Full version: vinröd dröm...
Maja N
Jag var på trädgårdsutställningen på Gunnebo slott och såg där världens snyggaste vinröda växt!! Den stod i avdelningen för sommarblommorna-bortanför gaveln till cafèt. Den var ca 40 cm hög med vinröda blomstänglar (som påminner om rävsvansblomman fast de inte hängde utan stod rakt upp och inte heller satt i klasar) Har någon en gissning om vad det kan vara?
Hur som hellst blev jag kär i den där djupt vinröda färgen och jag undrar om ni odlare har några bra förslag på någon fin perenn i i den färgen-härdig i zon 4?
blomkronan
Hej har aldrig varit Gunnebo slott, jag tror inte så många har varit där heller... du ska ha tur om någon kan svara blush.gif . Mitt råd är att du ringer dit och frågar, du behöver inte känna att det är pinsamt, du ska bara veta vilka frågor jag får via telefon varje dag på mitt jobb. Dom Gunnebo slott skulle nog bara bli glada över att du gillade deras växt och vill veta mera. Om du ringer och får reda på det får du gärna återkomma till tråden och berätta jag blev nyfiken på vad du har hittat. Vinrött är en fin färg yes.gif
Lycka till //Mari
Red Top
En liten gissning: kan det vara en astilbe? g.gif
Finns i många fina färger, bl a vinrött.
Du kan väl ggola och se om det är den.=)
Irene_L
Kan det vara en Toppamarant du såg på Gunnebo slott?
http://www.alltomtradgard.se/tradgardslist...-hypochondrias/
Maja N
Jaaa!! Tack!! det ser ut som en sån! HAr letat i alla böcker jag har men har inte hittat den. Tack!
Ni får järna tipsa om andra fina vinröda blommor ändå.....smile.gif
ingrids
Kan du tänka dig vinröda blad också eller ska det bara vara blommor?
Det finns t.ex. ett lejongap som heter Black Prince där både blad och blommor är vinröda och smällspirean Physocarpus opulifolius 'Summer wine' med vinröda blad (som jag inte vet blomfärgen på).
Maja N
Bladen får järna utmärka sig och vara deckorativa oxo, järna vara stora Blodormroten var fin!
Bengt i Särö
Hej Maja N.
Jag har inte varit på Gunnebo slott,men jag kan tänka mig att det var en Lobelia "FAN SCARLET" den behagar
alla blomsterälskare,den är inte så vanlig i handel den är inte vinter-härdig utan behöver täckning på vinten.
Den vill ha fuktig jord.Slå namnet på Googles så får du se.
Hälsningar
Bengt i Särö
Maja N
Hm .. Nej Toppamaranten var mer lik. Den har precis sådana blommor som den blomma jag såg på Gunnebo, bladen kommer jag inte riktigt ihåg. Men lobelian du visade var väldigt färgstark och skulle nog liva upp vilken trädgård som hellst!! tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon