_Magnus_
Så har man då klippt sin nya gräsmatta för första gången efter utrullning yahoo.gif
Funderar bara på vad jag kan göra för bra med allt gräsklipp? Komposten är överfylld & än så länge har vi inte plats för en till. Men kan jag tex strö ut det i perennrabatten eller runt rosorna? Eller blir det för mycket näring för blommorna då med tanke på stundande vinter? Andra förslag? Eller ska jag bara låta det ligga så den nya gräsmattan får lite extra "gödsling"?
Lady Hamilton
Jag själv lägger alltid ett lager med gräsklipp runt mina växter som ett "mjukt vinter täcke" MEN det är inte bra om man har växter som är känsliga, har sork eller andra skadedjur eller ett fuktigt växtklimat. Jag har alltså inga sorkar eller känsliga växter och bor väldigt högt och torrt.

Så mitt förslag till dig är att du låter gräsklippet ligga kvar som gödning det kommer din nya gräsmatta att må bra av tummenupp.gif
KURT
Nu på hösten är det inte så bra att ge kväverikt gräsklipp till fleråriga växter som skall avmogna inför vintern. Skaffa en större kompost, om den redan är full så är den med all sannolikhet alltför liten. Man kan också gräva ner obegränsade mängder med gräsklipp och löv i eller på grönsaksland som skall användas nästa år.
Aqvakul
räfsa bort det från gräsmattan och gräv ner det på lämplig plats
Lotta22
Du kan lagra gräsklippet i svarta sopsäckar över vintern, så har du finfin gödsel till våren.

Gör så här:
Lägg klippet i ljustäta plastsäckar.
Tryck ut så mycket luft du kan och knyt till.
Ställ säckarna ute på en skuggig plats.
Klippet bör lagras minst två månader innan du använder det.
Innan du använder klippet bör säcken/säckarna stå öppnade och lufta några dagar.

Innehållet liknar ensilage, är brunt och doftar gödsel.
Näringsvärdet är mycket högt, det är miljövänligt och gratis.

000.gif Vill du läsa mer om odling med gräsklipp?
Klicka här!
ängsvädd
Kan man inte låta gräsklippet ligga kvar på gräsmattan - som gödning? Det gör min syster iaf - jag tror det funkar bra.

Edit: Själv klipper jag aldrig gräset - jag har vildäng biggrin.gif
renate
Jag klippte gräset med hanjagare igår och det blev en del gräsklipp,jippi jag räfsade upp allt och la i en jordsäck tillsammans med några grästorvar, den svarta sidan ska vara utåt.När jag tar motorklipparen blir det inget klipp,har multiklipp.
Aqvakul
CITAT (MimmiH @ 15-09-2008, 08:52) *
Kan man inte låta gräsklippet ligga kvar på gräsmattan - som gödning? Det gör min syster iaf - jag tror det funkar bra.

Edit: Själv klipper jag aldrig gräset - jag har vildäng biggrin.gif

Det är en bra idé att göra det undr försommaren och fram till mitten på juli. sen är risken att det blie för mkt kvävetillförsel och att det lägger sig som en våt massa över gräsmattan och i värsta fall skadar gräset.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon