Full version: Vad kan detta vara?
stinafia
Hej! Jag vänder mej åter till er, då jag fick så många bra svar förra gången jag frågade.
Jag köpte pelargoner i somras och fick med en liten sak, som nu blivit stor! Den är ca 1 - 1,5 meter hög
Vad kan detta vara? Blommorna har just sprungit ut.[attachment=24173:IMG_3047.JPG]
Margith
Det ser ut som om du fått med en Blå Ballongblomma.
Grattis smile.gif
Irene_L
Japp..visst är det en Ballongblomma. En ettårig sommarblomma som lätt självsår sig. Jag strödde ut olika blomfrön på ett ställe i min trädgård och ballongblomman var den som grodde bäst och tog över helt:

[attachment=24181:ballongblommor.JPG]
En hel skog blev det giggle.gif
Alexander-VG-zon3
spara fröna och så om dom till våren igen ,, en underbar blomma !!

CITAT (Irene_L @ 14-09-2008, 18:03) *
Japp..visst är det en Ballongblomma. En ettårig sommarblomma som lätt självsår sig. Jag strödde ut olika blomfrön på ett ställe i min trädgård och ballongblomman var den som grodde bäst och tog över helt:

[attachment=24181:ballongblommor.JPG]
En hel skog blev det giggle.gif

jätte vackert !! det var så jag fick mina ,, rätt som det var efter vintern hade jag en ballongblomma utan att själv ha sått det .

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_28...22336288.jpg?90

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_28...22336365.jpg?90
stinafia
Tusen tack!
Det är verkligen fantastiskt hur kunniga och snabba ni är på att svara!
Hur tar man frön av en ballongblomma, undrar en nybörjare då...
Christin
Irene_L
Där blomman har suttit blir det sen såna här frökapsar:
[attachment=24273:ballongblommefrön.JPG]
Först är dom gröna men vänta tills de blir så här bruna. Då är fröna mogna inne i den runda "bollen"
Lycka till! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon