thomas1519
14-09-2008, 19:24
Hej!
Fått tips av bekanta att ni är duktiga,
Om ni har tid så skulle jag bli så glad av ett utlåtande vad Ni anser är korrekt.
Bifogar några bilder på en inköpt färdig häckplanta "avenbok".
Avenbok har jag förstått skall absolut inte toppklippas tills man är nöjd med den längd man vill ha, jag som amatör anser att dessa är just topp beskurna från den plantskola jag har köpt dessa av.
1: Hur ser det ut på bilderna är dom topp beskurna ?
2: Kommer den växa på längden ändå ? vi vill ha dessa 3 meter och är ca 175 vid leveransen i sommras.
Bifogar bilderna:
Exempel bild 21 ser ju ut att ej vara toppbeskuren och det är ett fåtal av plantorna som ser så ut men i 90% är plantorna beskurna i som på bilderna 15,16,17.
Vi har köpt plantor för cA 30 000:- och ville just ha en ganska hög höjd från början men topphöjden skall vara 3 meter.
Vad är ert råd ?
Mycket tacksam för ett proffesionellt svar i denna fråga.
Plantan på bild 1 ser ut att var inklippt på toppen.Bild 2 är väldigt suddigt men även där ser det ut atta vara inklippt.Bild tre ser man inte så mycket.Mitt råd är att kontakta planskolan där du köpte plantorna om det är brukligt att klipper toppen på genomgående stammar på häckplantor.Det låter lite konstigt,som du alledes riktigt säger klipper man av toppen i önskat höjd.
Aqvakul
14-09-2008, 20:59
Instämmer med Renate!
thomas1519
14-09-2008, 21:28
Tack för era svar, hoppas på fler svar av kunniga på området.
Ex; vad händer med själva plantan när man topp beskuret den ?
mvh
Thomas
hottuna
15-09-2008, 07:17
hejsan,
Är också nybliven "avenboksbrukare" köpte också 175-200cm plantor tidigare i år. Dina bilder visar helt klart toppklippta plantor. Så såg inte våra ut förrän sekatören kommit fram.
Hur du nu ska få dem till 3m höjd vet jag inte. Jag hade reklamerat dem först där du köpt dem för att få kompensation. Det ska visst gå att binda upp sidogrenar så att dessa blir en ny toppgren. Hur det kommer att se ut och om det bara är en nödlösning på någon enstaka planta vet vet jag inte.
Lycka till
/ Rikard
Solstorm
15-09-2008, 08:50
Jag hade småbarn i trädgården när min avenbokshäck var nyplanterad. De bröt av några toppar för mig. De sköt upp två nya toppar istället för den avbrutna. De behövde inte bindas upp utan de växte så själv. När häcken vuxit ett tag så syns det inte längre. Absolut inget som man lägger märke till här hos mig.
Madeleine1
15-09-2008, 12:26
Avenbok ska inte klippas förrän de nått rätt höjd. Men... jag "ärvde" ett gäng plantor som var kapade på 1.20 m, tog ett av de översta längsta skotten (grenarna) och ledde upp med hjälp av en bambustav för att de skulle växa rakt upp. Nu har jag en häck som är tre meter hög och för att se att den kapats tidigare måste man in och rota ordentligt.
Men om det nu är så att dessa var kapade när du köpte dem tycker jag definitivt att du ska gå tillbaka och klaga. Jag har aldrig varit med om en plantskola som kapat avenbok. Låter makalöst okunnigt...
Aqvakul
15-09-2008, 14:22
Visst går det att greja, men kräver en del extra ansträngning. Jag skulle kräva ett rejält avdrag på priset.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.