|
Full version: Svarta Änkan!
DragonLady
14-09-2008, 19:34
Vad tror ni om detta.. är det någon som sett till dem Svarta änkan etablerad i Sverige
Den fruktade giftspindeln svarta änkan har etablerat sig i Sverige, uppger Naturhistoriska riksmuseet. Dit har drygt 10 spindlar skickats - bara i år. Svarta änkans gift är ett av de starkaste kända gifterna. - I år har jag fått runt 10 svarta änkor skickade till mig, men jag får ju bara reda på en mycket liten del av dem som upptäcks. Och många av dem som kommer in via transporter upptäcks aldrig, säger intendent Bert Gustavsson på Naturhistoriska riksmuseet, till TT.Enligt Gustavsson är det inte en fråga om, eller när, svarta änkan kommer att etablera sig i Sverige, den är redan här. - Ett exempel är en kille i Värmland som importerat en bil från USA. Bilen stod i ett garage i tre år. När han skulle flytta på bilen kröp det fram spindlar. De hade alltså under tre år förökat sig.Enligt Bert Gustavsson klarar arten det svenska klimatet bra. Den är vanlig i inlandet i Kanada och norra USA, där klimatet är kallare på vintern och varmare på sommaren. - Dessutom är Svarta änkan ett rovdjur och behöver ingen specifik växt för att överleva.TT: Är den svarta änkan här för att stanna? - Ja, det tror jag.På giftinformationscentralen händer det att man får samtal från personer som har blivit stuckna av en svart änka. - Vårt råd är då att man ska ta det lugnt, så att giftet inte sprids, och sedan ta sig till sjukhus, säger Anna Landgren, läkare på Giftinformationscentralen.TT: Hur farligt är giftet? - Det finns personer som har dött av den svarta änkan runt om i världen, men det beror på hur mycket gift du får i dig och var den biter. I 80 procent av fallen får man bara milda symptom i form av svettningar och smärta.I Sverige finns inga lager med motgift mot Svarta änkan. Symptom som uppkommer, som muskelspasmer eller blodryckspåverkan, behandlas för sig. Många exotiska djur slinker med vid import av livsmedel, eftersom det inte kan behandlas med gas eller kyla. Och ekotrenden gör att alltmer obesprutad mat importeras. - Det finns en risk för att det här kommer att öka. Vi ser en liten, försiktig trend, säger Bert Gustavsson.
blomkronan
14-09-2008, 19:41
Usch dom tycker jag inte om, jag har inte spindelfobi, men djur som dyker upp i vårat land som har gift gillar jag inte. Har du set någon DragonLady??
Jag har läst det tidigare. Är inte det minsta förvånad. Hittade själv en i en förpackning. Det blev ett otroligt surr. Detta är tre år sedan. Och på den tiden (3 år) har ju inte importen minskat. Det största problemet är att tullen inte kan/får göra ngt. åt detta problem.
DragonLady
14-09-2008, 20:09
CITAT (blomkronan @ 14-09-2008, 20:41)  Usch dom tycker jag inte om, jag har inte spindelfobi, men djur som dyker upp i vårat land som har gift gillar jag inte. Har du set någon DragonLady?? Araknofobia.... japp det har jag... Nej den dagen jag ser en Svarta Änka då tror jag att jag får hjärtstillestånd.. Vi har ju en del containrar som kommer in på daglig basis från bl.a brasilien o så och jag skulle inte ta mig en titt i dem om man så slog ihjäl mig  CITAT (eden @ 14-09-2008, 20:44)  Jag har läst det tidigare. Är inte det minsta förvånad. Hittade själv en i en förpackning. Det blev ett otroligt surr. Detta är tre år sedan. Och på den tiden (3 år) har ju inte importen minskat. Det största problemet är att tullen inte kan/får göra ngt. åt detta problem. Det hade ju blivit det sista paketet jag öppnat...
Aqvakul
14-09-2008, 20:16
Klart obehagligt - fast giftormar är värre...
När dottern var i Australien som au pair ett år så var hon tvungen att kontrollera sandlådan och lekstugan efter "red backs" innan barnen fick leka där, nu när jag googlade på svarta änkan så inser jag att det är samma spindel. Hon visste var red backen hade sitt bo (bakom hennes badrumsspegel) så hon hittade aldrig några där barnen skulle leka. Däremot skrek hon nästan halsen av sig för att det satt en decimeterstor "hunterspider" i taket ovanför hennes säng, värdfolket försökte få henne att förstå att den var ofarlig för henne och höll andra insekter borta, men det örat lyssnade hon inte på. Värdfolket fick avhysa hennes inneboende spindel och som ett brev på posten fick hon myrinvasion m.m.
DragonLady
14-09-2008, 21:36
Nja.. där kan ju inte jag hålla med men alla har vi ju våra olika akilleshälar Ormar är ju lite lättare att se än en liten spindel som kan krypa in varsom helst.. brr
Äckligt att läsa att de klarar vårat klimat ,Hur ska man se att det är en änka gemfört med andla små sindlar som ser lika ut???? huuuuva ,brrr
CITAT (storm @ 14-09-2008, 23:12)  Äckligt att läsa att de klarar vårat klimat ,Hur ska man se att det är en änka gemfört med andla små sindlar som ser lika ut???? huuuuva ,brrr Kan vara lite svårt. eftersom hane o hona är olika stora. Dessutom, om inte hanen är mkt. försiktig, blir hon den sista han såg
DragonLady
15-09-2008, 00:13
 INTRODUCTION. These spiders get their common name from the popular belief that the female eats the male after mating, a phenomenon which rarely happens in nature. The genus Latrodectus is worldwide in distribution, with 5 species occurring in the United States. Recognition of the genus is sufficient for PCO purposes.
RECOGNITION. Adult female body length about 1/2in (12-13 mm) including an almost spherical abdomen about 1/4-3/8in (7.2-9.6 mm) in diameter, with overall length including legs of about 1 1/2-1 3/8in (38-43 mm); males about half female size. Typically black, abdomen on ventral or underneath side with 2 reddish triangular markings usually joined to form a reddish hourglass-shaped marking but sometimes separated (split-hourglass); usually with red markings above spinnerets. Females usually black (occasionally brownish black; red widow of Florida with cephalothorax and legs usually bright orange, sometimes yellow or brick red). Males usually with color pattern on dorsal or upper surface, pattern variable but typically consists of a median row of red spots with white lines or bars radiating out to sides. With 8 simple eyes. Young spiders primarily orange and white but acquire more and more black as they mature, with markings very similar to those of males. With 1 or 2 reddish markings on underneath side ofHABITS. Initially, the second instar spiderlings remain near the sac but within a few days they climb to a high point within suitable air currents, spin silk threads and float out on the breeze like kites. This ballooning provides for general dispersal of the species.
Outside, black widows commonly live among and under stones and pieces of wood, in hollow stumps and trees, in rodent burrows, and less often in low tree branches or shrubbery. Favorite places are dry man-made structures including barns, outhouses, henhouses, sheds, meter boxes, brick veneer, barrels, and woodpiles.
Indoors, they are typically found in seldom-used parts of garages and basements and in crawl spaces where their webs are usually about 1 foot (30 cm) in diameter.

As the spider moved around in it's web, I saw the characteristic red, hourglass shape on the underside of it's abdomen that identified it as a venomous, female Black Widow Spider. This spider was not yet fully mature, so she still had some of her juvenile striping.

CITAT (eden @ 14-09-2008, 23:46)  Kan vara lite svårt. eftersom hane o hona är olika stora. Dessutom, om inte hanen är mkt. försiktig, blir hon den sista han såg   japp... därav namnet
Gossen Ruda
15-09-2008, 07:56
Om jag kommer ihåg rätt så klarar sig INTE spindeln utomhus i vårt klimat, i fallet med den importerade bilen hade denna stått inomhus.
Nostalgia
15-09-2008, 08:36
CITAT (Gossen Ruda @ 15-09-2008, 08:56)  Om jag kommer ihåg rätt så klarar sig INTE spindeln utomhus i vårt klimat, i fallet med den importerade bilen hade denna stått inomhus. Så risken att hitta en Svarta Änkan (ja iallafall levande) ute i naturen är minimal då ? Blir lite fundersam eftersom jag har en liten son som tycker om att fånga in småkryp och studera dom och speciellt spindlar är han facinerad av och lyckas hitta en massa olika. Det ju faktiskt otroligt vad många olika det finns, har inte tänkt på det så mycket tidigare innan, men nu är ju köket oftas fullt med en massa burkar med småkryp som ska studeras och sedan släppas ut igen och det är tydligen mycket viktigt att dom släpps på samma ställe så dom hittar hem igen
Gossen Ruda
15-09-2008, 09:08
Jag får nog revidera mig där, den kan nog övervintra även här. Däremot är risken närmast obefintlig att man skall träffa på den i naturen om man inte har importerat något nyss från staterna.
Nostalgia
15-09-2008, 09:40
Ok, tack för svaret. När bekanta undrar om jag inte tycker det är läskigt med alla kryp som sonen släpar in så brukar jag svara, nej dom är ju inte giftiga och då får man ibland till svar : Oj, ja det tänkte jag inte på jag tänkte mest på att dom ser äckliga ut men jaa dom kanske kan vara giftiga också. Får väl lägga till nu då att vi inte har importerat något från staterna, så får dom något att fundera på
Solstorm
15-09-2008, 09:55
Jag känner flera människor som är sjukligt rädda för spindlar. Själv är jag lite stöddig eftersom inte jag är rädd för dem. Hm, börjar kanske bli dags att tänka om. De kanske inte är så vanliga runt om i naturen, men det var ju inte mördarsniglarna heller förr.
CITAT (Gossen Ruda @ 15-09-2008, 08:56)  Om jag kommer ihåg rätt så klarar sig INTE spindeln utomhus i vårt klimat, i fallet med den importerade bilen hade denna stått inomhus. Vilken tur att de inte om de inte överlever utomhus, då håller de sig ju kvar inne där man kan se dem Fast som jag hört det på radion så överlever de även utomhus då de kommer från samma sorts klimat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|