Hårkranken
Glöm inte kärleksörten som är en stabil senblommare-
blomkronan
CITAT (Hårkranken @ 13-09-2008, 21:57) *
Glöm inte kärleksörten som är en stabil senblommare-

Kärleksört, fint namn och fin växt, klarar den helskugga? under viken tid blommar den?

Fick en idé jag ska anlägga en rabatt med "kärlek" kompiskram.gif (kärleksnamn) Men jag har bara en helskugge plats kvar.//Mari
Ingrid Zon3
Nej den gillar inte helskugga. Halvskugga går men bäst är full sol. Var och kollade grannens som står under en syrén och bakom ett staket. Det låg ner på backen och såg ut som olycklig kärlek (-sört) giggle.gif
blomkronan
oj, det var synd jag ska goggla lite jag gillade min idé med en "kärleks"rabatt.
men jag kan nog klämma in en kärleksört på framsidan (min solsida) tummenupp.gif
//Mari
Kristin i Kålltorp
Hej,
Jag är nybörjare (har precis blivit med trädgård) men jag har en massa Malvor som blommar nu och har gjort i över en månad. De frösår sig tydligen (har jag läst mig till) och blommorna är rosa eller vita. En blomma man blir glad av att titta på.

Jag har också kärleksört och den står på norrsidan. Men den ser inte ut som den trivs så efter tipsen här så får jag nog flytta på den. Trodde faktiskt inte en sådan fetbladig växt ville ha mycket sol, men ack så fel jag trodde!

Hälsningar kristin
HelenJ
CITAT (Kristin i Kålltorp @ 13-09-2008, 22:37) *
Trodde faktiskt inte en sådan fetbladig växt ville ha mycket sol, men ack så fel jag trodde!

Det är nog faktiskt tvärtom, de fetbladiga växterna (=suckulenter) samlar vätska i bladen för att kunna stå torrt och i full sol. De blir inte alls glada av att stå skuggigt och fuktigt. Så ut med kärleksörten i solen!
HelenJ
CITAT (Krokodilen @ 13-09-2008, 21:10) *
Vilka är dina favoritblommor (eller buskar) som blommar i augusti? Gärna med mycket färg.

Här blommar just nu:
Dahlior och gladiolus (knölar som måste övervintras inne)
Rosenskära, krasse, ipomea, luktärt, sömntuta (ettåringar sådda på friland i våras)
Nävor av olika slag
Fackelblomster
Kärleksört
Dagliljor
Hortensia
Tremastarblomma
Perenn ljung (calluna)
Bergklinten (blommar om för tredje gången i år)
Stjärnklocka
Kantnepeta
Höstanemon
Stäppsalvia
Röd rudbeckia
Blå bolltistel
Clematis
Aster olika sorter
Astilbe
Rosenstav
Magnolia (jag vet, de är lite vilsna...)
Rosor

Dessutom är det knallröda bär på prydnadsapel och rönn, och körsbärsbenveden har underbara frukter - ser ut som små lyktor!
Snart kommer en del av buskarna och träden att få härliga höstfärger också, t ex vingad benved och katsura.

Så nog är det färgstarkt här!

[attachment=24154:1.jpg][attachment=24155:4.jpg][attachment=24156:2.jpg]
Krokodilen
Tack för alla tips! HelenJ vilken underbar blomprakt du har fortfarande.
Rudbeckia Magnus ska vi sätta.
Och clematis, grannar har en sort som är lila eller mörkblå som blommar som sjutton nu.
Vi har kärleksört, och den är fin. Men blommorna är limegröna, så den ger ingen färg ensam. Den är otrolig, växer på berget utan nästan nån jord alls.
Oktoberaster, är den inte ettårig? Fin i alla fall.
Köpte idag en väldigt vacker höstgentiana, klarblå blommor som sluter sig till kvällen. Fin utsikt från köksfönstret!
Sen såg jag i en gammal tidning om ljung, det blir också fin färg.
ingrids
Har just till min glädje upptäckt att Monbretian (f.d. höstlilja) tål frost bättre än mina dahlior. Går att ha ute i sisådär upp till zon 3, jag kommer att behöva ta in den här uppe.
Betty
Förutom alla klematisar som blommar som allra mest just nu så blommar även höstfloxen och den höga vita knutfloxen. Blommar i massor just nu gör även gråmalvan, den småblommiga rosa nävan Walters Gift och blodnäva. Mer som blommar nu: Kärleksört, några rosor, strand-, och axveronika, stäppsalvia, praktbrunört, Bergnäva, några liljor och dagliljor, olika astilbe, några tremastarsblommor, vallmo, drakmynta, rosenstav, en massa hostor, höstanemoner, några röd/vita aklejor, parkstånds, rosenflockel och höstsilverax är på G, koreansk plymspirea och en rosa Lewisia som tror att det är vår, fransgentiana, penselbräcka, pärl-, och grekvädd och några till... smile.gif

Glömde säga att det blommar överdådigt i amplar och krukor med, bl.a. boliviabegonia, fucsia, millionbell, bacopa, tagetes, petunia m.fl.
HelenJ
CITAT (Krokodilen @ 14-09-2008, 20:53) *
Oktoberaster, är den inte ettårig? Fin i alla fall.

Otoberaster, Aster novi-belgii Oktoberastergruppen, är en perenn. Finns i flera olika färger och höjder. Bara att frossa! (Tänk bara på att den blir lite kal och ful nertill, så sätt den tillsammans med något lågt som kan täcka över det kala)
Anna i Åkarp
Här blommar (utöver sånt som andra redan har nämnt) några rosor, sköldpaddsört och begonior - och praktfullast av allt är dahliorna. Dahlior finns i alla möjliga storlekar och färger så du kan säkert hitta en, eller tjugo, du vill ha.
Irene_L
Jag har en massa som blommar fortfarande...mycket av det ni redan har skrivit.
Här är en bild på en perenn solros:
[attachment=24240:solros_perenn.JPG]
Rosenflockel blommar så fint nu. Jag har 2 olika sorter...en som blir ca 140 cm och en sort som blir ca 200 cm hög:
[attachment=24239:rosenflockel.JPG]
Gunilla T
Höstgentianian är väl en av de vackraste blommor man kan ha i trädgården på hösten - så intensivt blå och tål även någon minusgrad.

Krokodilen - du har väl planterat den i surjord? ..annars klarar den sig inte.
Thé
Det som imponerar mest på mig min nästan första höst i trädgården är kaktusdahlian jag köpte på extrapris i maj och grävde ner. Den står som ett färgfyrverkeri och lyser upp ett halvmörkt hörn i rabatten. Jag är inte så mycket för pyssel och besvär, men den blir jag nog tvungen att gräva upp och spara.

[attachment=24278:Rabatt_september.jpg]

Rabatten är lite gles eftersom den planterades i våras.

Annars hänger isopen fortfarande med och höstsolrosorna som nog har stått här i evigheters evigheter (de tittar upp under en presenning föregående ägare lade ut för att bli av med något, vi vet inte vad).

Rosorna blommar också om, liksom klematisen.

Krokodilen
CITAT (Gunilla T @ 16-09-2008, 14:39) *
Höstgentianian är väl en av de vackraste blommor man kan ha i trädgården på hösten - så intensivt blå och tål även någon minusgrad.

Har inte planterat den än, den står i krukan ute (precis som den gjorde på Plantagen). Men fattar inte vad som hänt, den var utslagen när jag köpte den, men blommorna slöt sig på kvällen och har inte öppnat sig sen dess.

Jo den ska planteras i rododendronjord har vi tänkt. Men det vill maken göra, när han blivit frisk från sin ruggiga förkylning.
Ciczi
Hos mig blommar solrosorna, dahliorna, malvor, ringblommor, tagetes, antilopöga, strandkrassing (luktar gott med), petunior, lobelior, nejlikor, kärleksörten, bland annat.

mvh Ciczi
Krolliljan
Här blommar strålrudbeckiorna, höstrudbeckian, höstögan, den perenna solrosen 'Lemon Queen', drakmyntan,höstastrarna och vildkaprifolen.

höstrudbeckia

skogstroll
jag har också satsat på rudbeckior, solbrud, anisört mm... blommar aldrig så mycket som på hösten smile.gif Har snarare för lite på våren...

[attachment=24713:Picture_049.jpg]

[attachment=24714:Picture_007.jpg]

Bassam
Jag besökte trädgårdshus som lägger i SKARPNÄK området I STOCKHOLM, han är duktig för att han dela ut sina blommor till (några som blomma på våren andra före sommar tredje på sommar fjärde sensommar femte på hösten), bara kan man åka där och välja, eller ringa till honom på telefonen.
OBS: jag märkta att han bjuda KÄLEKSORTER som blomma på hösten, finns flera också,
H: Bassam
Krokodilen
CITAT (Gunilla T @ 16-09-2008, 14:39) *

Ja det kan du lita på, den fick rhododendronjord (vi har surjord hela tomten för övrigt). Den står och är så vackert blå och belönar extra med utslagna blommor när solen skiner.

Även höstastern jag satte i en kruka på terassen ger färg.
Gunilla T
[attachment=24862:DSCN05800001.JPG]

En bild på en av mina höstgentianior!
Krokodilen
CITAT (Gunilla T @ 28-09-2008, 15:04) *
En bild på en av mina höstgentianior!

Å så vacker! Våra har mörkare blå blommor. Hur stora blir plantorna?
Gunilla T
Dethär är en ljusblå variant, jag har några som är mörkare blå också - det finns även vita sorter.

De blir inte så stora, har ett krypande växtsätt men brer ut sig lite grann om de trivs.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon