Full version: kiwi
pikelocator
Hej på er!
Köpte i somras en kiwiplanta som jag ställde i växthuset där den trivs jättebra. Frågan är om eller hur mycket jag ska klippa ner den?
Idag är den ca 2 meter hög.
En annan fråga är mitt apelsinträd. Klarar det övervintra i växthuset utan någon värme?
Åsa, mälardalen zon 2
Kiwi behöver du inte klippa, man kan dock frisera till den under JAS ifall den skulle bli för stor för växtplatsen (kiwi är blödare). Kiwi blir ofta mycket mer än 2m.

Apelsinträdet lär inte klara sig utan uppvärmning det ska vara medelhavsvinter åtminstone runt +8-10C och ljust, det får inte vara nedåt noll någon längre tid och absolut inga minusgrader.
Alexander-VG-zon3
CITAT (pikelocator @ 14-09-2008, 11:53) *
En annan fråga är mitt apelsinträd. Klarar det övervintra i växthuset utan någon värme?

apelsinträd tål frost ca neråt -3c -6c . men frukter och blommor tål inte det . du kan övervintra det i en temp på +1c +10c . går det över +10c behöver den extra ljus på vintern .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon