Full version: Varför dör Träden?
Spikklubba
I min nya trädgård så finns det en trädallé som enligt grannarna planterades för 4-5år sedan, nu ser det ut som om träden håller på att dö, och några är redan stendöda, trots att dom verkar vara planterade enligt konstens alla regler med stöd och allting.
Jag undrar nu först och främst vad det är för sorts träd, och sedan om det finns något att göra åt de träd som har lite liv kvar i sej? Eller måste man såga ner alla träden? Kan man plantera andra träd på samma plats, eller kommer även dessa att dö?

Bild på halvdött träd, samt rotskott med blad:

[attachment=24126:ODLA_NU_..._480x640.jpg] [attachment=24128:ODLA_NU_..._480x640.jpg]
Åsa, mälardalen zon 2
Bladen tycker jag ser ut som oxel. Och det som brukar ta död på såna där alle träd är att man inte vattnat nu och då) för att plantorna ska etablera sig + det ska vara öppen jord runt träd som etablerar sig, inte gräs.

Jag är tveksam till om det blir något snyggt ifall det bara är skotten längst ner som lever de kan ju vara från någon grundstam + då måste någon fixa till stam och dyl från dessa skott nerifrån stammen.
Cilla
Det går inte av bilderna att säga säkert varför dessa träd dör, men efter konstens alla regler kan de inte ha varit planterade. Utöver Åsas förklaringar kan det också vara att växtbäddarna aldrig varit tillräckligt vida, att rötterna inte varit tillräckligt utvecklade eller i rotsnurr, och många andra orsaker. Oxel är ett härdigt träd men känt för att vara kitsligt att etablera. Bra växtbäddar, bra rötter och bra bevattning och dränering är helt nödvändiga för att träden ska kunna etableras, oavsett hur fina stöden sedan ser ut.

Det går inte helt säkert att se om det finns liv i träden som gör det värt att förbättra förhållandena i marken, och liksom Åsa tror jag inte på stam- och rotskotten. Plantorna har fått en så dålig start och det krävs mer arbetstid att jordförbättra med träden stående än att plantera nytt, och även efter en bra och arbetsam jordförbättring riskerar man att inte lyckas. Det ser ut att vara bättre att plantera nytt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon