mollys_matte
har en liten pion här vid vårt hus, eller snarare tre, varav två är fina buskar och den tredje bara max 20 cm hög och väldigt ynklig!
Vad ska jag göra med den? Kan man gödsla den på nåt vis, eller behöver den flyttas?
Tanten som hade huset före oss sa att jag skulle gräva bort och slänga den, men jag tycker det känns knasigt!
Vill så gärna rädda den stackaren!

Sen ska jag få ta en bit av en släktings pion, hur ska jag tänka då?!
Hur stor bit ska jag ta och hur behandlar jag den sen?
Bassam
ATT ta bit:

Du ska gräva försiktig upp den avskurna delen, ha kanelburkar med dig ,pudra bada delarna snittytor,
Och ge gamla plantan litet fräsch jord, och ta din rotbit och plantera i kruka som behålla torv bladad med sand , sen sätta kruka inne i markem, glömma inte att täcka kruka med höstlöv eller annan för att skydda växt från frost och vårsol.

Flytta pion: Pioner flyttas lämpligast när bladen vissnat ner på hösten. Du kan göra nu på grun att lämpigaste tid för att flytta pion hösten, det är enda problem att de ska inte blomma nästa våren.
H:BASSAM
renate
Du fick ja redan svar hur du ska göra,om du flyttar pionen ser till att får så stor rotklump som möjligt med dig,sätt den i ny fräsch jord gärna lite benmjöl inblandat men ingen gödning.Sätt inte för djup då blommar den inte.
Sussie F-Flower
CITAT (renate @ 14-09-2008, 21:38) *
Du fick ja redan svar hur du ska göra,om du flyttar pionen ser till att får så stor rotklump som möjligt med dig,sätt den i ny fräsch jord gärna lite benmjöl inblandat men ingen gödning.Sätt inte för djup då blommar den inte.

Hej!
Jag har en följdfråga: Vad gör egentligen benmjöl för nytta? confused.gif
Förlåt om frågan låter dum men jag vill bara veta vad som händer i växten när den får benmjöl?
Bassam
benmjöl? De är bra för att rötter blir stark också för att bjonen ska ge bra blommor.
H:Bassam
Thé
Benmjöl är ett långtidsverkande gödningsmedel som räcker länge. Det är inte samma krut i det som mer explosiva gödningmedel i stil med hönsgödsel. Benmjöl kan man kasta ner i planteringsgropen, så kommer det växten till godo under lång tid. Jag läste om någon som gödslade med benmjöl på hösten och ko- och hönsgödsel på våren, de var mycket nöjda med resultatet. Har dock inte provat själv, men funderar på att göra det. De påstod att det innehöll fosfor som stärker växternas rötter. Tror jag.

EDIT: Ser nu att det stämmer med vad Bassam skriver.
ingrids
Om jag har förstått en del andra trådar rätt är också benmjöl den bästa gödseln för höstplantering, eftersom den inte kickar igång växten nu när det är dags att vila men finns att ta av för den när den börjar växa till våren.
Bassam
-- benmjöl blodmjöl och kogödsel och hönsgödsel Hästgödsel är långtidsverkande, så vi tycker att lägga dem på hösten för att de bli färdiga växter mat under våren, men det är enda skilnad mellan dem:

1 benmjöl blodmjöl hästgödsel har PK mera än kväv så de är bättre för rot och stam och blommor och gör växter starkare mot insekter och sjukdom virus ock bakterie.
2 kogödsel hönsgödsel och fågelgödsel har mera KVÄVE N än PK , det betyder att de är bättre för grönskar,
H:Bassam
CillaM
Gräv upp, plantera i en grund grop, lite benmjöl och sedan täck försiktigt. Pioner vill ligga grunt. Det tar några år innan blomning kommer, det måste man räkna med. Det är inte så svårt med pioner som många gör gällande. Lycka till smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon