Lilla Birka
Min muspekare får plötsligt för sig att sticka iväg över hela fältet, ibland rör den sig trots att jag inte håller handen på musen. Någon som vet vad detta kan bero på?
Sussie F-Flower
Hahaha, precis så gör min med!!! Utan att jag har handen på....

Min son ville att vi skulle ha en lasermus iställetför en vanlig och det är lasermusen som inte vill vara stilla. Den rör sig inte jämt utan bara ibland. Lite jobbigt när man ska peka och klicka på något speciellt. Man får liksom jaga runt runt i fönstret!!!! naughty.gif rotfl.gif
Har inte den blekaste aning om vad det beror på.

Har du också en lasermus? Tänkte om det kanske är mera vanligt att det händer så med dom...?
Krakan
Hej!

Gäller XP
Det finns en inställning för mus i kontrollpanelen. Under pekaralternativ finns en ruta för: Flytta muspekaren automatiskt, Flytta muspekaren till standardknappen i dialogrutorna

Citat: Anger att markören refererar till markerad knapp (t ex OK eller Utför) i dialogrutor.
I vissa program kan Flytta till, orsaka att pekaren automatiskt flyttas till mitten av dialogrutan i stället för till standardknappen.

Det finns också en inställning på samma ställe som gör att att man kan hitta muspekaren med CTRL-tangenten.
Kan ju vara bra när man tappat bort den smile.gif

(Om det är installerat någon programvara för mus så kan ju inställningen finnas där också)
Sussie F-Flower
CITAT (Krakan @ 14-09-2008, 21:07) *
Hej!

Gäller XP
Det finns en inställning för mus i kontrollpanelen. Under pekaralternativ finns en ruta för: Flytta muspekaren automatiskt, Flytta muspekaren till standardknappen i dialogrutorna

Citat: Anger att markören refererar till markerad knapp (t ex OK eller Utför) i dialogrutor.
I vissa program kan Flytta till, orsaka att pekaren automatiskt flyttas till mitten av dialogrutan i stället för till standardknappen.

Det finns också en inställning på samma ställe som gör att att man kan hitta muspekaren med CTRL-tangenten.
Kan ju vara bra när man tappat bort den smile.gif

(Om det är installerat någon programvara för mus så kan ju inställningen finnas där också)

Tack! Vad bra, jag ska visa det här inlägget för min son så får han fixa till....
Jag har XP och jag gjorde en uppdatering för bara ett par veckor sedan till nåt som jag inte minns vad det hette.... (spelar det någon roll för inställningarna som du rekommenderar?)

mvh.
Lilla Birka
Jag provade men det hjälpte tyvärr inte....
Netha
..
Sussie F-Flower
CITAT (Lilla Birka @ 14-09-2008, 21:55) *
Jag provade men det hjälpte tyvärr inte....

Näähää? Det var ju synd! Undrar vad det beror på då då?
(Idag är min pekare stilla, rör sig inte alls...)

Hoppas du får fler svar då, så du kommer tillrätta med problemet för visst är det irriterande när det händer...?
KURT
Du har naturligtvis hittat en vattenåder i skrivbordet, därför får plötsligt pekaren "eget liv".
Aqvakul
CITAT (KURT @ 15-09-2008, 07:19) *
Du har naturligtvis hittat en vattenåder i skrivbordet, därför får plötsligt pekaren "eget liv".

rotfl.gif
Lilla Birka
CITAT (KURT @ 15-09-2008, 07:19) *

Den som inte har ett vettigt svar på en fråga kan hellre hålla tyst! Det är inte kul, jag vill verkligen veta om jag kan göra något åt problemet! nono.gif
Vad är det här för tramsforum, det finns särskilda trådar för trams, håll er där!
Anki på Öland
Min kan också göra så ibland, då beror det på att det fastnat hårstån i det lilla hålet där laserljuset sitter (och innan dess inne under kulan när jag hade en sån mus)
Anki
Azur
Har ni möjligen trådlös mus?

1) ... och bor i flerfamiljshus eller ett hus med mer än en dator?

Räckvidden för radiosignalen från en del trådlösa möss är i storleksordningen tiotals meter, och går genom betongväggar. Dvs din mus kan bli störd av att grannen använder en likadan trådlös mus.

2) ... och har inte bytt batteri i musen på ett tag?

När batteriet i musen börjar ge upp så kan muspekaren börja röra sig slumpmässigt, pga att signalen från musen blir för svag.
Gossen Ruda
Ibland kan lasermusar sticka iväg om underlaget är för mönstrat. Jag hade min på en musmatta men det funkade inte, skrivbordet var bättre.
Bee
CITAT (Azur @ 16-09-2008, 01:41) *

Räckvidden för radiosignalen från en del trådlösa möss är i storleksordningen tiotals meter, och går genom betongväggar. Dvs din mus kan bli störd av att grannen använder en likadan trådlös mus.

När batteriet i musen börjar ge upp så kan muspekaren börja röra sig slumpmässigt, pga att signalen från musen blir för svag.

Det där med att andra möss - eller annan elektronik för den delen - kan störa ut just min mus kan jag förstå. Vi har tre datorer hemma med varsin trådlös mus. Eller rättare, numera en eller två. Maken tappade humöret över musen till laptopen så han kör med den där plattan i stället. Själv höll jag på att göra sönder inredningen hemma av att musen levde sitt eget liv. Jag har bytt till mus med tråd nu. Men det hindrar inte att pekaren sticker iväg ibland!

Här på jobbet har jag en gammal rullmus som sitter i en MouseTrapper. Man rör alltså inte musen själv utan det är en gummipinne som gör jobbet (minskar risken för sk musarm). Även här sticker pekaren iväg över skärmen då och då. Särskilt om den är "idle", dvs att jag inte använder den på en stund.

Mystiskt är vad det är och jag är rädd att inte heller jag kan svara på Lilla Birkas fråga.

CITAT (Gossen Ruda @ 16-09-2008, 10:16) *
Ibland kan lasermusar sticka iväg om underlaget är för mönstrat. Jag hade min på en musmatta men det funkade inte, skrivbordet var bättre.

Det där har du nog rätt i! Det har blivit bättre de gånger jag torkat av musmattan från diverse smulor cool.gif
Å andra sidan, som jag skriver ovan så sticker pilen till rullmusen iväg också. Och där finns ingen musmatta.
Lilla Birka
CITAT (Azur @ 16-09-2008, 01:41) *

Svaret på samtliga frågor är nej!

CITAT (Gossen Ruda @ 16-09-2008, 10:16) *

Stor kram! smiley_small_hug.gif kompiskram.gif tummenupp.gif thanks.gif blomma.gif bravo.gif yahoo.gif
Så enkelt kan det vara! Jag bytte tillbaka till den andra musmattan och blåste lite på lasern och si! Det verkar funka!
pROSa
Har du fått ordning på problemet än?
Om inte tror jag att du har två mus-drivrutiner!

Om du inte vet hur du kollar det gör som följer:
Högerklicka på Den här datorn
Välj Egenskaper
Väl fliken Maskinvara > Enhetshanteraren
Kolla under Mus/Mice om det ligger 2 "filer" där.
Om det gör det så ta bort den som inte är aktuell för dig

...det borde ordna till det hela!
Casandra
Hej
Kolla om bateriet verkligen är fölladdat.Mät gärna spänningen.
Mvh Casandra
Micke E
CITAT (Lilla Birka @ 14-09-2008, 20:14) *
Min muspekare får plötsligt för sig att sticka iväg över hela fältet, ibland rör den sig trots att jag inte håller handen på musen. Någon som vet vad detta kan bero på?

Som "Gossen Ruda" skriver!
Byt musmatta!!!!
Har haft samma problem med möss med diod istf kula i!
Olika dioder har olika våglängder och reflekterar olika på olika underlag!
Den musmattan jag har nu fungerade inte alls på en annan mus!!
Och denna mus fick jag ta en mörk matta till.
Testa med att ha olik färgat papper som matta sedan ser du vilken färg som fungerar bäst!
Har i många år använt ett vanligt sittunderlag, billigare (fås ofta gratis som reklam!!!)
Men den lämpade sig inte för den nya musen sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon