Full version: MJÖD
netaave
Mjöd
ger ca 5 liter

2 citroner
8 dl (700 gr) farinsocker
1/2 dl torkad humle
5 l vatten
10 gr jäst
1 tsk socker och 8 russin/flaska

citron och isbitar till servering

Skala citronerna och skär dem i tunna skivor eller bitar.
Blanda dem med farinsockret och humlen i en stor skål.
Koka upp vattnet och häll det över, rör om.
Låt svalna.
Tillsätt jästen, utrörd med lite socker, och låt drycken stå övertäckt i rumstemperatur till nästa dag.
Sila och tappa upp på flaskor, lägg 1 tsk socker och russin i varje flaska.
Korka lätt med ex en bomullstuss.
Mjödet är färdigt efter 3-4 dagar.
Smaksätt med pressad saft av citron och lägg ev i några fräscha skivor av citron och isbitar vid serveringen.

OBS INGEN LÅNG HÅLLBARHET

Azur
Mjöd utan honung?
Hans i Värmland
Det där liknar mer citronsaft.
Mjöd är honung och vatten. Inget annat.
Det finns mjöd att köpa på systemet om man vill pröva smaken,(Gott)
Azur
CITAT (Hans i Värmland @ 16-09-2008, 17:53) *
Det där liknar mer citronsaft.
Det finns mjöd att köpa på systemet om man vill pröva smaken,(Gott)

Mja, det är väl kanske att vara väl renlärig, många blandar äpple i sin mjöd med gott resultat.

Några fina mjödrecept finns här:
http://bryggargillet.wikidot.com/recept:mjoed
http://www.runristare.se/vikingtips/mjod/mjod.html

Håller annars med om att systemets mjöd är god (men jag gillar allt som Visbybryggerier producerar!).
Grå
CITAT (Hans i Värmland @ 16-09-2008, 17:53) *

... honungsvatten..? Varför vill man köpa det på systemet?
Grå
kan inte släppa detta...

Mjöd enligt wikipedia

Så Mjöd består alltså enbart av vatten och honung, (fast med tillsatser av äpple, lingon, humle, malt m.m)?

Mamma gjorde alltid Sima när jag var liten som vi ungar fick dricka, kanske inte konstigt att man är som man är..? Tänk att det kan finnas lika många olika varianter av mjöd som det kan finnas av andra drycker...
Hans i Värmland
Mjöd är en gammal rusdryck från vikingatiden som var tillgänglig för de flesta. Består av honung och vatten som får jäsa i solen eller möjligen (hos vikingarna nära brasan). Man kunde också spara en skvätt att göra den nya brygden på.
Mjöd görs idag i stora mängder i Etiopien och dricks där av kreti och pleti. Man skall inte dricka för mycket av varan eftersom det påverkar balanssinnet.(Egen erfarenhet)
Alkoholhalten ligger ofta på 6-8 %
*Stintan*
CITAT (Grå @ 19-09-2008, 18:55) *

rotfl.gif
*Stintan*
Sima hade jag aldrig hört talas om trots att jag är som jag är giggle.gif
så jag var ju tvungen att googla lite och fann detta:

SIMA
4 l vatten
1/8 tsk jäst
250 g socker
1 citron (skal + saft)
socker (1 tsk/flaska)
250 g farinsocker russin (ca 5 st/flaska)
Koka upp vatten och sockret.
Blanda det kokta sockervattnet med citronskalen (ta bort det vita).
När blandningen svalnat en aning, häll i citronsaften (sila bort kärnorna).
När allt ca 37º C, blanda i 1/8 tsk jäst, rör om. Låt stå i rumstemperatur över natten.I varje flaska läggs några russin och 1 tsk socker, häll den silade blandingen i flaskor.Ställ i kylskåpet. När rusinen kommit upp till ytan, efter ca 4-5 dagar, kan du njuta avdenna porlande uppfriskande dryck! Billig och bra dryck att servera barnen på sommaren

Är det samma dryck du menar Grå? Undrar också om inte vuxna kan dricka det?

Beträffande Mjöd så finns det nog lika många varianter som det finns bryggare.
Grå
CITAT (*Stintan* @ 21-09-2008, 14:34) *
Är det samma dryck du menar Grå? Undrar också om inte vuxna kan dricka det?

Beträffande Mjöd så finns det nog lika många varianter som det finns bryggare.

Japp, det är det jag menar, men enligt Wikipediaskribenten så är sima och mjöd samma sak, så frågan är hur stor alkoholhalt det kan bli i siman med den sammansättningen?
Inte för att jag kommer ihåg att det varken skulle ha smakat eller doftat alkohol om det, smakade mer som söt champis men jag har aldrig brytt mig om att göra det själv och mamma tröttnade på att göra det eftersom vi ungar drack upp det snabbare än hon hann blanda ingredienserna.
Grå
CITAT (netaave @ 14-09-2008, 21:25) *
1/2 dl torkad humle

En annan sak som jag undrar är om det är flikarna på humlekottarna som menas? Jag har hängt in humle på torkning för jag skulle ha det till te (Jo, faktiskt, inget annat;)), men visst skulle det vara trevligt att göra mjöd till jul som inte bara består av gammalt honungsvatten som stått för länge?

(Teet som jag ska göra består förövrigt av torkad humle, citronmeliss och ljungblommor - receptet är plankat)
Gunilla T
Sima är det finska ordet för mjöd. I Finland gjordes alltid mjöd till 1 maj och receptet liknar det som Stintan presenterade - vi hade aldrig honung i mjöd.
Betty
CITAT (Gunilla T @ 21-09-2008, 18:03) *
Sima är det finska ordet för mjöd. I Finland gjordes alltid mjöd till 1 maj och receptet liknar det som Stintan presenterade - vi hade aldrig honung i mjöd.

yes.gif väcker barndomsminnen... Länk
Chamomille
CITAT (Grå @ 19-09-2008, 18:55) *

[attachment=24614:lmao.gif]
Gossen Ruda
För att byta samtalsämne lite, är det nån tänkt lite på honungen? Var fick vikingarna den ifrån? Höll man på med biodling eller fanns det vildbisamhällen man kunde plundra? Intressant ämne. En sak är dock helt klar, klimatet var mycket mildare då än nu så det här med global uppvärmning är inget nytt.
Grå
Skulle väl tro då att det var munkarna som mjödade runt, men att det låter ballare att säga att det var vikingar och de i sin tur drack det ur hornen på sina hjälmar som de inte hade.

Sima är gott iallafall och Moder Natur gör som hon vill, men det är inget skäl att inte vara rädd om henne.
Gunilla T
CITAT (Betty @ 22-09-2008, 10:22) *
yes.gif väcker barndomsminnen... Länk

Ja, visst gör det - på den tiden fanns ingen Coca cola, bara rödlemonad och sedan kom efterföljaren - grönlemonad!

Och visst var det gott - svårt att vänta tills det var klart ....urrrrk!
ingrids
Om man ska gå efter Röde Orm, vilket ju är himla tveksamt, plundrade man vildbibon på vikingatiden i Sverige. Å andra sidan verkar det ju logiskt att försöka om man väl upptäckt att honung är gott ... Tambin kom om inte förr med munkarna, och det är jag mer säker på, så även om det fanns innan dess så blev det enklare att komma över ingredienserna.
Sen är det väl så att om vikingar eller munkar haft socker att tillgå skulle de nog gjort mjöd på det också utan att blinka smile.gif
netaave
CITAT (Grå @ 21-09-2008, 14:46) *
En annan sak som jag undrar är om det är flikarna på humlekottarna som menas? Jag har hängt in humle på torkning för jag skulle ha det till te (Jo, faktiskt, inget annat;)), men visst skulle det vara trevligt att göra mjöd till jul som inte bara består av gammalt honungsvatten som stått för länge?

(Teet som jag ska göra består förövrigt av torkad humle, citronmeliss och ljungblommor - receptet är plankat)

Har alltid köpt torkat först på apoteket o sen på kryddshopar så jag vet inte, men nog tycker jag det ser ut som hela torkade kottar.
Mjöd är en humledryck från vikingatiden, ett slags öl alltså har aldrig innehållit honung enligt Odingsborg i Gamla uppsala, det säljs som dryck där o receptet kommer därifrån också. Däremot kan ju jag fundera över om citronen var med från början, skulle tro det var nån slags ört då som nu i moderna tider ersatts av citron.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon