En enda lite blomma blev det på årets frösådda plantor….Många knoppar finns det men det är tveksamt om de orkar slå ut……. men håll med om att den är söt
[attachment=24203:balkanm_Large_.jpg]
Har någon erfarenhet av den i högre zoner?
Kan jag hoppas att den överlever vintern? Just nu så står den i norrläge med sol fram till kl. 14 och sedan sol efter kl.18 igen
/Anki
Ingrid Zon3
14-09-2008, 21:40
Ljuvlig! Var fick du tag i fröerna?
Jag är ganska säker på att jag skickade efter frönafrån Rara växter. De ska kunna bli uppemot 1.5 meter men mina håller sig än så länge på moderata 50 cm.
/Anki
Vilken liten skönhet,jag älskar malvor och har några olika men inte den.Den ska jag så till våren.Om den är härdigt kan jag inte säger men chansar,du kan ja lägger lite löv runt den när det börjar blir kallt.
Hos mig har alla plantor övervintrat en vinter och blommar för fullt. Börjar blomma ganska mitt i sommaren och håller på ännu. Mina är ca 120 cm höga i år. Ingen kinkputte alls som det verkar här hos mig.
/Åsa
Låter bra att de inte är några kinkputtar, inte ens i hög zon, jag sådde mina i våras och av olika anledningar har jag inte satt ut dem i rabatten förrän mitt i juli... de är bara 10-15 cm höga ännu.
CITAT (Anki V @ 14-09-2008, 22:31)

En enda lite blomma blev det på årets frösådda plantor….Många knoppar finns det men det är tveksamt om de orkar slå ut……. men håll med om att den är söt
[attachment=24203:balkanm_Large_.jpg]
Har någon erfarenhet av den i högre zoner?
Kan jag hoppas att den överlever vintern? Just nu så står den i norrläge med sol fram till kl. 14 och sedan sol efter kl.18 igen
/Anki
Ja, det var verkligen en skönhet Anki! Får du några fröer över av den så har du en villig spekulant här. Den skulle nog vara väldigt vacker tillsammans med den Mauretanska malvan som jag fick frön från dig av ( och det är nog en av de vackraste Malvor jag sett

). Förresten! Är den perenn eller måste jag så om den?
Tack för svaren…och att Gåsis fått sina att överleva låter lovande.
Gillan! Jag tror inte att Balkanmalvan kommer att hinna sätta frön och jag har grävt febrilt i ”fjolårslådan"……men tydligen sådde jag för ovanligheten skull alla fröna.
Den Mauritanska malvan blev det inte av att jag sådde….

men är den en favorit hos dig så måste jag nog testa till våren. Rara växter skriver ”härdig perenn”, för vad det nu är värt
/Anki
Okej Anki, då kanske du är intresserad av en bild. Tyvärr har jag varit en extremt dålig fotograf denna sommar så jag har endast en närbild av den, men den har blommat oavbrutet sedan i början av juni. För ca tre veckor sedan klippte jag ner den och nu kommer massor med nya knopp igen ( som börjat slå ut ). Jag föredrar att lita på rara växter i det här fallet

, även om jag naturligtvis kan tänka mig att sätta ett par frön igen. Hoppas du har kvar i alla fall. Annars får du av mig
[attachment=24297:2008_06_...026_ODLA.JPG]
Christer i Falköping
16-09-2008, 19:40
Balkan¨malvan är perenna och sås på hösten, för att stratifieras ute. Förts året är det ganska så liten, men det tar den igen senare. Hos mig i zon4-5 är den stor och kraftig varje år. Ha inget litet bredvid den, för det riskeras då att kvävas av den stora balkanmalvan. Mina växer i all från full sol till vandrande skugga.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.