carolalarsson
Hejsan,

Har ett för året nyplanterat plommonträd. Försökte plantera enligt konstens alla regler rolleyes.gif Stor grop, bra jord, mycket vatten, soligt läge. Trots detta har trädet inte vuxit i någon större utsträckning. Bladen har fått rostliknande prickar/fält. Har nu upptäckt små larver/djur? ca 5mm svarta ser kladdiga ut (för tankarna till iglar).

Vad är detta? Kan jag flytta på trädet eller skall jag avvakta och se vad som händer? Skall jag använda såpa på bladen eller?

Hjälp!

Tack på förhand!

Carola
Åsa, mälardalen zon 2
Du behöver inte göra någonting, mot skadedjur hjälper det inte att flytta trädet och trädet ska ändå tappa sina blad snart så att bladen ser risiga ut gör ingenting. Skadegörare brukar variera från år till år vissa år finns det massor andra år ingenting, träd brukar klara angrepp. Är det ett litet träd kan man bekämpa skadegörare tidigt på säsongen så att trädet har majoriteten av sina blad under sommaren ex. genom att klämma sönder skadegörarna.

Till våren se bara till så det är öppen jord runt trädet (ev. blanda ner några spadtag kompostjord el dyl) och börja ge rejäla rotblötor från tidg vår så lär det komma igång och växa till nästa år.
Bassam
Växter haft rödspinn ohyra, de gömmer sig och över vinter sig på skadad bladen, så det är bra att samla alla bladen och skadad delar och bränna de.
H:Bassam

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon