CITAT (Azur @ 16-09-2008, 01:41)

Har ni möjligen trådlös mus?
1) ... och bor i flerfamiljshus eller ett hus med mer än en dator?
Räckvidden för radiosignalen från en del trådlösa möss är i storleksordningen tiotals meter, och går genom betongväggar. Dvs din mus kan bli störd av att grannen använder en likadan trådlös mus.
2) ... och har inte bytt batteri i musen på ett tag?
När batteriet i musen börjar ge upp så kan muspekaren börja röra sig slumpmässigt, pga att signalen från musen blir för svag.
Det där med att andra möss - eller annan elektronik för den delen - kan störa ut just min mus kan jag förstå. Vi har tre datorer hemma med varsin trådlös mus. Eller rättare, numera en eller två. Maken tappade humöret över musen till laptopen så han kör med den där plattan i stället. Själv höll jag på att göra sönder inredningen hemma av att musen levde sitt eget liv. Jag har bytt till mus med tråd nu. Men det hindrar inte att pekaren sticker iväg ibland!
Här på jobbet har jag en gammal rullmus som sitter i en MouseTrapper. Man rör alltså inte musen själv utan det är en gummipinne som gör jobbet (minskar risken för sk musarm). Även här sticker pekaren iväg över skärmen då och då. Särskilt om den är "idle", dvs att jag inte använder den på en stund.
Mystiskt är vad det är och jag är rädd att inte heller jag kan svara på Lilla Birkas fråga.
CITAT (Gossen Ruda @ 16-09-2008, 10:16)

Ibland kan lasermusar sticka iväg om underlaget är för mönstrat. Jag hade min på en musmatta men det funkade inte, skrivbordet var bättre.
Det där har du nog rätt i! Det har blivit bättre de gånger jag torkat av musmattan från diverse smulor
Å andra sidan, som jag skriver ovan så sticker pilen till rullmusen iväg också. Och där finns ingen musmatta.